Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mine/arbeidsgivers krav når jeg slutter, ingen kontrakt

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har en jobb som jeg mistrives veldig i uten at jeg ønsker å gå inn på årsakene. Har jobbet der i rundt en måned, og planlegger allerede å slutte.

Vi har gjort en muntlig avtale angående hvor mye jeg skal jobbe (jobber ved siden av fulltidsstudier. Faste dager i uka og faste helger), men jeg har ikke fått noen kontrakt enda, så dette er ikke skriftlig.

Vaktlistene får jeg rundt den tyvende hver måned. Med andre ord kommer vaktlisten for oktober om cirka åtte dager.

Jeg veit at prøvetiden min er tre måneder, men som sagt har jeg ingen kontrakt, og ingen har sagt noe til meg om oppsigelsestid.

Har arbeidsgiver noen krav (hvor lenge jeg må fortsette i jobben for eksempel)? Jeg har vel krav på utbetalt lønn selv om jeg ikke har noen kontrakt? Er det noen andre ting jeg bør tenke på?

Og sånn rent praktisk, hva sier jeg til sjefen? Anonym poster: 7cdeb898eb44ac68a04fc86ee8e77123

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å søke litt på arbeidstilsynet.no, og fant dettet:

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

ved (7) står det jo riktignok "... der arbeidstaker skriftlig er ansatt ...", så 14-dager gjelder vel kanskje ikke meg, siden jeg ikke har noen kontrakt, selv om jeg fortsatt er i prøveperioden?

Lurer også på om det er sånn at jeg må jobbe en måned fra datoen jeg leverer oppsigelse, eller i en måned fra den 1. i neste måned? F.eks. hvis jeg leverer oppsigelse 25. september, så er jeg fortsatt pliktig til å jobbe en måned fra 1. oktober? Anonym poster: 7cdeb898eb44ac68a04fc86ee8e77123

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! Noen som fortsatt kunne hjulpet meg litt her?

Har etter mye masing endelig fått kontrakten min, og har uansett bestemt meg for å jobbe minst ut november.

I kontrakten står det:

Fratedelse

Den gjensidige oppsigelsesfrist etter utløpt prøvetid er to måneder. Oppsigelsen kan kun skje til siste dag i måneden

og

Prøvetid

Ansettelsen er basert på en gjensidig 3 måneders prøvetid. I prøvetiden gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager

jeg har som sagt i all hovedsak kun lyst til å jobbe ut november. Men jeg forstår ikke helt formuleringen "Oppsigelsen kan kun skje til siste dag i måneden".... betyr det at jeg likevel MÅ si opp innen 31. oktober? Og hvis jeg da sier opp i løpet av november, må jeg da jobbe til og med 14. desember, eller ut desember?

edit: nå sier forresten min mor at arbeidsgiver ikke har lov til å sette en oppsigelsestid på 2 måneder før man har jobbet så-og-så lenge. stemmer dette?

Endret av whistle
Lenke til kommentar

Din mor tar feil. Og oppsigelsesfrister løper stort sett fra den 01 måneden etter du sier opp, og x kalendermåneder etter. Så dersom du ikke har sagt opp ennå og har to måneders oppsigelsestid må du jobbe ut desember, siden første arbeidsdag nå er i oktober måned.

Edit: Dersom du ennå er i prøvetid har du 14 dagers oppsigelsesfrist fra den dagen du sier opp.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Tror jeg fant svaret selv på arbeidstilsynet.no

Normalt løper oppsigelsestiden fra den første dagen i måneden etter at oppsigelsen har funnet sted. Dersom for eksempel arbeidsgiver/arbeidstaker mottar oppsigelsen 15. mars løper oppsigelsestiden fra 1. april.

Er arbeidstaker ansatt med prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Oppsigelsestiden løper fra datoen oppsigelsen er mottatt av den andre parten.

Perfekt.

Endret av whistle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...