Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vindusheis går bare en vei

Vampyro

Anbefalte innlegg

Her kommer kanskje et litt vanskelig spørsmål.

Bilen det gjelder er en Nissan Primera P11 97 model. Og viduet er passasjersiden forran.

Vaieren på den elektriske vindusheisen gikk rundt seg selv og hoppet av sporet. Så jeg måtte kjøpe ny heis. Når jeg demonterte dørtrekket ødela jeg bryteren til heisen så jeg måtte kjøpe ny.

Når jeg nå kobler til den nye bryteren går vinduet ned uten at jeg kan kjøre det med bryteren. For å få det opp igjen må jeg bytte om på ledningene til motoren til vindusheisen. Da går vinduet opp igjen, men igjen kan det ikke styres med bryteren. Det eneste som skjer er hvis jeg trykker bryteren til "vindu opp" så stopper vinduet.

Jeg har gått igjennom alle synlige ledninger og ser ingen ledningsbrudd.

Er det noen som har en ide om hva det kan være? Kan det være at den nye bryteren ikke passer? Kan det være at jeg må bytte om på noen ledninger for å få det til å fungere? Kan styringsenheten være røket?

Vindusheisen på førersiden virker som den skal. Men der har jeg to brytere en for førersiden og en for passasjersiden. Og når jeg bruker den skjer det heller ingen ting med vinduet på passasjersiden.

Nissan skal ha 1000kr timen pluss mva for å feilsøke, så vil helst prøve alt annet først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en så "gammel" bil vil vidusheis knappene på førerplassen være hovedpanelet(styreenheten). Du vil ikke finne noe annet i kretsen enn en sikring i sikringsboksen som vi vet er i orden. Alt går via hovedpanelet og det kan gi merkelige feil på alle vinduer.

Mulig denne også er grunnen til at heisen røyk i utgangspunket. Ganske sterke disse motorene + gammal sprø plastikk. Motoren skal hvertfall ikke stå og dra hele tiden.

På disse er bryterene til vindusheiser bare en "dings" som snur polariteten. Den er ny og antagligvis i orden. Regner med at det er orginal bryter du holder på med. Du får + mot +, eller - mot - som gjør at motoren stopper når du holder bryteren "opp".

Jeg hadde omsider sjekket hvor strømmen sto på en rute som fungerte som den skulle. Det er veldig fort gjort å vippe opp en bryter og finne fakta. Førerdøra blir for tungvind og gresk, og du har kanskje sveiv på bakrutene. Da dreit vi ganske enkelt i det.

Men, uansett. Det ligger mye ondskap i ledningsstrømpa som går mellom dør og chassie. Dra vekk gummien og sjekk disse kablene nøye! Spesielt på førersiden da denne er mest utsatt.

Er du like langt etter dør inspeksjon hadde jeg pekt på hovedpanelet. Det ender veldig ofte der og jeg har byttet x antall sånne opp gjennom årene. Du kan også prøve å fylle den med rustløser, hell det ut. Blåse spiss pffffft. Itz magik! Så går det ei stønn tell :D

Hold huet kaldt og tenk enkelt + og -.

Have fun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...