petterg Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Fikk et spørsmål fra en pensjonsit om hvilken laptop som er å anbefale for ham. Hva foreslår folket? Viktigste faktoren her er at skjermen må være lesbar. Han så på min 15" full HD, og klarte først å lese teksten (med briller) ved 120% zoom. Ved 140% zoom gikk det uten anstrengelser. Slik jeg ser det må kunsten her være å finne en 17" med lavest mulig oppløsning og matt skjerm. Eller ville det vært bedre med høy oppløsning og sette 1024x768 i OS'et? Det er vel slik at full HD takler slik lav oppløsning bedre enn HD+? (fordi valgt oppløsning kommer nermere halvparten av nativ oppløsning) Lenke til kommentar
Mistrael Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 (endret) Du trenger ikke å rote rundt med oppløsningen på maskinen da. Du stiller bare opp hvor stort ting skal være i windows. Nettleser osv er det jo bare et klikk for å justere hvor stort det skal være. Jeg ville ikke stilt oppløsningen ned ihvertfall.. Her er en step by step om du lurer på hvordan: http://www.techtalkz.com/windows-7/516049-how-change-font-size-icon-size-windows-7-a.html Nå det gjelder hvilken pc, så kommer det jo litt ann på pris, bruk og krav. Men regner vel med at det ikke skal være for advansert. http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=194549&ref=prisjakt Er jo et fint alternativ selvom den er 15". Matt skjerm, ivy prosessor og 16gb ssd/750gb lagring. Greit å ha en liten ssd, så virker den litt kjappere ihvertfall. http://www.dustinhome.no/product/5010645337/asus-x75vd-ci5-2-5-4gb-320-gt610m-17-3-w7hp/?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1007 Er jo et 17" alternativ, men da blir det ikke matt skjerm eller ssd. Du får nesten si noe om pris o.l. før det er vits å komme med flere alternativer. Men jeg synes det er greit å kjøpe seg litt kvalitet, siden pcen antageligvis ikke blir byttet ut på mange år. Endret 12. september 2012 av Mistrael Lenke til kommentar
petterg Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 Den 17"en er nok i helt riktig klasse. Det var bare dette med matt skjerm da.... vet ikke om det egentlig har noen betydning i denne sammenhengen. Gloss er kanskje en smule skarpere i bildet når lysstyrken er høy, og det var et case da han så på min skjerm - måtte sette lys på maks for at han skulle se. (Jeg jobber normalt med lys på nesten minimum.) Ser av linken din at w7 skalering tar alt, ikke bare fontene slik som på XP. Det har ikke slått meg at den funksjonen har blitt såpass forbedret. Takk for tipset! Lenke til kommentar
aomt Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Kvifor ikkje ta han med til butikken og finne ut av slike ting der? Det beste er vel for han å se for seg selv, kva som fungrer best for han? Og må det vere ein bærbar? Trenger han å flytte mye på den? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Han vil ha den med på hytta, så bærbar er nok best egnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå