Gå til innhold

Nokia Lumia 920-tråden

iMono

Anbefalte innlegg

Omtrent alle eldre telefoner, før de ble smarttelefoner, kjørte Java for spill, applikasjoner osv. Alle apps i Android er Java. Men det har ingenting med å støtte Java Applets i nettleseren å gjøre.

(Om microB støttet det aner jeg ikke).

Nei der tar du nok feil.

Nokia har nemlig valg for å deaktivere Java i nettleseren. Om ikke man hadde hatt Java støtte i nettleseren hadde man fått problemer på mange nettsider...

Se screenshot under:

19ulus.jpg

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lumia 920 er per dags dato (Luciadagen) oppe på 5. plass på Alatests sider :) På toppen finner vi Samsung Galaxy S3, ikke ufortjent. Hadde det ikke vært så mye kødd med å få den til å funke skikkelig med synk til iTunes og iPhoto på Mac, hadde jeg brukt den.

Men tilbake til 920, er det et flott resultat for en windows-telefon, som ikke har vært så lenge i salg.

http://alatest.no/an...telefoner/c3-8/

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Nei der tar du nok feil.

Nokia har nemlig valg for å deaktivere Java i nettleseren. Om ikke man hadde hatt Java støtte i nettleseren hadde man fått problemer på mange nettsider...

Se screenshot under:

19ulus.jpg

Java/ECMA-skript står for "javascript" og ikke at nettleseren støtter java.

Når det er sagt: 920 kjører WP8 som bruker IE10. IE10 har en veldig god javascript-motor, men støtter (som mange andre) ikke plugins som f.eks Java.

Helt til slutt: Java er noe herk i nettlesere og det er på vei ut.. Bare bankId som fortsatt klamrer seg fast og gjør det vanskelig for oss nordmenn..

Lenke til kommentar

Java/ECMA-skript står for "javascript" og ikke at nettleseren støtter java.

Når det er sagt: 920 kjører WP8 som bruker IE10. IE10 har en veldig god javascript-motor, men støtter (som mange andre) ikke plugins som f.eks Java.

Helt til slutt: Java er noe herk i nettlesere og det er på vei ut.. Bare bankId som fortsatt klamrer seg fast og gjør det vanskelig for oss nordmenn..

Jeg var nemlig så sikker på dette var det samme pga når jeg logger inn i nettbanken fra PC så starter java, når jeg logger inn fra mobilen så bruker jeg og Bank-ID og den spør etter samme kode fra kode-kalkulatoren etc. og det fungerer like fint fra mobilen å logge seg inn (Nordea).

Om det stemmer som du sier så skulle jo ikke jeg fått brukt Bank-ID på min mobil... Det er faktisk kjappere å logge inn fra mobilen enn fra PC :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Mulig jeg tråkker i krabbens garn her, men til dere som allerede er eiere av 920, bruker dere case på herligheten? Har i grunnen alltid handlet inn og brukt en rekke ulike case fra eBay osv til tidligere mobiler, men tok meg selv i å tenke forleden dag om hvorfor jeg egentlig gjør nettopp dette? Begraver nå snart min GS2 og fjernet i den forbindelse beskyttelsesdekselet som har vært på i all tid. Føltes med en gang ut som en helt ny telefon; slankere, litt lettere og så godt som ripefri. Men hvilken glede har jeg av at mobilen er uten riper i det jeg skal pensjonere den? Om jeg skulle solgt den videre, så klart, men dette gidder jeg normalt aldri gjøre uansett. Skjønner at riper for mange er et irritasjonsmoment man kan bli gal av, inkludert meg selv. Men for meg skurrer likevel tanken på at når jeg omsider fjerner beskyttelsescaset og ser hvor fantastisk flott mobilen har vært, er i det øyeblikket hvor jeg kaster den bort for en ny.

Ut i fra det jeg har sett av videoer på YouTube virker det som om unibody-designet og materiellet på 920 både tåler en solid trøkk og er motstandsdyktig fra elementer som kan lage riper. Satser på dette er tilfellet, for noe fælt og hengslete case på min gule 920 blir trolig ikke prioritert ;)

Endret av BollaBenny
Lenke til kommentar

Jeg gir foreløpig opp prosjektet med å få delt flere kalendere i windows phone' egen kalender og gidder ikke å bruke mere tid på det. Satser på at Google eller andre uansett snart kommer med en fungerende app som funker og i mellomtida bruker jeg nettleseren som kalendervisning.

Så litt andre refleksjoner: Jeg kommer fra flere år som Android-mann og har sist hatt SGS3. Da den kom i klem på jobben og fikk knust glasset fikset arbeidsgiver ny telefon- og jeg kastet meg på bølgen og bestilte iPhone5. Satt igjen med et stort HÆH? etter å ha pakket den ut og prøvd den litt og slo fast at her har tida stått stille. Utrolig fastlåst OS og en skjerm som føltes trang. Kameraet var OK og hardwaren var forsåvidt flott men ellers har S3 en klar edge over iP5. Stavekontrollen som konsekvent putter inn feil ord og ikke gir deg forslag på en liste er bare latterlig. Og det stadige behovet for å taste passord i appstore er superirriterende. Innser at iPhone er en smartphone for dummies- brukergrensesnittet er strippet for innovativ bruk og egendefinert utseende og laget for flokkmentalitet. pakkepentinnogsendeiretur*

Enter Lumia920. Her snakker vi! Nydelig hardware- passe tung og passe bred skjerm. Lett å sette opp og gjøre telefonen til sin egen med alle kontakter og all mail fra google på plass etter få minutter. mange positive overraskelser og stort sett alt jeg trenger på marketplace, en lynrask nettleser og et flott kamera og ikke minst det taktile og responsive tastaturet man liker på iPhone kombinert med en fornuftig ordliste slik man likte det på Android. Best of both worlds! Musikken og kartene er et sort pluss og måten Nokia har satt sitt preg på WP8 i denne telefonen er imponerende. Tror vi blir venner.. LENGE!

Lenke til kommentar

Jeg var nemlig så sikker på dette var det samme pga når jeg logger inn i nettbanken fra PC så starter java, når jeg logger inn fra mobilen så bruker jeg og Bank-ID og den spør etter samme kode fra kode-kalkulatoren etc. og det fungerer like fint fra mobilen å logge seg inn (Nordea).

Om det stemmer som du sier så skulle jo ikke jeg fått brukt Bank-ID på min mobil... Det er faktisk kjappere å logge inn fra mobilen enn fra PC :)

Bruker du Android eller Symbian så har vel nettleseren Java tror jeg. Men WP og IOS har det f.eks ikke.

Lenke til kommentar

Bruker du Android eller Symbian så har vel nettleseren Java tror jeg. Men WP og IOS har det f.eks ikke.

Ja jeg bruker Belle/Symbian. Bare lurte på om Nokia fortsatt hadde støtte for Bank-ID med WP8, men da har de altså ikke det... Det var nemlig noen her som påstod att det ikke var java-støtte uansett på mobiler (untatt maemo), men det stemmer nok ikke nei....

Case closed :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Det er fullt mulig å logge inn på DNB med Bank ID, hvis du husker kontofonkoden din. Den som var på tre siffer, men nå er på fire. (bare legg til 0 foran).

Lenke til kommentar

Ja jeg bruker Belle/Symbian. Bare lurte på om Nokia fortsatt hadde støtte for Bank-ID med WP8, men da har de altså ikke det... Det var nemlig noen her som påstod att det ikke var java-støtte uansett på mobiler (untatt maemo), men det stemmer nok ikke nei....

Case closed :)

Case opened...

Jo, jeg har mobilbank OG bank-id for mobil på min nydelige gule Nokia Lumia 920 med operativsystemet Windows Phone 8 og det fungerer utmerket :D

Lenke til kommentar

Bankid på mobil har ingenting med Java å gjøre om noen tror det, det er nettopp derfor det fungerer på mobil. Derfor kan man logge inn i standard nettbank fra mobil eller nettbrett om man har Bankid på mobil, på samme linje som man kan logge inn på Mobilbank med Bankid på mobil for å få full tilgang på den.

Lenke til kommentar

Lumia 920 er per dags dato (Luciadagen) oppe på 5. plass på Alatests sider :) På toppen finner vi Samsung Galaxy S3, ikke ufortjent. Hadde det ikke vært så mye kødd med å få den til å funke skikkelig med synk til iTunes og iPhoto på Mac, hadde jeg brukt den.

Men tilbake til 920, er det et flott resultat for en windows-telefon, som ikke har vært så lenge i salg.

http://alatest.no/an...telefoner/c3-8/

Hm. Er jo kun apps som drar ned. Om Marked hadde hatt mer apps hadde den klatret til tops. Interessant.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er mulig å lage sin egen lyd til f.eks vekkerklokka ? jeg gjorde det på min gamle 6280 og synes det var litt kult :)

Såvidt jeg vet kan du ikke lage egen lyd til vekkeklokka eller SMS - kun ringelyd.

Dette syns jeg er svakt siden dette var mulig på min 7 år gamle (nå pensjonerte) SonyEriccson "dumb-phone" ...

Lenke til kommentar

Vil rette en stor takk til Nokia :)

Først og fremst for å ha laget en fantastisk mobil, men også for å foreløpig ikke ha aktivert fm-radioen på mobilen... Selv om den heldigvis ser ut til å komme :D

http://www.mobili.no/nyheter/wp8-kan-fa-fm-radio-og-bluetooth-4-0/

Litt selvmotsigende...? ;)

Ja, men forklaring kommer...

Pga. at det ikke er (selv om det er...) fm-radio i Lumia 920, har jeg kjøpt en Sony Ericsson MW600, Bluetooth handsfree med fm-radio, og det er FULLSTENDIG herlig å slippe å ha ledning tilkoblet mobilen mens jeg hører på radio :D

(bruker radioen ca. 5-8 timer hver dag og også fint å slippe å tappe batteri på mobilen)

Så selv om radioen skulle bli aktivert på 920, er jeg ikke sikker på om jeg kommer til å bruke den så mye...

Vet at Nokia også har en radio-dings, men den var ikke i butikken...

Batteriet har forresten blitt bedre, 16 timer med Bluetooth på og over moderat bruk = 38% igjen... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...