Binders' Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 (endret) Hei. Har en BMW E39 (2000mod) 528ia, den begynner å dra på kilometerne og runder snart 300.000km. Jeg mistenker at det drar litt dårligere enn hva den egentlig skal og lurer derfor på om noen har tips til hva det kan komme av. Tenker da mest på slitedeler og lignende som "stjeler" krefter fra den og dermed bør byttes. Har hørt at motorventilasjon og katalysator kan være lurt å bytte? Samtidig som jeg prøver å løse dette problemet tenkte jeg kanskje å sjekke andre ting som burde byttes i tillegg. Er litt usikker på hva jeg bør sjekke og hva som kan være lurt å bytte, så om noen kan liste opp alt jeg burde sjekke og evt. bytte hadde det vært supert! Vil jo da bli som en service/overhaling. Håper noen kan komme med gode innspill EDIT: Grunnen til at jeg mistenker at noe ikke er helt optimalt er at kompisen min har en BMW E39 (1997mod) 523i, og den går like godt, bilen min drar ikke fra. Endret 12. september 2012 av Binders' Lenke til kommentar
username882 Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Er bare 23 hester forskjell på de bilene. Har begge biler samme type gir? (Manuell / Automat) og eventuelt utveksling i diffen eller girkasse kan gjøre opp for det. Hvis motoren går rent ellers ville jeg ikke brydd meg mer, men som du selv sier kan det være tett veivhusventilasjon eller katalysator men da burde du også ha flere symptomer. Lenke til kommentar
Binders' Skrevet 12. september 2012 Forfatter Del Skrevet 12. september 2012 Er bare 23 hester forskjell på de bilene. Har begge biler samme type gir? (Manuell / Automat) og eventuelt utveksling i diffen eller girkasse kan gjøre opp for det. Hvis motoren går rent ellers ville jeg ikke brydd meg mer, men som du selv sier kan det være tett veivhusventilasjon eller katalysator men da burde du også ha flere symptomer. Samme gir type ja, men det skal vel uansett ikke spille noe rolle når man har nådd 5? (Da burde jo en 528i kjøre fra, kanskje ikke fort men merkbart?) Utveksling i diffen, hva tenker du på da? Og hvilke andre symptomer vil jeg merke da? Lenke til kommentar
username882 Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Det kan være ulike girkasser så ditt 5 gir ikke er det samme som hans 5 gir. Jeg sjekket også diffene litt nærmere, og du har en lavere utveksling enn han. Det er jo bare naturlg da du har større motor. I praksis betyr det at du ligger på lavere turtall i samme hastighet som han og derfor akselerer "saktere" når dere kjører om kapp. Du får til gjengjeld en mer økonomisk bil med høyere toppfart. Lenke til kommentar
Binders' Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Det kan være ulike girkasser så ditt 5 gir ikke er det samme som hans 5 gir. Jeg sjekket også diffene litt nærmere, og du har en lavere utveksling enn han. Det er jo bare naturlg da du har større motor. I praksis betyr det at du ligger på lavere turtall i samme hastighet som han og derfor akselerer "saktere" når dere kjører om kapp. Du får til gjengjeld en mer økonomisk bil med høyere toppfart. Hm, ok. Så de to bilene skal gå omtrent likt da? Ikke store forskjellen? Men har nye grunner til å mistenke dårlig drag. En kompis av meg kjøpte idag en Lexsus IS200 (2002), med automat. Der er det 155 hester, altså ca 40 mindre enn min bil. Og hans bil er minst like rask, om ikke litt raskere. Den drar ifra både fra 0 og når man allerede har ganske god hastighet. Han drar ikke veldig fort ifra, men er merkbart. Ville da tro at min bil burde ta hans, er jo en del flere hester, eller? Spør ikke fordi jeg MÅ være raskere, men om noe ikke er helt som det skal så hadde det vært kjekt å fått det iorden. Lenke til kommentar
username882 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Har bare tid til ett kort svar nå. Kjapp googling: 0-100 Lexus 9.5s 528ia 8.8s Her kommer vekt inn i bildet sammenlignet med antall hester. 5 serien er en tung bil sammenlignet med den lille lexusen. Ikke unormalt at en litt sliten automatkasse gjør bilen umerkelig tregere. Hvis det ikke er noe annet feil ville jeg ikke brydd meg midlertidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå