1245112654122755325882462 Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Jarstein forlot Bristol, og jeg løp etter ham. Og tok et bilde av ham ved Norli bokhandel. Da sa han noe i den duren «ikke ta bilde». Og så sa jeg «beklager, men sjefen min vil at jeg skal ta bilde». Alså, hvor går grensen for journalister og det å ta bilder av folk som ikkje ønsker å bli tatt bilde utav. Dette er jo selvfølgelig en sak der Jarstein har opptrådd kritikkverdig på mange måter, men når man ikkje ønsker å være i media sitt søkelys, er det ikkje da dårlig journalistikk og 'tvinge' noen til å bli tatt bilde som blir trykket? Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Å publisere nakenbilder av folk, slik som har skjedd/skjer i det britiske kongehuset, uten at offeret har gitt tillatelse til at bildene kan brukes til slikt burde vært ulovlig. Spesielt når det gjelder privatfolk, men til og med når det gjelder kjendiser. Kritikk verdige ting rundt offentlige personer som sitter med betydelig makt over folket burde publiseres slik at vi kan velge om vi vil ha dem i en slik stilling eller ikke. All positiv, nøytra og normal negativ informasjon rundt offentlige personer/kjendiser burde kunne publiseres, så sant det ikke går utover privatlivet. Sterkt negativ informasjon burde kun bli publisert med samtykke. Vanlige privatpersoner burde i alle sammenhenger selv kunne velge om de vil bli identifisert i media. Samme om det gjelder negativ eller positiv informasjon. Om noen har tatt bilde av en vanlig privatperson i et pinlig eller ødeleggende øyeblikk så burde det være straffbart å publisere det uten samtykke. Om en informasjons bit er særdeles viktig for folket å vite, må være mye mer en kun nysgjerrighet, så burde det alltid kunne publiseres. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Så en profilert person skal til ei kvar tid stille seg disponibel for pressen uten sitt samtykke? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Det finnes bare en stykk Tormod Hermansen - oppfinner av passende rævspark ifm journalisters paparatzioppførsel på norske gater og streder. Det var gutten sin det ... - Narkoman-Han stakk en mikrofon opp i ansiktet mitt uten å presentere seg. Slik han var kledd kunne han se ut som en narkoman, sier Hermansen som mener at mikrofonen kunne vært en kniv. -Jeg dyttet da denne ungdommen overende og for å undestreke det hele ga jeg han et spark bak, sa Hermansen som mener dette er noe man må kunne vente seg når man opptrer på en slik måte. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Men er det greit? "Sjefen min ville at eg skulle ta bilder" Sjefen min ønsker også mye utav meg, men det er ikkje alt som er greit alikavell. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Så en profilert person skal til ei kvar tid stille seg disponibel for pressen uten sitt samtykke? Nei, det jeg skrev var vel heller mer retta mot publisering. Men om man har satt seg frivillig inn i en profilert rolle så burde pressen ha rett på att personen setter av noe tid til dem, men kun når det passer han/henne. Det er jo en del av arbeidet deres, så sant det er en frivillig stilling de har satt seg i. Om man blir forfulgt av journalister burde det vel gå å ringe politiet og si at man blir forfulgt av noen gale innpå slitene personer og at man som følge av det er redd for liv og helse. Burde det ikke gå an å gå rettens vei med dem slik man gjør med andre stalkere? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Joda, men dem har jo presse-kortet sitt så der skjærer dem vell klar. Men har dem lov å trykke det uten hannes samtykke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå