balder Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Eg har i dag Onkyo 608, men den har skuffet meg. Skal vist vere best i test, men ikkje hos meg. No vurdere eg å kjøpe Yamaha 7.1 receiver RX-A1010 (sort) til 4995 hos elkjøp. Den må vel gje meir trøkk. Dessutan så har eg sub og høgtalere fra yamaha. Kva trur dere? Bedre forslag? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Kjører du i Direct eller Pure Direct modus i din Onkyo 608? Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 Nei, har prøvd meg fram med forskjellige suround innstillinger Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Nøyaktig hvilket surround høyttaler sett er det du har? Får du god lyd i stereo med Pure direct modus? Hvilke høyttaler kabler er det du har? Tverrsnitt? Lengde? Har du kalibret recieveren (Audyssey 2EQ)? Generalt så skal Onkyo recieverne gi god lyd. Eneste kritikken som gjerne nevnes i tester er at lyden ikke er like "sømløs" i surround sammenlignet med Yamaha som er bedre på dette. http://www.lydogbild.../onkyo-tx-sr608 Endret 11. september 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Nøyaktig hvilket surround høyttaler sett er det du har? Får du god lyd i stereo med Pure direct modus? Hvilke høyttaler kabler er det du har? Tverrsnitt? Lengde? Har du kalibret recieveren (Audyssey 2EQ)? Generalt så skal Onkyo recieverne gi god lyd. Eneste kritikken som gjerne nevnes i tester er at lyden ikke er like "sømløs" i surround sammenlignet med Yamaha som er bedre på dette. http://www.lydogbild.../onkyo-tx-sr608 http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-bilde/receiver-hoyttalere/hoyttalere/NS555B/yamaha-gulvhoyttaler-ns-555-1-stk http://www.lefdal.com/search?WFSimpleSearch_NameOrID=Yamaha+subwoofer Høgtalerkabler er av den skikkelig sorten Kalibrering? Har bare brukt denne sjølinnstillingen? Kanskje eg har noko å hente her? Endret 11. september 2012 av balder Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Kalibrering? Har bare brukt denne sjølinnstillingen? Kanskje eg har noko å hente her? Det høres ut som du har forsøkt kalibrering. Hvis jeg forstår deg rett så har du 2 høyttalere og en sub, da skal du ikke spille av lyd i surroundmodus. Bruk stereo modus med direct (kalibrert hvis dette er gjennomført korrekt for stereo modus) eller pure direct (ukalibrert). Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 Har 2 små høgtalere bak + ein senter i tillegg, men dette er noko billigt fra yamaha. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Det er mulig at kalibreringen ikke har fungert og "skrudd ned" volumet på høyttalerne. Reset kalibreringen evt. hele forsterkeren og test ukalibrert surround lyd. Sett deg deretter grundig inn i kalibreringsprosedyren i manualen og forsøk kalibreringen på nytt. Endret 12. september 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Hvordan går det? Etter at jeg har tenkt meg om så kan du teste lydpotensialet i fronthøyttalerne ved å sette recieveren i Pure Direct modus (stereo). Dette moduset skal være ukalibrert uansett. Hvis du ikke er fornøyd med lyden i dette moduset så vil jeg nesten helt sikkert si at det er høyttalerne som ikke er gode nok (med et lite forbehold om at det er noe galt med recieveren). Lenke til kommentar
balder Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 No har eg resettet receiveren og kjørt ny automatisk innstalasjon, men eg er fortsatt ikkje fornøyd. Eg kjenner to andre som har samme forsterkeren og dei er heller ikkje fornøyd. Kan det vere firmwaren som bør oppdaterast? Korleis gjør eg dette? Den Yamahaen som eg startet innlegget med skal den vere kraftigere og bedre? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Har du nå testet lydpotensialet i fronthøyttalerne ved å sette recieveren i Pure Direct modus (stereo)? Lydkvaliteten fra denne recieveren i stereo skal være veldig bra. Jeg fant ingen firmwareoppdateringer til denne recieveren på onkyo sine nettsider. Om Yamahaen er kraftigere og bedre kan jeg ikke uttale meg om. Mulig jeg får sjansen til å stoppe å høre den i morgen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 (endret) Jeg har vært i showrommet i den lokale butikken allerede og hørt på høyttalerne dine med Yamaha RX-A1010 og sammenlignet med Onkyo TX-NR515. Det ble bare lytting på musikk i stereo. Konklusjonen min er som følger: -Høyttalerne trenger definitivt hjelp av sub. -De to recieverne spiller omtrent like godt. Forskjellen er så liten at den nesten ikke kan høres. Ang. din TX-SR608: -Sett i lys av testen til Lyd&Bide så kan jeg ikke forstå at denne skal være vesentlig dårligere enn de to jeg hørte på i showrommet. -Har du nå testet lydpotensialet i fronthøyttalerne ved å sette recieveren din i Pure Direct modus (musikk knappen) eventuelt sammenlignet med lyden i Direct modus (BD-knappen)? -Er du fornøyd med lyden fra anlegget i Pure Direct (musikkknappen)? -Har du testet ukalibrert vs kalibrert surround (for å sjekke om kalibreringen skrur ned volumet på høyttalerne)? Dette kan skje på TX-SR modellene og er reklamasjonsgrunn. -Kan du bekrefte at du bruker høyttaler-ledninger med minimum 1,5mm2 tverrsnitt? Hvilken optisk spiller bruker du under testingen? Hvilken ledning bruker du til å koble den til recieveren? Endret 14. september 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
balder Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Får ikkje testet så mykje i kveld, men lyden virker tam på pure direct. Høgtalerledningene skal koste 1000 kr for nokre meter og er laget av ein som har jobbet på hifiklubben. Så dei er bra. Bruker ein gammel Denon cd spelar dcd-480 Har ein gammel forsterker som heiter pma-1500r og den gir meir trøkk, men er ikkje suround. Kan hende at høgtalerene er dritt Hadde Energy c4 og dei synnes eg var bedre, men her har den eine diskantet vorte sprengt. Så dei er satt på garasjeloftet. Det er eit eller anna eg føler eg mangler på mitt anlegg. Det trøkket som ein føler trykker på brøste. Fast bass med trøkk. Tykjer dette eg har i dag er litt blaut eller slapp i bassen. Viss du skjønner. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Du skriver ikke hvordan du kobler cd spilleren til forsterkeren. Jeg har en kamerat som har en forsterker som av en eller annen grunn gir vesentlig bedre lyd på coax inngangen enn rca og optisk inngangene. Det er mulig det er noe defekt med forsterkeren hans. Det skal ikke være vesentlig stor forskjell. Hvis du har testet din pma-1500r på yamaha høyttalerne dine og får vesentlig bedre lyd enn med din TX-SR608, så vil jeg tro at det er noe feil med den sistnevnte forsterkeren. Så får det evt. være en annen sak at du kanskje heller ikke er fornøyd med lyden med den gamle forsterkeren. Som sagt så trenger disse høyttalerne hjelp av sub. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Hvis du ikke har testet lyden fra Onkyo'n i ukalibrert tilstand, så foreslår jeg at du gjør dette. Lenke til kommentar
balder Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Ok, eg skap prøve dette! No er Yamahaforsterkeren utsolgt så da har eg plutselig bedre tid med å finne ut av dette her. Onkyo 608 skal jo vere best i test og da skal den vel vere bedre enn slik eg opplever den. Vil ikkje heilt gi meg på denne. Eg bruker vanlig Phonoplugger kvit og rød når eg kobler cdspiller til forsterker. Her har eg ikkje brukt noko dyrt. Lenke til kommentar
balder Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 No har eg resettet forsterkeren og prøvd uten å stille inn noko. Det virker for meg at den spiller bedre no, men er dette lurt? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Nå er det jo meningen at man skal kalibrere forsterkeren for å få best mulig lyd. Det at TX-SR608 kan gi dårligere lyd i kalibrert tilstand, noe jeg leste et eller annet sted at noen hadde oppdaget, er for meg reklamasjonsgrunn (eller returgrunn). Det hadde evt. vært morsomt å høre hva onkyo har å si om dette. En nyere optisk spiller tilkoblet forsterkeren med en ok coax-kabel kan også løfte lyden. Mulig du også kan hente ned den ene Energy høyttaleren som virker for evt. test? Tenk evt. på at man ikke skal blande høyttalere med ulik impedans, kun en type koblet til om gangen. Du kan evt. koble fra alle høyttalere unntatt gulvhøyttalerne og teste om det hadde noen effekt. Lenke til kommentar
balder Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 (endret) Kven er det som har ansvar i norge ang Onkyo? Eg skal sende ein melding til dei ang det eg har oppdaget og sjå om det er noko som bare eg har funnet ut. Kanskje det finnes ein firmware som ordner dette. Ikkje veit eg. Endret 15. september 2012 av balder Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 http://www.mono.no/ Hvis du har kjøpt den på Lefdal eller Elkjøp så er den antagelig ikke distribuert av Mono, men kommer fra lageret i Sverige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå