bonsaiii Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Hallo jeg var usikker på hvor jeg skulle legge dette emne så jeg la det bare hær. Jeg er ganske lei at når Rød nabo (se vedlegg) har besøk parkerer dem som oftest på min tomt siden jeg har ganske stor parkeringsplass foran huset med garagen og det har ikke Rød nabo. Har prøvd å snakke med dem men dæm hører ikke etter. og det er ganske så irriterende at jeg har bursdag på samme dag som dattera til naboen så da tar besøkende demmes opp alle parkeringsplassene mine. er det noe lovlig jeg kan gjøre. alt fra å ripe opp bilen demmes eller å få den tauabort jeg er åpen for alle alternativer så lenge jeg har loven på min side. Lenke til kommentar
tole Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Vet ikke jussen i dette, men du kan jo sette opp et skilt hvor det står "Privat parkering, borttauing uten varsel "godt synlig. Da tror jeg du har forholdt deg til loven og at du ved overtredelse kan ringe f.eks falken. En ting er å spørre om å få parkere. En annen ting er å bare gjøre det uten å spørre. Når det blir til sjenanse og til hinder for dine egne behov er det for drøyt. 6 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Har dere betalingsparkering i nærheten? De parkerer ulovlig på din eiendom, så du må parkere et annet sted - om det påfører deg utgifter så skal de som parkerer ulovlig erstatte det. Om du ikke har noen parkeringsmuligheter i nærheten er det litt verre - det er relativt lite du i praksis får gjort når de står der i såpass kort tidsrom. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Låsbar port/bom? 1 Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Spanske ryttere i innkjørselen. NB! Husk å tipse dine egne venner om det. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Om du ikke har noen parkeringsmuligheter i nærheten er det litt verre - det er relativt lite du i praksis får gjort når de står der i såpass kort tidsrom. Får man ikke tauet dem? Jeg har flere ganger ringt Falck for å fjerne biler som står ulovlig (riktig nok ikke på privat parkeringsplass), og de kommer ganske raskt. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Dersom du skal fjerne kjøyretøyet så har du eigentleg berre to valg, enten så må du be politiet om å fjerne kjøyretøyet eller så må du pårope deg sjølvtekt og fjerne kjøyretøyet sjølv. Problemet er at politiet skjeldan prioriterer slike henvendelser med mindre det foreligger spesielle grunner for det. Sjølvtektparagrafen er endå ikkje i kraft etter straffeloven så per i dag gjeld sjølvtekta berre som eit fenomen. Uansett så er sjølvtekt som hovedregel ulovleg då det er politiets oppgåve å ordne opp i slike tilfeller. Sjølvtekt kan derfor kun benyttast dersom det er urimelig å avvente bistand frå politiet. Det beste vil nok være å iverksette tiltak som vanskeliggjer parkering frå utanforståande. F.eks. så kan du plassere store blomsterkrukker som hindrer innkjøyring, så kan du heller sjølv flytte krukkene dersom du venter besøk. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Extreme idea time. Lån en lastebil og parker bak dem så de ikke kommer ut igjen, om det er plass. Når de kommer å sier at du må flytte lastebilen for at de skal ut så sier du at han som parkerte den ikke er her og ikke kommer tilbake før i morgen og at du ikke har nøkler til den. Om de blir sure så sier du at han ikke hadde noen annen plass parkere siden noen tullinger hadde parkert uten lov der han skulle parkere. Eventuelt bytt lastebilen i noe mindre om det blir for stort. Men først prøve du å snakke litt mer med naboen din og henger opp noen skilter. Om det fortsatt skjer kan du gå over å be dem fløtte den når du ser de har parkert der. Om dette ikke hjelper så får du prøve å ringe falken eller politiet om borttauing. Om ingen av disse tingene hjelper så kan du sikkert prøve det jeg sa og se hva som skjer. Blir man taua bort eller bøtelagt om man parkerer ulovlig på parkeringsplassen til en privateid bedrift? Om man ikke får taua bort ulovlig parkerte biler som privatperson, og om det er ett stort problem, så kunne det kanskje gått an å oppdrette ett firma som hadde kontor i hjemmet ditt og parkeringsplass utenfor. Man burde vel da kunne få dem tauet bort eller bøtelagt? 3 Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Spanske ryttere i innkjørselen hadde vært uhyggelig morsomt! 5 Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Er ikke stort problem dette... trenger ikke gjøre noe annet enn å parkere inn dem som parkerer på plassen din slik at de ikke kommer ut. Er en fin og demonstrativ måte å gjøre det på når du har prøvd å si i fra. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Heng opp et skilt med privat parkering og si fra til bileieren som parkerer der at de får finne en annen plass. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 I følge denne posten så kreves det et skriv fra Politiet for å lovlig taue bort andre biler på privat parkering (og evt. sende regningen til den bortauede). Hvis dette stemmer og du får noen til å taue bort bilen uten godkjenning kan du nok forvente å stå igjen med både regningen og evt. bot. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 De fleste mennesker er hyggelige. Selv om naboen er en drittsekk som ikke vil gjøre noe med det, betyr det ikke at sjåførene ikke vil om de blir gjort oppmerksom på saken. Ville bare sagt fra når du ser de parkere der. 3 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Ikke et juridisk svar, men mer enn et hus-og-hage-svar: Jeg har mange steder opplevd at folk snur i private innkjørsler i blindveier der det ikke er anlagt noen snuplass innerst i veien. Men at folk parkerer på andre menneskers tomt, har jeg ikke opplevd. I så fall må man nesten tro at tomta er opparbeidet på en måte som gjør at den ser ut som offentlig parkeringsareal? Har du noe mer detaljerte skisser med mål, eller bilder? Hvis dette er tilfelle ville jeg vurdert å pynte litt på tomta så den klart framstår som privat hage og og gårdsplass. Ikke sammenhengende asfaltdekke med veien utenfor, den bør minimum være skilt fra veien med kantstein, annet materiale på gårdsplassen (f.eks. betongstein eller singel) enn på veien, beplantning (hekk?), gjerde med port. Porten trenger ikke være lukket for at folk flest skjønner at de ikke skal kjøre gjennom den for å parkere der. 4 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Parker dem inne, funker fett. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Stemmer og for inneparkering. Og om dem ringer på og ber deg flytte bilen, sier du du kommer om et par timer når du har tid. Alternativt: Sett opp et skilt, "Uvedkommende biler vil bli parkert inne, og avkrevd parkeringsgebyr på NOK 100,- før utkjørsel blir åpnet. Alternativt 2: Kjøp slike parkerings-studs - låsbare metallgreier(sperrer) som du kan vippe opp og ned etter eget behov. 8 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Det hender besøkende hos naboen vår parkerer i grøftekanten vår selvom naboen også har en grøftekant med gress utenfor gjerdet sitt. Folk er generelt frekke svin. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/private-veier-og-parkering/ulovlig-parkering-pa-privat-eiendom/ Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Gjør det toth sa. Eller parker dem inne. Kjøp deg en bil billig bil kanskje som du parkerer de inne med? De kan jo ikke ringe falken og få dem til å taue bort DIN bil på DIN eiendom? Endret 1. oktober 2012 av Bundy Lenke til kommentar
multisync Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Det hender besøkende hos naboen vår parkerer i grøftekanten vår selvom naboen også har en grøftekant med gress utenfor gjerdet sitt. Folk er generelt frekke svin. Riktignok kan du ikke si noe, for kommunen eier grøftekanten. Lurer på om det er 1m de eier på hver side av veien eller noe sånnt. Ikke at det på noen måte er noe hyggelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå