Åsmund Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Blir så inspirert av alle ekstremt gode guider her og jeg har lært av de. Tenkte jeg skulle prøve meg og. Informasjon henter jeg fra andre tråder på forumet. Tema, ingen skjermbilde ved oppstart. 1. Det eneste du trenger for å få skjermbilde er: skjermkort, CPU, og RAM. 2. Pass på at det ikke er noen ekstra skrufeste på hovedkort plata som kan kortslutte kretser. 3. Pass på at alt sitter...TIPS: Jeg har erfart at RAM-en ikke har kontakt med sokkelen på midten, fordi hovedkortet bøyer seg. Da kan du sette noen viskelbiter under hovedkortet der det bøyer seg. 4. CPU-en kan være skada, det kan skje spesielt for om du har kjøler med skruer du strammer fast til hovedkortet. Se etter skader, men det er ikke sikkert du kan se noe selv om den er skada. 5. Skjermkortet kan også ha kontakt på den ene siden men ikke den andre. Sjekk dette. 6. Virker ikke dette prøv å resete bios. Dette gjør du ved å ta ut kontakten til pc-en og flytt jumper fra posisjon 1-2 til 2-3 eller lignende. Så trykker du et par ganger på "på" knappen på pc-en. Alt dette er fordi cmos trenger strøm for å holde på minnet, noe du må tappe den for. Det skal stå i manualen hvordan det gjøres på akurat ditt hovedkort. Du kan prøve å ta ut bios bateriet også. Sett alt tilbake som det var og slå på pc-en. Prøv å trykk insert-knappen når du booter også. 7. Det kan hende at cpu-vifta er for sein i følge hovedkortet. Det er for å forhindre at du ødeleger CPU. Sett CPU vifte på kontakten sfan og bruk en anen raskere vifte til som du kobler til cfan. 8. Om du mistenker at CPU-en er for varm Ta på kjølepasta på "die" på CPU-en. Guide til dette finner du her Virker det fortsatt ikke, kan du låne komponenter av en kamerat og gjenta prosedyren. Andre tips: Det er forsellige merkelige ting som kan gjøre at ting virker igjen. Jeg har søkt på forumet og samla info. Restart flere ganger. Prøv med pci skjermkort eventuelt flash med pci skjermkort Satt cpu vifta riktig vei? Piper det sjekk om det står noe i manualen Prøv å sett power ledningen motsat vei. (bryteren til pc-en) Du bør ikke ha mindre en 300W PSU http://www.pcmech.com/show/troubleshoot/14/ Skjermkort med 1x standar vil ikke virke på hovedkort som ikke støtter dette. De fleste nye hvis ikke alle støtter ikke agp 1x standaren kanskje ikke 2x heller. Er du eier av et ABIT NF7 hovedkort er det meget mulig hovedkortet er dødt. Det er mange med problemer med at de ikke får skjermbilde og at det er ustabilt ellers. sist oppdatert: 22 september 03 Kom gjerne med tips om dere har. Lenke til kommentar
huf Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Meget bra guide Åsmund! Denne tror jeg mange kommer til å ha bruk for, for dette med å ikke få skjermbilde er et veldig vanlig problem, spesielt for førstegangsbyggere. Lenke til kommentar
roolf Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Bra guide. Du kunne kanskje også tatt med den vanlige feilen med at folk prøver å bruke gamle AGP-skjermkort som bare støtter AGPx1, på nyere HK som bare støtter AGPx2 og mer. For eksempel vil et Matrox G400 eller et GeForce2 normalt bare støtte AGPx1 og således ikke kunne brukes på et nyere HK. Maskinen vil da boote med svart skjerm. (Snakker av erfaring.) Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 Takker for god kritikk. Jeg skal skrive det inn roolf. Jeg går på media og kommunikasjon og har ingenting å gjøre frem til matpause. Kjekt med et forum da. Lenke til kommentar
mac1334 Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Interresant på skolen idag ja nordal, :-p Kanskje like greit at jeg stakk til OSLO en tur, Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 I mitt møte med abit nf7-s var det bios som måtte flaches litt, måtte da boote med pci-grafikkort først. Lenke til kommentar
notorled Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Takk! Der løste du akkurat mitt problem, takker for en vakker guide.... :wink: Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Hva med en annen guide?; Tema: Grunner til at PC slår seg av/reeboter. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Et lite tips: På noen NF-hovedkort (jeg vet dessverre ikke hvilke, men det er i hvert fall på det som følger med en selvbyggerpakke fra PSData) må man av en eller annen grunn stille inn to blå jumpere som står RETT over AGP-porten. De står til høyre og skal settes til venstre. Da funker det. Ellers en bra guide. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Meget bra. Så bra at jeg legger link til denne i min egen lille post LCD - alt du trenger vite. Sånne poster gjør forumet bedre!! Keep up the good work. Stjerne i boka og mye mer..... Edit: synd jeg ikke så denne posten før nå.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå