Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Service varmepumpe. Betales av leietaker eller husvert?

arco3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En service går vel ikke under vedlikehold etter loven? Der menes det vel at man tester røykvarslere og dagligdags vedlikehold, som rengjøring.

Denne utgiften kan utleier trekke fra på inntekten sin (gitt at utleier ikke bor i samme hus).

En standardkontrakt tilsier vel at en utgift på service bør dekkes i sin helhet av utleier?

Lenke til kommentar

Jeg burde ha sjekke leiekontrakten før jeg spurte. Leiekontrakten ble skrevet lenge før varmepumpen ble installert, så jeg tenkte ikke på at det sto spesifisert der. Under "Partenes vedlikeholdsplikt" står det:

"Utleier skal holde utleid husrom og eiendommen ellers i den stand leieren har krav på etter avtalen og husleieloven kap 2. Vedlikeholdsplikten omfatter bl.a. ledninger og innretninger for avløp og forsyning av vann, gass, varme og elektrisk strøm. Må gjenstander som tilhører utleier skiftes ut, påhviler dette utleieren.

Leier plikter å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommmen. Leieren er også ansvarlig for uaktsom eller forsettlig skade som påføres husrommet av leieren selv eller andre som leieren har gitt adgang til rommet."

Jeg har også snakket med husverten, og han sa selv at dette var en kostnad som han dekket.

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt ann på hva som står i kontrakten. Men standard husleiekontrakt burde tilsi at det er leietaker som må vedlikeholde elektriske installasjoner.

Nå finnes det vel en del forskjellige "standard husleiekontrakter", men standardløsningen i husleieloven er den motsatte av det du nevner. Det er som hovedregel utleiers ansvar å holde husrommet i den stand som følger av kapittel to. Et unntak er for en rekke positivt angitte vedlikeholdsplikter. Varmepumpe er jeg ganske sikker på er "utstyr i husrommet som er en del av den faste eiendommen", og følgelig er det utleier som har vedlikeholdsplikten her.

Dersom servicen kommer av en tilfeldig skade (reparasjon) er det uansett utleier som har plikten for å fikse det, jf. tredje ledd.

(Dette kan fravikes i avtale, men det finnes svjv. ingen "standardavtale" som faktisk er tilsluttet (evt. med modifikasjoner, men med standardavtalen som utgangspunkt) i majoriteten av boligleieforhold).

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt ann på hva som står i kontrakten. Men standard husleiekontrakt burde tilsi at det er leietaker som må vedlikeholde elektriske installasjoner.

Nå finnes det vel en del forskjellige "standard husleiekontrakter", men standardløsningen i husleieloven er den motsatte av det du nevner. Det er som hovedregel utleiers ansvar å holde husrommet i den stand som følger av kapittel to. Et unntak er for en rekke positivt angitte vedlikeholdsplikter. Varmepumpe er jeg ganske sikker på er "utstyr i husrommet som er en del av den faste eiendommen", og følgelig er det utleier som har vedlikeholdsplikten her.

Dersom servicen kommer av en tilfeldig skade (reparasjon) er det uansett utleier som har plikten for å fikse det, jf. tredje ledd.

(Dette kan fravikes i avtale, men det finnes svjv. ingen "standardavtale" som faktisk er tilsluttet (evt. med modifikasjoner, men med standardavtalen som utgangspunkt) i majoriteten av boligleieforhold).

Nå er det jo flott at saken har løst seg, men vedlikehold på varmepumper er nok leietakers ansvar. Ref. det han har signert på i avtalen sin, samt § 5-3. Vedlikehold i husleieloven. Dersom varmepumpen må skiftes på grunn av uventet feil, så er det noe annet. Med vedlikehold så tenker jeg på det å skifte filter, gjøre den ren og slikt.

Lenke til kommentar

Sikker på det? Opplistingen i paragrafen er uttømmende, og lyder som følgende:

dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen.

Jeg er ganske sikker på at en varmepumpe er "utstyr som er en del av den faste eiendommen" i denne forstand. Den er fast installert og kan ikke enkelt flyttes. Da er den utleiers ansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må også ta med:

Er ikke annet avtalt

Altså følger det av avtalefriheten at man kan inngå mer omfattende vedlikeholdsoppgaver enn det som ombefatter av husleieloven.

Moralen er vel som alltid: Alltid les og gjør deg forstått med innholdet i en avtale før du underskriver. Er man usikker så burde man få en skriftlig avklaring på disse forholdene først.3

Lenke til kommentar

KVTL: Jada. Diskusjonen sprang ut av at tallmannen skrev at "standard husleiekontrakt burde tilsi at ...", og jeg svarte med at jeg ikke kjente til noen allment aksepterte standardkontrakter (som rent faktisk blir brukt i en stor andel husleieforhold) for boligutleie, og at standardløsningen dermed må sies å være den som finnes i loven. Det som står i avtalen om leietakers vedlikehold er jo bare klipp og lim fra den siterte lovbestemmelsen, så her er det jo ikke avtalt noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...