fa2001 Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Hei Dataen min henger ("lagger") når jeg koperer filer fra CD og når jeg har lastet ned en fil og den legges på harddisken osv. Jeg tror det er på grunn av at S-ATA kontrolleren bruker PIO modus og ikke DMA. Forøvrig blir RAID arrayet gjenkjent som 2 disker - og ikke et RAID 0 array. Det er ikke noe problem for jeg har opprettet software RAID 0. Kontrolleren er den som sitter på asus a7n8x hovedkortet. Silicon Images 3112 (husker ikke modellen helt men jeg tror det var det). Alle andre harddisker bruker DMA. Problemet er altså å få skrudd på DMA eller på en annen måte unngå problemet. Kan noen hjelpe? Mvh fa2k Lenke til kommentar
xeon Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Vel, hdparm er et kjekt program Jeg er ikke helt sikker på om det er det du trenger, men du kan jo alltids prøve. Vær sikker på å ha den nyeste rh kernelen ihvertfall (det hjalp på min 200 ata disk ) Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 Hdparm er et fantastisk program! Jeg gikk fra rundt 3MB/s hvor systemet ble helt opptatt, til opptil 80MB/s hvor jeg kunne gjøre hva somhelst mens den jobba! hastigheter i følge hdparm. Med den nye 2.6-test4 kjernen funker ikke hdparm med min diskkontroller men jeg håper de fikser det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå