Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny på dette med kamera og objektiv så brennvidde osv, sier meg absolutt ingenting!

- Jeg vil gjerne ha bra vidvinkelobjektiv

- Jeg vil kunne stå langt unna en bygning for eksempel, men skal kunne zoome ordentlig inn på dette

- Jeg vil kunne også ta nærbilder

Så egentlig vil jeg ha 3(?) nye objektiv ...

Har Canon eos 550d

Noen som kan hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen på normal og tele ? :p

http://no.wikipedia.org/wiki/Objektiv

http://www.prisguide...35-56-is-100216

Er dette noe tess eller finnes det bedre til rimelig pris ?

Man får vel stort sett hva man betaler for :)

Skjønner at du vil ha mest mulig zoom i ett objektiv til en rimeligst mulig pris, men vet om mange som har angret på det i etterkant.

Lenke til kommentar

Du behøver ikke å invester 30.000.- i objektiver, selv om enkelte mener at det er de eneste som duger :)

Brennvidde kan kategoriseres i tre områder, vidvinkel <50mm, normal 50mm og tele >50mm, på ditt kamera blir normalbrennvidden ca.30mm ekvivalent.

En superzoom/reiseobjektiv "18-200mm" som du refererer til dekker alle tre grupper, men ved og lage et objektiv som har et såpass stort brennvidde-spekter blir det på bekostning av bilde-kvaliteten og bruksområdet "lys-avhengig".

En normalzoom tilsvarende den du har i dag bare skarpere og mer lyssterk anbefaler jeg en Tamron 17-50 f/2.8 den får du både med og uten stabilisering "VC", og til tele anbefaler jeg en Canon 55-250 IS "IS= stabilisering", med disse to er du ganske bra dekket og får meget god bildekvalitet.

Er du fornøyd med kvaliteten på bildene du får i dag med ditt nåværende objektiv, burde en superzoom gi deg en tilsvarende bildekvalitet, du har nevnt Canon 18-200 IS, du har også Tamron 18-270 VC II som er like bra men gir deg mere tele "zoom", men disse to objektivene er avhengig av godt dagslys for og fungere bra på de lengste brennviddene.

Vil ikke anbefale deg og kjøpe noe spesielt billigere objektiver en disse siden bildekvaliteten blir ganske laber "billigere er synonymt med dårligere, disse jeg nevner her er gode objektiver selv om de er relativ billige".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er sant Nautica, og jeg har ikke sagt at andre ting ikke duger.

Men som man spør får man svar. :)

Hehe, ja, men ut i fra TS sitt første innlegg er det ikke vanskelig å forstå at denne personen vil ha noe til en ikke alt for stiv pris.

Til TS:

Vil anbefale deg å ha hvertfall 2 objektiver i kamerabagen din. Objektiver som dekker ALT er ofte dårligere fordi produsentene må legge inn mange kompromisser i konstruksjonen av objektivet.

Et ganske allsidig objektiv du kan kikke på er EF-s 15-85 (det er ikke veldig lyssterkt og ei heller veldig billig til 5000+) Men dette har fått veldig gode kritikker. Det har helt grei vidvinkel samtidig som det går opp til kort tele.

Hvis 15mm ikke blir vidt nok får du endel supervidvinkler i området 10/12-20/22mm. Både Canon, Sigma og Tokina har flotte kandidater i dette området.

Når det gjelder teleobjektiv finnes det også forskjellige muligheter. De fleste her inne anbefaler følgende fra canon:

- EF-s 55-250mm (billig, helt grei optisk kvalitet, lite og lett)

- EF 70-200 F/4 L (versjonen uten IS, forholdshvis billig og utmerket kvalitet, større og tyngre enn 55-250)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

8000 totalt:

Canon 70-200 f 4. den kan du være heldig og få pent brukt tett ned mot 3000 kr. Veldig bra objektiv sett opp mot pris

Sigma 17-70 f 2.8-4 OS

Går du litt over pengegrensa har du kanskje også penger igjen til et lyssterkt fastobj, som f.eks Sigma 30mm, Canon 50mm f 1.4

Lenke til kommentar

8000 totalt:

Canon 70-200 f 4. den kan du være heldig og få pent brukt tett ned mot 3000 kr. Veldig bra objektiv sett opp mot pris

Sigma 17-70 f 2.8-4 OS

Går du litt over pengegrensa har du kanskje også penger igjen til et lyssterkt fastobj, som f.eks Sigma 30mm, Canon 50mm f 1.4

Canon 70-200 f 4

Er dette sånn superzoom?:p

Hva vil det første tallet si og hva sier det siste ?

Canon 50mm f 1.4 og sigma 30mm er makrozoom?

Men hva er Sigma 17-70 f 2.8-4 OS?? :p virker som det også er makro? Og i så fall hva er forskjellen på denne og Canon 50mm f 1.4 og sigma 30mm??

Du får bare spørre hvis du lurer på noe mer, eller noe annet angående fotografering.

Og forresten, velkommen til forumet :)

Tusen takk!:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...