sinnaelgen Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Fint .da har jeg en med på laget her jeg kunnet ha ramset opp mye mere hvor skjeft konkursen mellom NRK og de andre selskapen er man har latt det være Det er det mange grunner til . bl.a. er det lite poeng i ramse opp det som er sagt utallige ganger andre grunner er for at ikke innlegget skal bli for langt uansett så er det ikke alle som ser konkurranse forskjellen og vil heller gnåle om hvor mange fordeler konkurrentene har. begge konseptene har ulemper og fordeler NRK sin måte er den som irriter folk mest Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Staten trenger ikke en egen propaganda kanal lengre. Med alle de informasjonskanaler folk nå har, ser kanskje staten det som enda mer nødvendig med en egen propaganda-kanal. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Vi bør ha et nasjonalt reklameuavhengig mediahus så pengene er viktige. Slik de skaffes i dag, via gebyr for å eie en TV, er imidlertid rimelig idiotisk med hensyn til de mediakanalene vi har fått. Skattlegging synes å være en langt bedre løsning. Det er da mye mer idiotisk å ta pengene fra folk som hverken ønsker eller vil bruke et nasjonalt mediahus. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Staten trenger ikke en egen propaganda kanal lengre. Med alle de informasjonskanaler folk nå har, ser kanskje staten det som enda mer nødvendig med en egen propaganda-kanal. jeg ser ikke poenget , da den bare drukner bland alle de andre kanalene jeg vil vende lit tilbake til de punktene jeg skrev i post 100 (lit modifisert) Alle skal ha tilgang til kanalen . derfor tilgang til alle med dekoder samt gratis tilgang på nettet NRK trenge penger til driften, hvor skal man hente dem fra (vanlig reklame er ikke akseptert ) . her det også lit merkelig at bare de som benytter seg av tv tilbudet skal betale NRK skal ikke være politisk styrt ( i tilfelle stortinget bevilger penger og setter noen krav ) men når stortinge bestemmer lisensreglene og hvilke typer programmer NRK skal lage da er det plutselig ikke politisk styring Man kan altså ikke ta dette over skatten fordi da betaler alle , også de som ikke ikke bruker tilbudet Man kan ikke bare ta det fra dem som eier en mottaker for da bidrar ikke alle som bruker tjenesten ( pussig at man likevel gjør det i dag ) Skal bare de som ønsker NRK betale for det så vil jo ikke alle få tilgang .hvem vet kansje det også blir restriksjoner på gratistilbudet på nettet. kostnaden blir nok også bertydlige for de som er igjen hvorfor må staten egentlig ha en egen kanal , kan de ikke gjør det samme som de gjorde med televerket ? jeg har en listen mistanke om at mange veier lisensen opp mot det å ha noen ekstra kanaler på å se på Enkelte lar nok også være å ha tv på grunn av den totale prisen ( lisens + kanal abonnement ) Endret 17. september 2012 av den andre elgen 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Hvis noen lar vær å ha TV på grunn av prisen, må jo det være helt greit. Det er ikke sånn at det er en menneskerett å ha TV... Jeg mistenker dog at de aller fleste voksne mennesker i Norge som har lyst på TV, har råd til det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Man bruker stadig argumenter om dett koster så lit at det må du ha råd til men glemmer samtidig at det finnes flere små ting å betale slik at den samlede kostnaden blir ikke så lite betydelig Nå må man ikke glemme at poenget met TVen kanalene fra staten var å kunne gi ut viktig informasjon. Da blir det fortsatt et paradoks at de som ikke ønsker å ha tv da må få denne informasjonen vi andre kanaler og medier . Da er jo mye av poenget med dagens NRK borte Da trenger man ikke disse tv kanalene lenger Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 NRK radio er gratis å høre på. NRK.no også gratis, og der kan man se alt NRK produserer, i tillegg til å være over snittet god nettavis. Lisenspengene subsidierer radio og nettsatsing - og det er litt feil, men det betyr også at man i praksis har tilgang til NRK uansett om man betaler for det eller ikke. Jeg betaler ikke lisens, siden jeg ikke har TV, men jeg tror ikke jeg hadde protestert så veldig mye om jeg ble nødt til å betale for å bruke NRK.no og for å høre på radio. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Det er ikke sånn at det er en menneskerett å ha TV... I Norge er det en rett man har. Det ligger innunder det som blir dekt hvis man må ha hjelp fra NAV - så her er det en menneskerett på linje med mat kan man nesten si. Det er ikke TV man betaler for, det er tuneren. Det kan like greit være en videospiller de er snakk om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Vi bør ha et nasjonalt reklameuavhengig mediahus så pengene er viktige. Slik de skaffes i dag, via gebyr for å eie en TV, er imidlertid rimelig idiotisk med hensyn til de mediakanalene vi har fått. Skattlegging synes å være en langt bedre løsning. Det er da mye mer idiotisk å ta pengene fra folk som hverken ønsker eller vil bruke et nasjonalt mediahus. Jeg er uenig. Markedsuavhengig nasjonal medie produksjon/distribusjon er viktig for samfunnet. Dette sikrer mulighet for folkeopplysning som ikke nødvendigvis er inntektsbærende, spesielt i et så lite land som Norge. Det man kan diskutere er hvor godt dagens NRK gjør denne jobben, men det blir en litt annen diskusjon. Som tidligere forfektet i tråden er det imidlertid viktig å redusere bindingene til den enhver tids sittende regjering så mye som mulig, både mht. inntekt og produksjon. Dette for å unngå "Nord-Korea TV". Dette bør være et sentralt punkt mht. finansieringsform. Hva den enkelte velger å bivåne på tittekassa er uinteressant i denne sammenheng. På samme måte som det ei heller gis skattereduksjon for aldri å ha vært innlagt på et offentlig sykehus. Endret 17. september 2012 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Endelig! Jeg vil gi denne debatten noe æren for å ha bidratt til en hel samfunnsdebatt som nå ender der mange av oss håpet. TV-lisensen avvikles fra nyttår og erstattes av ny finansieringsordning. Endret 28. mars 2019 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Endelig! Jeg vil gi denne debatten noe æren for å ha bidratt til en hel samfunnsdebatt som nå ender der mange av oss håpet. TV-lisensen avvikles fra nyttår og erstattes av ny finansieringsordning. Det var på høy tid! Ser også ut som at de har gått bort fra den forferdelige anbefalingen fra 2016(Rimmereid-utvalget) om en lisens knyttet opp mot alle husstander. Det ville nesten være å gå fra vondt til verre. Men vi får flere detaljer i morgen. Endret 28. mars 2019 av Kron Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Tipper de tar det over skatteseddelen istedenfor, slik at selv folk uten TV, eller med plomberte TV'er ikke slipper unna. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Tipper de tar det over skatteseddelen istedenfor, slik at selv folk uten TV, eller med plomberte TV'er ikke slipper unna. De gjør nok det. Det betyr også at de som ikke har noe eller veldig lite å skatte av slipper. Det er en bedre løsning at det knyttes opp mot inntekt, enn om man har tv eller mottaker. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Uenig. Synes verken folk med eller uten penger skal betale for noe de slettes ikke vil ha. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Uenig. Synes verken folk med eller uten penger skal betale for noe de slettes ikke vil ha. Nå er det nå slik ett moderne velferdssamfunn fungerer. Alt man betaler skatt for er man ikke nødvendigvis direkte bruker av. Regner med at du da mener det burde være valgfritt å betale skatt i det hele tatt? Så kan man velge hva man vil betale for. Nav, sykehus osv. Dette hadde vært helt tipp topp eller hva? Tror nok du mistet de uten penger nå, de vil nok ha både gratis sykehus og velferd på NAV. Endret 28. mars 2019 av Kron Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Moderatormelding Fint om vi kan forsette diskusjonen i denne tråden her: NRK legger ned lisensavdelingen i Mo i Rana - 100 ansatte mister jobben Denne tråden handler om Sverige, og ikke Norge, og dermed er dette OT. Kommentarer på dette kan tas i en privatmelding til meg eller i tilbakemeldingsforumet. Endret 28. mars 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Nå er det nå slik ett moderne velferdssamfunn fungerer. Alt man betaler skatt for er man ikke nødvendigvis direkte bruker av. Regner med at du da mener det burde være valgfritt å betale skatt i det hele tatt? Så kan man velge hva man vil betale for. Nav, sykehus osv. Dette hadde vært helt tipp topp eller hva? Tror nok du mistet de uten penger nå, de vil nok ha både gratis sykehus og velferd på NAV. Elendig sammenligning. Vi trenger sykehus, nav, veier osv. Vi trenger ikke NRK. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 (endret) Vi trenger ikke NRK. Uenig. NRK bidrar med veldig mye som det vanlige markedet ikke vil/tør/klarer. På mange områder (TV, Radio, Internett-innhold, Nyheter). Det er viktig i samfunnet. Ikke like viktig som sykehus/skoler, men viktig nok til at det er fornuftig å finansieres uten å være avhengig av reklameinntekter. Endret 28. mars 2019 av Comma Chameleon 1 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) Skammer meg for å dele noe som helst fra norges verste drittkanal, men stemmer det her?? https://www.p4.no/nyheter/bytter-ut-nrk-lisensen-med-nrk-skatt/artikkel/764345/ Det er isåfall latterlige satser. 350 000kr kan man tjene som ansatt i matbutikk. Ikke imot en statskanal så lenge den holder seg nøytral politisk, men så mye penger behøver de vel ikke.. Endret 29. mars 2019 av Skosåle Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. mars 2019 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) Skammer meg for å dele noe som helst fra norges verste drittkanal, men stemmer det her??Aner ikke, men jeg synes beløpene ser greie ut. Dog, Litt rart at det ikke skaleres litt lengre oppover. Jeg vet ikke helt hvor mye jeg tjener, men 1700 pr år eller ca 142 pr mnd er ikke allverden som "øverste tak" på dette. Så kunne en evt. heller satt lavere sum (evt ingen sum) for de som tjener lite (navister, studenter, pensjonister etc). Endret 29. mars 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå