Gå til innhold

Egalitær eller ikke egalitær... Det er spørsmålet.  

19 stemmer

1. 1. Tror du på egalitarismen / regner du deg selv som egalitær? Forklar gjerne hvorfor.

• Ja
      6
    • Nei
      11
    • Usikker / Annet
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar turbonello, men det der ble litt rotete, så jeg venter til feilen er fikset.

Jeg mener at alle mennesker skal ha de samme mulighetene fra fødselen av. Jeg vil fjerne flaks som en faktor, så godt det lar seg gjøre. Jeg vil at sammfunnets vinnere skal være de som er smartest og mest hardtarbeide, og ikke de som arver makten sin. Makt og penger burde distanseres så mye som mulig.

Dette er selve grunnpilaren som jeg støtter mine politiske valg på. Så jeg ser nok på meg selv som egalitarisk, ja.

Thanks for your comment. Men mener du at ethvert alternativ til egalitarisme nødvendigvis må bety et samfunn basert på flaks og arvelige posisjoner? Her er jeg isåfall uenig. Jeg vil gjerne også spørsmålsette hvor 'egalitært' det egentlig er å anerkjenne at noen mennesker er smartere enn andre. Jeg ser ikke på dette som en konsekvent egalitarisme. Anerkjennelse av kvalitative forskjeller mennesker imellom fører også til et teoretisk hierarki, hvilket er inegalitært.

Målet er ikke i seg selv en egalitarisk ideologi. Jeg vil ha like startposisjoner, men valg man gjør i livet skal ha utfall på hvor man ender opp.

Om foreldrene dine er advokater eller renholdsarbeidere skal ikke ha noe å si for deg og din fremtid. Dette betyr ting som gratis utdannelse og studielån med veldig lave renter.

Så jeg er nok ikke egalitarisk alikevell, jeg brukte ordet for liberalt. Dumme mennesker har nok et dårligere utgangspunkt, ja, men det skal ikke være på grunn av systemet vårt, i hvert fall. Hvis hardt arbeid og medfødt intelligens ikke skal ha noe å si, at vi er alle like og skal ha like mye av kaka, så nærmer vi oss kommunisme.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...