Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Tvunget utbetaling av feriepenger etter oppsigelse

Demonfudge

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet i den forrige jobben min for 2 uker siden. Jobbet der i nesten et år og opparbeidet meg ca 18 000,- i feriepenger.

Når en ansatt slutter i den bedriften (en av de større lavpriskjedene) og sjefen på arbeidsplassen skal sluttføre den ansatte, så kan han/hun velge om den ansatte skal ha utbetalt feriepengene på siste lønning eller til "ordinær feriepengeutbetaling" som det heter.

Jeg sa ifra til sjefen min om at jeg ville ha feriepengene utbetalt neste år, og det valgte han da han sluttførte meg.

Allikevel så vil nå lønningskontoret i denne kjeden at jeg skal få feriepengene utbetalt nå, og de mener at det har de full rett til, selv om jeg har en skriftlig kopi av sluttattesten hvor det faktisk står "den ansatte har valgt ordinær feriepengeutbetaling" og henviser til den.

Jeg har ikke behov for de feriepengene nå, og planlegger heller en lengre ferie neste år, og det er jo derfor jeg vil ha utbetalingen da. (fikk kun to uker i den forrige jobben, med et par uker mellom).

Har de faktisk lov til det?

Det er for meg merkelig at de gir meg et valg om hva jeg vil og gir blanke i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...