Gå til innhold

Anmeldelse: Dark Souls: Prepare to Die Edition (PC)


Anbefalte innlegg

Fin, reflektert og gjennomtenkt anmeldelse. Liker at folk nevner verdenen og andre ting ved spillet, og ikke bare rent fokus på gameplayet. Det er en subtil mystikk og bakhistorie i Souls spillene som jeg personlig synes er ganske fascinerende.

 

Problemet med PC utgaven er at dette faktisk er noe vi betaler ganske gode penger for. Vi har ikke fått det gratis. Hvem vet om det er From Software eller Namco Bandai som har mest av skylden for den slakke porten. Men dette er en prinsippsak, så From burde så absolutt komme med en patch.

 

Legg forresten merke til hvor lenge Dark Souls har ligget på "Top Sellers" på Steam, men allikevel er det så få folk som spiller det. Tror ikke jeg har sett mer enn nærmere 9000 på en gang på statistikken. For øyeblikket ligger det på 4803. Folk blir vel avskremt med en gang de starter spillet tenker jeg.

 

Når det er sagt så er fiksene til Durante helt glimrende. Med en gamepad i tillegg så er pipa stikk motsatt; best på PC vil jeg påstå. Med mindre det skulle dukke opp alvorlige problemer med GFWL eller noe så har jeg ingen problemer med å droppe PS3 utgaven for denne. Eneste er at det hadde vært fint med mer folk da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker ikke å kritisere Joachim altfor mye, og er faktisk ganske enig i at spillet er lagd for kontroller og at hele høyre/venstre knapper representerer høyre/venstre arm gir en god følelse, men i mine øyne ville det vært veldig enkelt å fikse hotkeys for k/m.

 

Mus 1/2 = høyre arm

shift = venstre light (block)

q = venstre heavy

e = lock-on

space = dodge/run

1-4 = slot switch

tab = grip/action toggle

r = item

f = action

esc = menu toggle + mouseshow toggle

 

tror det dekker alt, og er like funksjonelt som ett hvilket som helst annet PC spill. Og selv om man er uenig i noen av knappene så er jo fordelen med PC at man bare kan bytte på dem hvis man vil.

 

Men, som allerede sagt så er det bare ett småproblem som ikke har noe å si så lenge mus implementeringen ikke blir fiksa.

Endret av Ares
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt på jordet å påstå at et slikt spill ikke ville fungert bra med mus og tastatur. Blir omtrent like rett som å si at The Witcher 2 aldri ville fungert med en håndkontroller. Alt som skal til er utviklere som bryr seg, og som faktisk er noe habile. Utviklere som gjør jobben rett, og gir det respektive spillsystemet nok respekt til å lage en god port. Enten det er fra konsoll eller til konsoll.

Jeg synes dette blir alt for lettvint. Som om "alt er mulig, bare man vil det nok". Men slik er det jo ikke. På samme måte som det rett og slett virker klin umulig å lage et sanntidsstrategispill som fungerer optimalt med håndkontroller. Jeg skal ikke benekte at de kunne gjort en bedre jobb, men at dette spillet, som er designet fra bunnen av for håndkontrollere, plutselig skulle kunne fungere like optimalt med et radikalt annerledes kontrollsystem klarer jeg ikke å se.

 

Så da plugger jeg heller inn en håndkontroller, for det er egentlig ganske lett. Det er et kontrollsystem som er 100% støttet på dagens PC-er, ikke noe fremmede, mystiske greier som man må pusle rundt med skumle drivere og så videre for å få til å fungere.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det må være slik at alle PC-spill skal fungere optimalt med én type kontrollsystem, hvis ikke mister de plutselig verdien sin. Jeg har alltid ment at man må bedømme spill på deres egne premisser, så fremt det lar seg gjøre, og jeg har alltid satt pris på den variasjonen ulike typer kontrollsystemer tilbyr.

 

Man kan absolutt kritisere utviklerne og utgiverne for å ikke kommunisere godt nok at spillet er avhengig av håndkontroller for å fungere optimalt, men det er i mine øyne en annen sak. Spillet må bedømmes som det det er.

 

Og det er jo greia. Hvis man klarer å komme seg forbi denne ideen om at det er så synd og skam å bruke håndkontroller på pc, som egentlig burde være ganske lett, og setter seg ned med spillet med en kontroller i hendene, vil man finne en spillperle omtrent uten sidestykke. Selv om jeg skulle ha fullstendig feil i alt jeg har sagt om kontrollsystemet i denne tråden (og det tror jeg ikke), er dette fortsatt et usedvanlig spill som er vanvittig moro og givende å spille på PC - bare man spiller med håndkontroller.

Å si at tredjepersons rollespill ikke er egnet for med mus og tastatur... du har da spilt mer enn nok spill til å forstå at dette bare er tull, Joachim. Spilltypen som Dark Souls representerer, ble født på PC-plattformen.

Jeg har spilt en god del spill, ja, og jeg har lært meg at alle spill må behandles individuelt. Man kan ikke bare si at fordi spill X fungerer godt med mus og tastatur burde spill Y også gjøre det, for de har noen likhetstrekk.

Endret av Joachim_F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

sorry men dette er for dumt. de solgte spillet som et godt spill til pc og det er det ikke i det hele tatt. de kunne informert om at det er uspillbart uten håndkontroll til xbox 360 før de solgte meg det. jeg betalte da 349kr + 349kr istedenfor 450kr for et spill som er verdt halvparten. ikke glem at hvis du har en relativt bra pc(680 sli osv..) så kræsjer det nærmest konstant, fps cappet på 30 og det er IKKE spillbart når du er vant til 60 eller 120 med en bedre skjerm(og for de der ute som tror at det ikke har noe å¨si, jeg har prøvd begge og det har i dette tilfellet ikke dere STOR forskjell.)

 

godt mulig at spillet er bra og hadde gledet meg til kul story og vanskeligheten, men det at du ikke kan sette egne kontroller på mus+tastatur er for dumt. da du kan ha ca 1 million flere muligheter på mus og tastatur er det ingen grunn til at "dette er ment for håndkontroll" iogmed at det er LAGET TIL PC DENNE GANGEN. siste andmeldelsen jeg leser på gamer.no når det er så partisk for konsoll. er enig med ting flere her sier om at vi burde holde spillene til en viss standard men joachim er kjøpt og betalt her.

 

1/10 for andmeldelsen. sorry men dere trakk spill som new vegas kraftig ned på grunn av bugs og tullete porting da burde dere DEFINITIVT trekke et spill som ikke kan spilles på data uten ekstrautstyr og uofisielle "patches" ned. så lenge et spill ikke er reklamert for at det skal være ment med håndkontroll så er det tullball at det skal forventes

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt på jordet å påstå at et slikt spill ikke ville fungert bra med mus og tastatur. Blir omtrent like rett som å si at The Witcher 2 aldri ville fungert med en håndkontroller. Alt som skal til er utviklere som bryr seg, og som faktisk er noe habile. Utviklere som gjør jobben rett, og gir det respektive spillsystemet nok respekt til å lage en god port. Enten det er fra konsoll eller til konsoll.

Jeg synes dette blir alt for lettvint. Som om "alt er mulig, bare man vil det nok". Men slik er det jo ikke. På samme måte som det rett og slett virker klin umulig å lage et sanntidsstrategispill som fungerer optimalt med håndkontroller. Jeg skal ikke benekte at de kunne gjort en bedre jobb, men at dette spillet, som er designet fra bunnen av for håndkontrollere, plutselig skulle kunne fungere like optimalt med et radikalt annerledes kontrollsystem klarer jeg ikke å se.

 

Så da plugger jeg heller inn en håndkontroller, for det er egentlig ganske lett. Det er et kontrollsystem som er 100% støttet på dagens PC-er, ikke noe fremmede, mystiske greier som man må pusle rundt med skumle drivere og så videre for å få til å fungere.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det må være slik at alle PC-spill skal fungere optimalt med én type kontrollsystem, hvis ikke mister de plutselig verdien sin. Jeg har alltid ment at man må bedømme spill på deres egne premisser, så fremt det lar seg gjøre, og jeg har alltid satt pris på den variasjonen ulike typer kontrollsystemer tilbyr.

 

Man kan absolutt kritisere utviklerne og utgiverne for å ikke kommunisere godt nok at spillet er avhengig av håndkontroller for å fungere optimalt, men det er i mine øyne en annen sak. Spillet må bedømmes som det det er.

 

Og det er jo greia. Hvis man klarer å komme seg forbi denne ideen om at det er så synd og skam å bruke håndkontroller på pc, som egentlig burde være ganske lett, og setter seg ned med spillet med en kontroller i hendene, vil man finne en spillperle omtrent uten sidestykke. Selv om jeg skulle ha fullstendig feil i alt jeg har sagt om kontrollsystemet i denne tråden (og det tror jeg ikke), er dette fortsatt et usedvanlig spill som er vanvittig moro og givende å spille på PC - bare man spiller med håndkontroller.

Å si at tredjepersons rollespill ikke er egnet for med mus og tastatur... du har da spilt mer enn nok spill til å forstå at dette bare er tull, Joachim. Spilltypen som Dark Souls representerer, ble født på PC-plattformen.

Jeg har spilt en god del spill, ja, og jeg har lært meg at alle spill må behandles individuelt. Man kan ikke bare si at fordi spill X fungerer godt med mus og tastatur burde spill Y også gjøre det, for de har noen likhetstrekk.

 

og hvis man ikke har xbox kontroll og måtte kjøpe dette fordi spillet IKKE kan spilles uten? det er faktisk noe andre aktører med respekt for seg selv ville informert om (referer til mechwarrior som ble solgt med det samme men fungerte fint på tastatur). hva er unnskyldningen for dette da? det er svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
er enig med ting flere her sier om at vi burde holde spillene til en viss standard men joachim er kjøpt og betalt her.

Heh, jeg lurte på når den ville komme. Det er en ganske grov beskyldning, som ville ført til at jeg mistet jobben min hvis det var sant, men dessverre ikke en jeg er helt ukjent med.

 

Ellers er jeg enig i at de burde opplyst bedre om at spillet krever håndkontroller for å fungere optimalt (sånn bør det også være med bilspill/ratt eller i det minste analog stikke, flyspill/joystick, og så videre). Det er likevel ikke utgivelsesprosessen jeg vurderer i anmeldelsen, men selve spillet.

Endret av Joachim_F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

cannibalguppy: Partisk for konsoll? Tror folk blander i sammen konsoll og kontroller for PC.

Er enig i at spillet på PC gir et dårlig førsteinntrykk. Har du prøvd fiksen til Durante/Petert (eller hva han nå egentlig heter)?

 

http://blog.metaclassofnil.com/

 

Telefonsvarer: Av prinsipp synes jeg at From burde komme med en offisiell patch. Men den fanmade patchen er sannynligvis bedre og har gjort mer for spillet enn en offisiell patch noensinne hadde gjort. Det er egentlig profesjonelt arbeid. Den blir stadig forbedret og oppdatert. Heldigvis virker det som vedkommende får en del donasjoner. Det er vel fortjent.

 

Edit: "Notice: Microsoft Xbox 360® Controller for Windows® (or equivalent) is strongly recommended."

 

Det sto ikke til å begynne med på Steam, men det gjør altså det nå.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

det står nå ja. men jeg forhåndsbestile da jeg så videoen om at dette var "tailor made" for pc... skikkelig skuffa.. vet det finnes fikses på en del av det men det er fortsatt framratelimmiter på 30 som gjør at jeg ikke klarer det.. spillet blir rett og slett for "sluggish" til at jeg klarer det. og med de bossene som er i dette spillet(jeg har ikke xbox kontroll enda...) så trenger du presisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: "Notice: Microsoft Xbox 360® Controller for Windows® (or equivalent) is strongly recommended."

 

Det sto ikke til å begynne med på Steam, men det gjør altså det nå.

Ganske sikker på at det har skjedd pga. brukere har klaget på porten. Derfor viktig at anmeldere tar ansvar og informerer godt i sine omtaler.

 

Dette vil nok gå inn blant de dårligste PC-portene gjennom tidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
er enig med ting flere her sier om at vi burde holde spillene til en viss standard men joachim er kjøpt og betalt her.

Heh, jeg lurte på når den ville komme. Det er en ganske grov beskyldning, som ville ført til at jeg mistet jobben min hvis det var sant, men dessverre ikke en jeg er helt ukjent med.

 

Ellers er jeg enig i at de burde opplyst bedre om at spillet krever håndkontroller for å fungere optimalt (sånn bør det også være med bilspill/ratt eller i det minste analog stikke, flyspill/joystick, og så videre). Det er likevel ikke utgivelsesprosessen jeg vurderer i anmeldelsen, men selve spillet.

 

greit skal inrømme at det var en drøy påstand. trekkes dermed tilbake. bare veldig lei at gamer.no er veldig selektive på hvilke spill som dømmes nord og ned fordi de er bugga, dårlig porta eller støttes dårlig og hvilke som bare seiler gjennom.

 

spillmessig er dette spillet en soleklar nier men burde trekkes til 7/10 eller 8/10 da det er et fullstendig uferdig produkt ved utgivelse og ingen av problemene har blitt patched på snart en måned.(det er ikke mulig å ha sli aktivert med dette spillet da det crasher hele tiden) og det takler ikke 120hz monitor heller(skyrim sliter også med dette men takler til gjengjeld maskinvaren min). og jeg kan ikke si klart nok ifra om at det er ikke akseptabelt å gjøre så lite, de har ikke tilpasset spillet forskjellige maskiner, de har ikke gjort så du kan utnytte pc'ers massive overlegenhet over konsoller og på toppen av det hele MÅ du ha håndkontroller for at det skal være spillbart. vil ikke si at det hadde kostet dem mye å gjøre så du kunne sette knappene selv på tastatur. sorry men den unnskyldningen er ikke god nok og er grunnen til at spill idag har massivt med bugs og feil. vi aksepterer altfor mye.

 

og ærlig talt. games for windows live er horribelt :p det slettet saven min i arkham city i går igjen.. liker ikke trenden med at jeg må ta backup av saves(den sletter dem hvis den bugger under synkronisering)

 

edit: håper du leser denne :p beklager igjen at jeg beskyldte såpass grovt, ble bare sinna før kaffen :p

Endret av cannibalguppy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er eigentlig enig med dei fleste i den tråden her. From Software var riktignok veldig ærlig om at det kom til å vere ein dårlig port før lansering, men likevel burde det vorte reflektert i anmeldinga. Det tekniske aspektet, med dårlig ytelse og utsjånad burde trekke ned sjølv om resten av spelet er bra. Spelet ser ufattelig stygt ut med nedsatt oppløysing, i nokre område (som Darkroot Basin) er det rett og slett vanskelig å skjønne kva ein ser på. I tillegg så er det dei same problema med FPS som i konsollversjonen, der nokre område er som eit lysbildeshow.

 

I staden kunne det vorte publisert ein seperat bloggpost om kvifor dette ikkje er så viktig likevel. Spelet i seg sjølv er veldig bra, og det fantastiske moddemiljøet på PC gjer at alle desse problema rett og slett sluttar å eksistere. Patchen til Durante ordnar opp i alt av oppløysing, inkludert SLI, og legg til fleire gode alternativ for å få spelet til å sjå betre ut. Eg har også fått nyss om ein mod som skal gjere spelet levelig med mus og tastatur, men denne har eg altså ikkje prøvd sjølv.

 

Resolution Fix

Mouse Fix

 

Praise the Sun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er eigentlig enig med dei fleste i den tråden her. From Software var riktignok veldig ærlig om at det kom til å vere ein dårlig port før lansering, men likevel burde det vorte reflektert i anmeldinga. Det tekniske aspektet, med dårlig ytelse og utsjånad burde trekke ned sjølv om resten av spelet er bra. Spelet ser ufattelig stygt ut med nedsatt oppløysing, i nokre område (som Darkroot Basin) er det rett og slett vanskelig å skjønne kva ein ser på. I tillegg så er det dei same problema med FPS som i konsollversjonen, der nokre område er som eit lysbildeshow.

 

I staden kunne det vorte publisert ein seperat bloggpost om kvifor dette ikkje er så viktig likevel. Spelet i seg sjølv er veldig bra, og det fantastiske moddemiljøet på PC gjer at alle desse problema rett og slett sluttar å eksistere. Patchen til Durante ordnar opp i alt av oppløysing, inkludert SLI, og legg til fleire gode alternativ for å få spelet til å sjå betre ut. Eg har også fått nyss om ein mod som skal gjere spelet levelig med mus og tastatur, men denne har eg altså ikkje prøvd sjølv.

 

Resolution Fix

Mouse Fix

 

Praise the Sun.

 

går det ann å fjerne framratelimmiteren? den er faktisk den jeg sliter aller mest med.. føler jeg ikke kan styre i 30 fps.. kjører tross alt 2 680 i sli så er vant til 120fps i alle spill...

Lenke til kommentar

Viss eg ikkje tar heilt feil så er dette eit problem med korleis spelet er koda. Viss ein skrur opp FPSen til 60 ender du opp med at spelt går dobbelt så fort, 120 - firedobbelt så fort. Det burde vere mogleg å fikse dette også, men det er nok ein jobb som tar lengre tid. Låg FPS er mogleg å venne seg til, men eg innser at det kan vere eit problem viss ein er vant med at alt går silkglatt, spesielt viss ein sit nærme skjermen.

 

Viss det er ekstra ille kan det hende at du har dette problemet:

 

If you have a 120Hz monitor, you might run into one of two problems:

Framerate locked at 15Hz, or resolution is locked at 720x540.

The fix is to open up the DarkSouls.ini file and manually set your fullscreen resolution and monitor's framerate there.

The .ini file is located here: C:\Users\[YourUserName]\AppData\Local\NBGI\DarkSouls\DarkSouls.ini

Some people have reported that using HDMI rather than DisplayPort also resolves the issue.

 

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=488240

Lenke til kommentar

Krisen er jo nettopp treg og unøyaktig styring av kamera og karakter i forhold til mus og tastatur. Er jo en grunn til at autoaim er et påkrevd onde på konsoll. Med mindre man må bruke den analoge stikka til spesialangrep ala Street Fighter 4 så ser jeg null fordeler med å bruke en gamepad til et slikt type spill. Høyre/venstre musetast og to knapper på tastaturet du velger selv er ikke akkurat hokus pokus å mestre i disse tider hvor man i mange spill må behandle rundt 30 kombinasjoner.

 

I forhold til mus og tastatur eller med mus og tastatur? Det er meir enn presist nok med gamepad, medan konverteringa til mus-og tastaturstyring er katastrofal, som nemnt. Har sjølv berre såvidt starta Dark Souls på PC og konstatert at styringa uten gamepad er håplaus (men ta det med ro, eg hadde det alt på Xbox).

 

Sjølvsagt er det både dumt og kritikkverdig at porten er såpass barebones - kanskje til og med hakket under barebones. Rådet mitt om å plukke opp ein Xboxkontroll og spele er jamvel pragmatisk motivert, ikkje tenkt som eit get out of jail free-card for From Software - det er ein katastrofalt dårleg port, uansett korleis ein vrir og vender på det. Det endrer likevel ikkje på at patchen til durante, null framerate-problem i Blighttown, og kanskje ein framtidig framerate-uncapper gjer PC-utgåva til den definitive utgåva av eit av dei beste spela frå denne generasjonen. Om ein skal slå seg brystet og vere ein reaksjonær PC-hardliner i det ein nekter å kjøpe ein gamepad for å spele Dark Souls (og då sannsynlegvis ender opp med å ikkje spele det i det heile) så er det eit heilt kurant val, men då går ein altså glipp av eit enormt spel.

 

Spelet i seg sjølv er ein klar 10-ar ut i frå dei fleste skalaer spelpressa har brukt dei siste ti åra, så om det er mangelen på trekk i omtala som er det største problemet, lat som at det siste poenget vart trekt for den dårlege portinga og eventuelle tekniske problem.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Det folk maser om er en PC enhanced versjon. Syns man burde skille port og pc enhanced. Hvis man går litt tilbake i tid og ser på hva en "port" er, og sammenligner denne, så hadde det vært en perfekt port. Folk syter alt for mye. Det står også på steam at kontroll er anbefalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krisen er jo nettopp treg og unøyaktig styring av kamera og karakter i forhold til mus og tastatur. Er jo en grunn til at autoaim er et påkrevd onde på konsoll. Med mindre man må bruke den analoge stikka til spesialangrep ala Street Fighter 4 så ser jeg null fordeler med å bruke en gamepad til et slikt type spill. Høyre/venstre musetast og to knapper på tastaturet du velger selv er ikke akkurat hokus pokus å mestre i disse tider hvor man i mange spill må behandle rundt 30 kombinasjoner.

 

I forhold til mus og tastatur eller med mus og tastatur? Det er meir enn presist nok med gamepad, medan konverteringa til mus-og tastaturstyring er katastrofal, som nemnt. Har sjølv berre såvidt starta Dark Souls på PC og konstatert at styringa uten gamepad er håplaus (men ta det med ro, eg hadde det alt på Xbox).

 

Nei, jeg mener i forhold til. Bare det at det er en knapp for "lock on" (om den brukes til det det høres ut som) vitner om at spillet er "dummet ned" (morsomt å bruke det om et spill som er kjent for å være vanskelig) fordi spillet i utgangspunktet er laget for å bli kontrollert med et upresist verktøy. Det blir litt som å påstå at gamepad funker like bra som mus/tastatur i FPS fordi man har autoaim. Man blir holdt i handa for å kompensere for upresise kontroller.

 

At gamepad fungerer på en tilfredsstillende måte er vel og bra, men det kunne vært enda bedre med veldig enkle grep, og det synes jeg de som kjøper spillet til PC hadde fortjent. Kommer selv ikke til å kjøpe før det kommer på salg.

 

Har forøvrig ikke noe prinsipielt i mot gamepad i spill, men da må det være spill hvor gamepad faktisk er best, som f.eks Street Fighter 4.

 

Spelet i seg sjølv er ein klar 10-ar ut i frå dei fleste skalaer spelpressa har brukt dei siste ti åra, så om det er mangelen på trekk i omtala som er det største problemet, lat som at det siste poenget vart trekt for den dårlege portinga og eventuelle tekniske problem.

 

Har heller ingen problemer med karakteren i omtalen, men jeg synes den er totalt unødvendig. Det kunne like gjerne stått: Les konsollanmeldelsen. Det er ingenting PC å se her.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Tja, lock-on-funksjonen i spelet er der på konsoll òg, og eg kan eg ikkje sjå for meg å spele utan. Ei stikke flytter karakteren, men karakteren går med nasen i den retningen du styrer, med mindre du aktivt kompenserer med kamerastikka. Fordi japansk design. Tenk Zelda, liksom. Når du låser deg på eitkvart orienterast kamera og rørsle ut i frå det, sånn at du enkelt kan sirkle.

 

Har som sagt ikkje tatt meg tid til å faktisk prøve å spele med tastatur, så eg veit ikkje heilt korleis From tenkte ein skulle løyse det då, men eg vil tru at å kunne låse perspektivet hadde vore kjekt sjølv om WASD+mus fungerte optimalt. Men det vert veldig mange "viss".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...