Gå til innhold

Nokia Lumia 920-tråden

iMono

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en måte å spille av musikk, bilder og video via WiFi mot hjemmekino anlegget fra 920? Med Nokia N8 gikk dette fint med 'play to' appen. Videre spilte jeg fra Spotify via HDMI på anlegget med N8. Suverene funksjoner som gjør at jeg fortsatt benytter min N8 for disse formålene. Men fint om 920 kunne gjøre noe av det samme, Spotify kommer jo etterhvert til 920 også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en 920 kjøpt fra Telenor, hentet på posten mandag 3. des., den er ulåst. Har nå fungert uten noe problem i 2 mnd, både før og etter oppdateringen.

Gjør nå en liten test, Har NetCom på min iPhone 4, har nå byttet SIM-kort/operatør til NetCom på min 920.

Får så se om den fortsatt blir like problemfri.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en måte å spille av musikk, bilder og video via WiFi mot hjemmekino anlegget fra 920? Med Nokia N8 gikk dette fint med 'play to' appen. Videre spilte jeg fra Spotify via HDMI på anlegget med N8. Suverene funksjoner som gjør at jeg fortsatt benytter min N8 for disse formålene. Men fint om 920 kunne gjøre noe av det samme, Spotify kommer jo etterhvert til 920 også.

Hvis du har x-Box...

SmartGlass

http://www.xbox.com/nb-NO/smartglass

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med hanskegreia mener jeg sensitiviteten på skjermen som lar meg bruke telefonen nøyaktig selv med hansker på og lar meg bruke elrøyken min som stylus.

Er uenig i at større skjerm ikke gir bedre visningsopplevelse gitt samme specs ellers. Mer skjerm er alltid bedre for visningsopplevelsen (ratio ekskludert).

Sensitivitet i det hensyn går vel mer på funksjonalitet. Ang. størrelse på skjermen til en mobiltelefon får man bare være enig om å være uenig. Det hjelper lite om visningsopplevelsen er "bedre" når du ikke ønsker en phablet som for mange blir upraktisk i mange henseende og bruksopplevelsen dårligere. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det vanlige har vært at Nokia har sluppet oppdatering til operatørfrie telefoner først da de ikke trenger noen godkjenning, men med siste lumiaserie ser det ut til at opertørtilknyttete enheter får oppdateringen før andre. Nytt regime på g?? Her kan jeg bare spekulere i antall solgte enheter, eller om det kan ha noe med 4g netta hvor Nokia ønsker full kontroll på at det funker...

Virker som en korrekt konklusjon.

Sant. Men saken her for flere er vel at de som sitter med ulåste mobiler ikke blir prioritert. Historisk er låste mobiler de som låses opp først siden disse stort sett ikke krever tilpasninger. Oppdateringen kan bare pushes ut. Men det kan virke som om den tiden er over. Greit å vite bare.

Ja det kan virke som dette også blir et aspekt å vurdere når man velger telefon fremover, i tillegg til oppdateringer vs. fragmentering i Android verdenen.
Lenke til kommentar

"Ang. størrelse på skjermen til en mobiltelefon får man bare være enig om å være uenig. Det hjelper lite om visningsopplevelsen er "bedre" når du ikke ønsker en phablet som for mange blir upraktisk i mange henseende og bruksopplevelsen dårligere."

Har aldri sagt det er bedre eller dårligere, vel? Jeg sa bare at større skjerm gir bedre visningsopplevelse. Og jeg sa det uten gåsøyne, noe jeg ikke forstår at du la til det ordet egentlig, siden det unektelig gir bedre visningsopplevelse.

Så vi er enige, ikke uenige.

Angående sensitiviteten på skjermen vet jeg ikke om du vil kalle det funksjonalitet eller ei, jeg vet bare at det er kjekt å kunne bruke mobilen med hva som helst som stylus, og bruke den med hansker.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Ok Slai.

Hvordan fungerer apps for nettbank, bankid, buypass, e-billett, ruter og taxi appene? Endomondo og Runkeeper fungerer godt? Online booking via App på treningssentere, kino, frisører ol. er kjekt å ha i dag og brukes flittig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Angående sensitiviteten på skjermen vet jeg ikke om du vil kalle det funksjonalitet eller ei, jeg vet bare at det er kjekt å kunne bruke mobilen med hva som helst som stylus, og bruke den med hansker.

:w00t: Gikk hjem fra jobb i går, ~-8 grader og tekstet med litt folk for å finne ut av hva vi skulle om kvelden. Hadde (litt tynne) hansker på, og skrev prikkfritt. Bommet på noen taster, men ble autokorrigert så fungerte veldig bra. Tilsvarende i november (før jeg fikk telefonen) var stivfrosne fingre.

Lenke til kommentar

Alternativet til stivfrosne fingre over -10 er å kunne diktere tekstmeldinger uten å måtte trykke på skjermen, ulempen er at norsk er dårlig støttet ennå men på engelsk fungerer det imponerende godt. Jeg har dog også tynne vinterhansker jeg kan taste meldinger med på til iPhone men det slår ikke brukbarheten hvor det fungerer uansett hvilke hansker man har på seg som med 920. Man får håpe det blir en standard. Ulempen er at skjermen vil reagere på annet materiale enn hud selv om det ikke var intensjonen.

"Legger på samtale, legger fra meg telefonen med handskene oppå og telefonen ringer sist oppringte ol."

"Legger fra meg telefonen etter ymse bruk med skjermen ned på en ikke-flat overflate, noe skjer"

Kan man aktivere og deaktivere denne funksjonen eks. med en fysisk knapp som er enkel å treffe med en hanske?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Til Theo343

Nettbank fungerer bra mot DnB som jeg har, Bank ID? - vet ikke, har NetCom og de har ikke implementert løsningen med å bruke Mobilen som kodebrikke desverre, de kan heller ikke si når det kommer, samme med 4G forøvrig. Jeg gjetter kanskje neste år.

NSB-appen fungerer flott, legg opp profil med betalingskort på PCen og kjør på, utmerket (har selv kjøpt periodekort som vises på telefonen og jeg sjekker togtider og forsinkelser hyppig.). Regner med det samme for Ruter appen da den er relativt lik. Norsk Tipping med Buypass fungerer utmerket, overførte akkurat en gevinst til min brukskonto via Buypass/Norsk Tipping.

Andre apper som treningssenter osv. er jo avhengig av om man har portet appen til WP8. Det er en Taxi app, men den er i prinsippet ubrukelig for de fleste, men slike apper kommer det flere av etterhvert.

Kort fortalt, de appene som er portet over med betalingsfunksjon ol. fungerer kjempebra. De er kjappe og oversiktlige. :)

Lenke til kommentar

Theo: skrus av/på under settings.

Syntes ikke det er en ulempe at jeg kan bruke ting som stylus, men ser hanske-på-tlf eksemplet ditt for folk som legger ting på tlfskjermen og som ikke låser skjermen. De finnes nok de og :)

Diktasjon ville fungert, men det må bli såpass bra at det lar meg diktere norsk og engelsk i samme mld om hverandre før jeg kan bruke det spesielt effektivt :/ .

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Alternativet til stivfrosne fingre over -10 er å kunne diktere tekstmeldinger uten å måtte trykke på skjermen, ulempen er at norsk er dårlig støttet ennå men på engelsk fungerer det imponerende godt. Jeg har dog også tynne vinterhansker jeg kan taste meldinger med på til iPhone men det slår ikke brukbarheten hvor det fungerer uansett hvilke hansker man har på seg som med 920. Man får håpe det blir en standard. Ulempen er at skjermen vil reagere på annet materiale enn hud selv om det ikke var intensjonen.

"Legger på samtale, legger fra meg telefonen med handskene oppå og telefonen ringer sist oppringte ol."

"Legger fra meg telefonen etter ymse bruk med skjermen ned på en ikke-flat overflate, noe skjer"

Kan man aktivere og deaktivere denne funksjonen eks. med en fysisk knapp som er enkel å treffe med en hanske?

Det er vel lite aktuelt å benytte seg av muligheten til å lese inn tekstmeldinger på engelsk vil jeg anta, som man kan på iPhone med Siri. Vet lite om når Siri kommer på norsk, så foreløpig er dette en funksjon som er lite relevant i norge.

Når jeg har Bluetooth på øret, får jeg forslag om at mine teksmeldinger blir lest opp av telefonen (920), men det er med engelsk språk. Fungerer, men det blir som å få tilsnakk fra en engelskmann som har lært de norske ordene, men som tviholder på engelsk uttale (underholdende). Noe av det samme problemet oppstår når jeg skal benytte talestyrt søk etter kontakter etc.

Lenke til kommentar

Vedrørende problemer med telefonen, veldig synd for de som har problemer da dette er en kjempetelefon for oss/meg som ikke har problemer. Jeg er kort fortalt veldig godt fornøyd med denne telefonen, den må være noe av det beste som er produsert hittils, uavhengig av produsent og OS. Derfor, dere som har mye reboot på telefonen, prøv å få byttet telefonen, den er faktisk veldig god, men jeg kan skjønne at man blir skeptisk med slike problemer.

Det eneste problemet jeg har notert meg, men som jeg ikke kan være 100% sikker på skyldes telefonen er følgende: To ganger har jeg plutselig blitt brutt i lengre telefonsamtaler med Bluetooth på øret. Jeg har skjønt at det kan være noen stabilitets problemer med Bluetooth, men at dette skal rette seg med Portico oppdatreringen. Så jeg venter nå i spenning på den.

Lenke til kommentar

Theo: skrus av/på under settings.

Mao. må man ta av seg hansken i -10 for å slå den på hvis man har slått den av tidligere. Men det kan jo hende de som med PCer lager en knapp for denne funksjonen etterhvert.

Syntes ikke det er en ulempe at jeg kan bruke ting som stylus
Jeg synes heller ikke Stylus er en ulempe. Det å kunne bruke en stylus er helt topp til mange ting. Eks. er det folk som aldri blir komfortable med å skrive SMS på touch skjermer under 7". For meg går finger-SMS greit men ser mange fine bruksområder. Har likt stylus siden de første Palm Pilot enhetene kom til vårt lille land.

men ser hanske-på-tlf eksemplet ditt for folk som legger ting på tlfskjermen og som ikke låser skjermen. De finnes nok de og,
Ser veldig ofte at folk legger fra seg telefonen uten å trykke på låseknappen først da de har automatisk lås av skjermen på alt fra 30 sekunder til noen minutter. Først slukker nærsensoren skjermen og etter en stund låses den. Det er rimelig enkelt å trykke på låseknappen på en smarttelefon men mange som ikke gjør det alikevel. Hørt også om mange som legger på etter en samtale og ringer opp igjen ved en feil fordi de kom nær skjermen på vei ned fra øret. Med en 920 blir det nok en større vane å alltid trykke på låseknappen.

Diktasjon ville fungert, men det må bli såpass bra at det lar meg diktere norsk og engelsk i samme mld om hverandre før jeg kan bruke det spesielt effektivt :/ .
95% av min SMS aktiviet foregår utenfor fagspråklige termer. Men enig i at det både med ordbok i sms-tasting og sms-diktat ville blitt slitsomt når man blander norske og utenlandske ord i samme SMS, slik det fungerer i dag. Engelsk fungerer overaskende godt og det er støtte for en god del språk men på Siri kommer Norsk først i løpet av 2013 (dog ikke bekreftet). For Android sin utgave er jeg ikke sikker på når vi ser Norsk og på WP8 har jeg ingen anelse. Norsk stemmestyring har dog fungert fint på de fleste telefoner jeg har hatt siden 90 tallet og brukt det mye i bil siden den gang. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...