tom waits for alice Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Ikke fått nen telefon ennå, så da ringte jeg Telenor for å høre. De hadde ikke registrert bestillingen i det hele tatt, så da var det kanskje ikke så rart at jeg ikke har fått noen. Men da står jeg jo fritt til å shoppe rundt etter den, og dermed blir spørsmålet: Om jeg vil ha den med binding med Telenor hvor vi har våre abonnementer, hvor er det billigst å kjøpe den? Har Komplett Duo nå, siden jeg har en iPad med 3G også. Det er sikkert omtalt før i tråden, men det er for mange sider å bla igjennom... Geir Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Dette høres ut som "fornektelse" ift. problemet, men greit nok. Påstanden om 10 års levetid med en slik defekt sier vel nok om det. Dårlig levert på et flaggskipprodukt. Men er du ellers fornøyd med 920'n din? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Jeg har ikke tatt noe valg ift. hva som blir min neste telefon, 920 er en av de som vurderes. Men for å svare på spørsmålet så synes jeg 920 virker som et meget fristende produkt. Når jeg vurderer en ny telefon til nesten 5000,- så teller alle svakheter og styrker. Å fornekte en svakhet eller produksjonsfeil med en "Stikke hodet i sanden" taktikk ser jeg ikke store poenget med, det viktige er om det har betydning for deg eller ei. Eks. hadde iPhone 5 en stygg produksjonsfeil av kosmetisk art samt at materialvalget muligens gjør den ekstra utsatt for skrammer, problemet er der så spørs det hvor stor betydning det har for deg. Når det gjelder vekt så synes jeg det i første omgang betegner kvalitet, om det ikke overstiger en viss terskel. Men jeg ser preferansen for lavest mulig vekt til de som ønsker å ha den i en skjortelomme eller dressbukselomme ol. som ikke ønsker en stor utposning pga. vekt. Evt. andre lette og tynne plagg. Ikke alle synes det er tiltalende med strekkmerker i plagget eller beltetasker. Jeg priser heller ikke Nokias navigeringsløsning, som jeg ei priser Apple Maps før jeg ser edruelige sammenligninger mot et produkt som har 400,- som engangskostnad. Endret 9. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
iMono Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 @Geir: Har ikke sett noen skikkelige kampanjer (i pris altså) på Lumia 920. Vanligvis er jo det elkjøp/expert/komplett som kjører kampanjer, men de har jo problemer med å få nok kvantum. Kanskje noen andre vet noe jeg ikke vet selvfølgelig. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Dette høres ut som "fornektelse" ift. problemet, men greit nok. Påstanden om 10 års levetid med en slik defekt sier vel nok om det. Dårlig levert på et flaggskipprodukt. Du er klar over at jeg ikke sa "jeg ville lett brukt telefonen i ti år med en defekt linse!", men sa "hvis linsen ikke er defekt før det har gått ti år, er det helt ok for meg"? Du kan ikke si det er dårlig levert på et flaggskipprodukt når du ikke har dokumentasjon på at det er noe som er dårlig levert vel? Det er som å se på en ny BWM og si "hm jeg hører en lyd i døra, det er sikkert en bombe. Jævlig dårlig å levere en bil med bombe i døra! fy faen, bombe i døra!". Jeg er veldig enig med deg i at det er elendig dersom det faktisk er sant at slitasjen vil gi en negativ effekt i løpet av forventet brukstid, fullstendig enig. Men har enda ikke hørt noe om det. Hvis du ønsker å ha mobilen i en lomme i et plagg med tynt stoff så har vekten stor betydning, ellers ser det ut som du går med en feit lommebok fra 60-tallet i lommen. Det er mer forunderlig at enkelte mener vektpreferansen har med armstyrken å gjøre. Veldig sant. Samme med små mobiler, som feks Lumia 800/iphone4, disse faller lett sidelengs i jakkelommen eller bukselommen, og er i så måte mye mindre lommevennlige enn feks SGS2/SGS3. Lumia er både tung og tykk, og er ingen lommevenn. Den funker i jeans og ytterjakker og slikt såklart, men i dressen blir den lett litt bulky ja. Her går prisen stadig opp . Jeg betalte 400,- for TomTom for hele Europa+Skandinavia for et system med noe av markedets beste turn-by-turn. Ingen mobildata brukes. Ellers vil jeg tro disse betalversjonen har flere fordeler men det blir neppe belyst her. En av fordelene er at du mest sannsynligvis får oppdaterte kart. Nokia sin karttjeneste har ledet folk litt på ville veier. Selv merket jeg på N9en min (men også på Google Maps) at flere år etter et firma har byttet lokale her i Norge, har kartet enda kun den gamle adressen registrert. Endret 9. desember 2012 av Slai Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Det er som å se på en ny BWM og si "hm jeg hører en lyd i døra, det er sikkert en bombe. Jævlig dårlig å levere en bil med bombe i døra! fy faen, bombe i døra!". Det er det nok ikke. Du kan ikke si det er dårlig levert på et flaggskipprodukt når du ikke har dokumentasjon på at det er noe som er dårlig levert vel? Dokumentert? Brukerne som rapporterer det. Så det ikke som en faktor inntil jeg leste at det var en betydelig mengde som meldte dette. Veldig sant. Samme med små mobiler, som feks Lumia 800/iphone4, disse faller lett sidelengs i jakkelommen eller bukselommen, og er i så måte mye mindre lommevennlige enn feks SGS2/SGS3.Etter 2.5 år med iPhone 4 har jeg ikke opplevd at den faller sidelengs i de fleste lommer jeg har den og er det store lommer har jeg ikke opplevd det som noe problem hvorvidt den står eller ligger på siden. Selv med øreplugger innkoblet blir ikke det noen issue for eks. kabelen. SGS2en vi har går ikke ned i alle lommer hvor jeg får ned en iP4. I tillegg virker den litt for lite stiv til at jeg ville turt å ha den i baklommen, noe jeg ikke frykter med iP4 (selv om det ikke er noen godt sted å ha en dyr mobil). SGS3 vil jeg ikke betegne som "mer" lommevennlig. Det fine ift. lommer med iP4, iP5 etc. er at de lett passer nedi selv alle disse gamle "mobillommene" som ble sydd inn i turplagg, jakker og sekker etc. en periode. PS! Ellers er vi enige og som sagt er det meste av dette personlige preferanser og dette med skranglete kamera kan fikses som du nevner om du er en av de uheldige. Endret 9. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Okay, så utdyp mer om dette med hvordan dette affekterer kvaliteten på mobilen? Jeg er stokk dum som du sikkert har fått med deg så langt, jeg trenger det med teskje . EDIT: Theo, det skranglinga i videoen er ikke linsen tror jeg, det er faktisk en løs del i mobilen, normalt sett et element i selve vibreringen om jeg husker rett. Dette blir fikset med å åpne mobilen og teipe biten fast på et Nokia Care Point. Som sagt en feilproduksjon. Men at selve linsen lager litt lyd er sant, men det er ikke i nærheten av så enormt som i den videoen, by far. Det er bare en liten pilt-lyd om jeg ikke husker feil fra når jeg hadde mobilen. Etter 2.5 år med iPhone 4 har jeg ikke opplevd at den faller sidelengs i lommer og er det store lommer har jeg ikke sett det som noe problem. Ah, har merket det med iphone og lumia800 i dressjakkelommen og dressbukselommen, samt jeans. Ikke gangstah-jeans heller, men normale jeans . Skinny jeans knuser jo mursteiner, så der stapper jeg sjelden mobiler uansett :/ . Nei jeg ville aldri presset sgs2/3 ned i baklommen, men jeg ville aldri lagt en mobil i baklommen selv, så det tenkte jeg ikke over som mulighet engang . Det fine ift. lommer med iP4, iP5 etc. er at de lett passer nedi selv alle disse gamle "mobillommene" som ble sydd inn i turplagg, jakker og sekker etc. en periode. Ja, det er sant. De er også litt lettere å montere i sånne reimer rundt armen for joggeturer og slikt, SGS3en må man nesten ha lår-mount for å jogge med. Jeg liker størrelsen på n9/ip4/osv sånn rent praktisk, men ulempene med så liten skjerm er større for meg enn gevinsten. Endret 9. desember 2012 av Slai Lenke til kommentar
iMono Skrevet 9. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2012 Ang. bukser. Min iPhone 4 har laget ganske flotte firkanter på flere av buksene mine. Dette er på grunn av de skarpe kantene. Har opplevd en del ganger at den mobilen har falt sidelengs, men anser ikke det som noe problem. Jeg personlig er heller ikke redd for at produktet skal bli ødelagt. Jeg har 5 års reklamasjonsrett og Nokias hovedpulsåre i hånden. Tror jeg klarer meg fint framover. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Jeg har ikke fått noen kanter i mine bukser, men det er nok fordi jeg bruker en tynn siliconskin på den fordi jeg benytter telefonen i alle slags aktiviteter hvor den også blir utsatt for mye kondens, svette etc. Samtidig synes jeg det gjør alle "glatte" telefoner mer bruksvennlige og ikke oppfører seg som en hockey-puck på overflater. Endret 9. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
chrisAK Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Slai: Enkel logikk ift. forbrukerelektronikk. Hvis kameraet sitter løst (flytende) og oppfører seg slik vi ser/hører på videoen under vibrering, ved at det bankes/slås mot chassiet x antall ganger i sekundet, så er det bare et spørsmål om tid før man får et defekt kamera. Når det gjelder intensiteten på vibreringen så var den faktisk langt under 50% som heller ikke er lovende ift. dette problemet som er på en del av telefonene. Forøvrig litt artig med reklamen. Videoen: http://www.youtube.com/watch?v=6Gk5PZ2mIfw&feature=player_embedded Vel, jeg lastet ned samme app og testet. Min 920 høres ikke sånn ut som på videoen. Den høres akkurat ut som alle andre mobiler jeg har eid som har vibrert. Det er heller ikke knirk i min, og den føles svært solid og eksklusiv. Å basere en slik test/ video i konklusjonen på at Nokia har her nærmest driti seg ut mtp byggkvalitet, er vel etter min mening å trekke litt raske slutninger. Alle mobilmerker har hatt problemer med eksemplarer, uten at det nødvendigvis er et generelt problem basert på dårlig design. Dersom 10.000 Lumia 920 høres slik ut, så kan man kanskje kalle det dårlig design. Men fortsatt kan det være feil i en produksjonslinje, som ikke har noe med selve designet å gjøre. Oppdages slike feil, rettes de opp, og det har dermed ikke noe med å fornektelse å gjøre. Det har snarere med å gjøre at man kanskje ønsker litt mer dokumentasjon og bevis for din bastante påstand! 2 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Ja, som sagt er det der en konstruksjonsfeil, noe som såklart er kjipt å ha i det hele tatt, men absolutt ikke noe de fleste brukere opplever. Noen gjør såklart det, men tviler på det er stor prosentdel av produserte 920er som har den feilen, om jeg skal guesstimate. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) ChrisAK: Du argumenterer mot påstander jeg ikke har uttrykt. Jeg har ikke sagt at dette er dårlig design men dårlig levert og dårlig kvalitetssikring ift. et flaggskipprodukt Tvert i mot er designet meget godt i mine øyne. 1. Ingen har sagt det gjelder alle telefoner, det er sagt at en del opplever det og en del er ikke uheldige med dette. Det varierer altså, ergo er det ikke "by design" med dårlig kvalitetssikring i mine øyne. 2. Haddet det vært et fåtall av telefonene hadde det ikke vært sett på som et problem eller dårlig kvalitetssikring, men ut fra kommentarfelter og videre surfing var det en betydelig mengde. I grunn ligner omfanget scenarioet med iP5 hvor en del fikk telefonen levert med skrammer, dog langt fra alle. Som sagt, du påpeker ikke noe jeg har sagt. Kanskje lese litt bedre neste gang ellers blir dette en stråmanns-debatt som er lite interesant. Endret 9. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Er som sagt enig i at det er kjipt med produksjonsfeil, og det bør såklart ikke forekomme og er mulig å forhindre med bedre kontroll. Aner du hvor mange enheter det er snakk om som har dette løse komponentet? Når man leser på forum og internett at large, er innlegg angående problemer kontra innlegg som sier alt er OK ikke representativt for ratioen. Det er sjelden noen som føler alt er ok søker ut forum kontra en bruker som har et problem, og ihvertfall høyere sjangse for at noen med problem skriver en post enn noen som ikke har det. Så det kan virke som om 90% av alle enhetene har problemer hvis man baserer seg på det inntrykket. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Like lite som jeg aner "hvor mange" som fikk levert iP5 med skrammer. Kun at det virker å være en betydelig mengde. Av antall millioner som selges av et slikt produkt skal det ikke mange % til før det blir godt lagt merke til. Endret 9. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Nei det er sant, men hvis det er snakk om 1% er det jo ikke en enorm sak, selv om det kan virke som enormt mange enheter ved et googlesøk. Som sagt har jeg lest masse om issues med mobilen, og eneste jeg har hatt er en mistanke om snodig batteritid. Jeg vil ikke si jeg har fått inntrykket av at det er en betydelig mengde som har hatt dette raslings-problemet, men kun en håndfull enheter. Det kan også være fordi jeg leser WPCentral og XDA, uten å ha direkte søkt på raslings-problemet. "Når man har en hammer, ser man kun spiker" kan jo være en faktor. Eller at jeg bare ser meg blind siden jeg selv er fornøyd, og hjernen min filtrerer bort ting som lager kognitiv dissonans. Lenke til kommentar
phewBAR Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Dette høres ut som "fornektelse" ift. problemet, men greit nok. Påstanden om 10 års levetid med en slik defekt sier vel nok om det. Dårlig levert på et flaggskipprodukt. EDIT, nei. Skal holde meg for god til dritt slenging Endret 9. desember 2012 av Kung Food Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) Mulig noen allerede har skrevet om dette i denne tråden, men likevel: Lurte veldig på hvordan man kan synke bilder og musikk med Mac og da spesielt iPhoto og iTunes. Etter å ha funnet en artikkel om dette på nettet, lastet jeg ned Windows 7 Connector for Mac fra Microsoft. Dette programmet skulle fikse synking med nevnte Mac-programmer, og mer til. Link: http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp7/mac-connector Installerte og brukte programmet med min Lumia 800, og det gikk helt fint. Telefonen ble funnet, og jeg prøvde å synke 2-3 spillelister fra iTunes. Alt forløp uten problemer. Programmet har en rekke nyttige funksjoner, og det ser også ut til at man kan oppdatere firmwaren, samt ta sikkerhetskopi og gjenopprette telefonen. For de som har WP 8 er det ennå flere funksjoner, blant annet å synke ringetoner. Så dersom jeg skulle investere i Lumia 920 eller en annen WP8-telefon, er det fritt fram for synking med Mac. Verre er det med min yndlingstelefon, Samsung Galaxy S3, som er et herk å synke med Mac. Har prøvd en rekke løsninger, men det blir ikke så komfortabelt som med WP og Windows 7 connector. For ikke å snakke om Mac og iPhone, men de tilhører jo samme økosystem. Endret 9. desember 2012 av CellularDude Lenke til kommentar
chrisAK Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 (endret) ChrisAK: Du argumenterer mot påstander jeg ikke har uttrykt. Jeg har ikke sagt at dette er dårlig design men dårlig levert og dårlig kvalitetssikring ift. et flaggskipprodukt Tvert i mot er designet meget godt i mine øyne. 1. Ingen har sagt det gjelder alle telefoner, det er sagt at en del opplever det og en del er ikke uheldige med dette. Det varierer altså, ergo er det ikke "by design" med dårlig kvalitetssikring i mine øyne. 2. Haddet det vært et fåtall av telefonene hadde det ikke vært sett på som et problem eller dårlig kvalitetssikring, men ut fra kommentarfelter og videre surfing var det en betydelig mengde. I grunn ligner omfanget scenarioet med iP5 hvor en del fikk telefonen levert med skrammer, dog langt fra alle. Som sagt, du påpeker ikke noe jeg har sagt. Kanskje lese litt bedre neste gang ellers blir dette en stråmanns-debatt som er lite interesant. Du skrev "dårlig levert", og ergo tolket jeg ikke at det hadde noe med kvalitetssikring å gjøre. Du skrev nemlig ikke noe om dette med kvalitetssikring. Du skrev " merkverdig dårlig levert". Hva er en betydelig mengde? Vet du hvor mange 920 som er solgt? Hva er en betydelig mengde lest ut i fra forum? Om du googler problemet, og dette nevnes på flere forum, kan det være svært misvisende å konkludere med et visst antall ut fra dette. Jeg har f.eks forskjellige nick names på forskjellige forum. Og rapporterer jeg om 1 feil på 10 forum, med forskjellige nicks; ja så kan det virke som om 10 personer rapporterer denne feilen. Gjør 10 stk det samme som meg, så har tallet plutselig blitt til at 100 personer på nettet rapporterer om skranglete vibrering, selv om det kanskje i realiteten kun er 2 som har opplevd dette. Så å konkludere med "at en del" melder om dette, så etterlyser jeg noen tall og litt fakta bak tallene. Ellers blir det meningsløst å si "en del" etter min mening... Av erfaring fra eget yrke så skal man være veldig forsiktig med å konkludere, før alle fakta er på bordet. Vi vet ingenting om årsaken her, og de som rapporterer dette, kan like godt ha telefoner som har fått en røff behandling som noe annet. At iPhone 5 er blitt levert med riper tror jeg ikke på før jeg selv ser det. Dette er påstander som godt mange kan henge seg på etter ett par dagers bruk, hvor de oppdager riper. Hadde det vært den nøyaktig samme ripa/ skaden på noen tusen iPhone 5, så hadde skaden trolig skjedd pga deffekt produksjonsutstyr eller utstyr som ikke var riktig kalibrert. Samme skade på samme sted. Men når det rapporteres om riper både her og der, tipper jeg de aller fleste har påført disse selv. De var ikke klar over at den ripet så lett ift feks 4S, og kan som sagt fort henge seg på " ja, min var også ripete da jeg pakket den opp, og jeg vil ha ny"... Om jeg mistolket deg, beklager jeg det, men ikke beskyld meg for ikke å lese bedre. Da burde du i såfall ha brukt et annet uttrykk enn "dårlig levert", som kan bety flere ting. Mer presise ord og setninger gir mindre rom for tolkninger:-) Endret 9. desember 2012 av chrisAK 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 @Geir: Har ikke sett noen skikkelige kampanjer (i pris altså) på Lumia 920. Vanligvis er jo det elkjøp/expert/komplett som kjører kampanjer, men de har jo problemer med å få nok kvantum. Kanskje noen andre vet noe jeg ikke vet selvfølgelig. Min kjappe handlerunde på Nordås/Lagunen avslørte at det fornuftige av meg ville være å bytte fra Komplett Duo til Komplett L, siden det abonnementet er på tilbud, og jeg antagelig ikke bruker mer enn 1 gig med datatrafikk i praksis. Da var resultatet som følger: Lefdahl 995,- . Men de hadde bare hvit og sort inne. Telekiosken 999,- . Ikke på lager, men fikk kanskje i løpet av uken. Expert 1299,- . Bare hvite og sorte. Spaceworld 1498,- . Men de hadde dem til gjengjeld inne. Elkjøp, ikke fått verken telefoner eller priser ennå... Så jeg får søke videre. Geir Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Tom. anbefaler deg å sørge for å bli oppringt av en telefonselger. Vi har en kampanje på Komplett L slik at du får fri bruk av data i 12mnd + 300kr rabatt på lumia 920. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå