Gå til innhold

5.1 surround funker ikke på PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke bommer helt nå: Fordi de bare er i stereo.

 

Hvis du vil ha flere kanaler fra materiale som i utgangspunktet bare er stereo, så må du mikse opp. Noen lydkort/avspillingsprogrammer har mulighet til å gjøre dette, men det blir uansdett simulert 5.1.

 

Hvis du vil ha ekte 5.1 så må du også ha en kilde der lyden er i 5.1 originalt, feks filmer.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke bommer helt nå: Fordi de bare er i stereo.

 

Hvis du vil ha flere kanaler fra materiale som i utgangspunktet bare er stereo, så må du mikse opp. Noen lydkort/avspillingsprogrammer har mulighet til å gjøre dette, men det blir uansdett simulert 5.1.

 

Hvis du vil ha ekte 5.1 så må du også ha en kilde der lyden er i 5.1 originalt, feks filmer.

 

Altså, disse her er de jeg har byttet til nye.

Mine gamle så funket alle tre på musikkavspilling som f.eks spotify.

Vet du om en måte om å fikse dette? Husker jeg brukte lang tid med å fikle, men husker ikke helt hva jeg gjorde..

Lenke til kommentar

Mystisk

 

Hmm, sikker på at det ikke var en jukseknapp på høytalersystemet du byttet fra som du ikke har aktivert/ikke har på det nye?

Ett Logitech 5.1 sett jeg hadde for evigheter siden hadde en "Matrix" knapp som gav lyd i alle høytalerene. (z-640). Det var ikke ekte 5.1, men det ble mer lyd..

 

Er muligens en setting i lydkortdriverene til hovedkortet som lar deg gjøre det, men diverse integrerte lydkort kjenner jeg lite til.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Du vil ikke kjøre musikk i 5.1, hvertfall ikke hvis det er et program som tvinger musikken til å bli "real" 5.1(THX Soundblaster). Det høres bare dritt ut, i tillegg til at lyden blir senket betraktelig. Jeg har et bra 5.1-setup, og jeg kjører all musikk i stereo(2 høyttalere+subwooferen), slik det er ment å bli hørt på. Jeg har prøvd å kjøre på alle høyttalere, men kvaliteten blir absolutt ikke bra(bakhøytalerene spiller bare "koringen", og senterhøyttaleren aner ikke hva den skal gjøre.

 

Du kan dog spille i stereo med bakhøyttalerene i tillegg, hvis du høyreklikker lydikonet nederst til høyre->Avspillingsenheter->velg det alternativet du spiller lyd gjennom-> konfigurer. Da vil du få opp alternativet "kvadrofonisk". Da vil du få stereo, men jeg garanterer deg at subben din ikke spiller da.

 

Jeg anbefaler deg å bare bruke 2.1.

Lenke til kommentar

Du vil ikke kjøre musikk i 5.1, hvertfall ikke hvis det er et program som tvinger musikken til å bli "real" 5.1(THX Soundblaster). Det høres bare dritt ut, i tillegg til at lyden blir senket betraktelig. Jeg har et bra 5.1-setup, og jeg kjører all musikk i stereo(2 høyttalere+subwooferen), slik det er ment å bli hørt på. Jeg har prøvd å kjøre på alle høyttalere, men kvaliteten blir absolutt ikke bra(bakhøytalerene spiller bare "koringen", og senterhøyttaleren aner ikke hva den skal gjøre.

 

Du kan dog spille i stereo med bakhøyttalerene i tillegg, hvis du høyreklikker lydikonet nederst til høyre->Avspillingsenheter->velg det alternativet du spiller lyd gjennom-> konfigurer. Da vil du få opp alternativet "kvadrofonisk". Da vil du få stereo, men jeg garanterer deg at subben din ikke spiller da.

 

Jeg anbefaler deg å bare bruke 2.1.

 

Altså, jeg tenker ikke å kjøre musikken i 5.1, men det jeg mener er at systemet var i 5.1 (at alle høyttalerne funket) som da ga høyere og ikke minst "bedre" lyd. Det er dette jeg igjen vil oppnå, som jeg hadde før men ikke har nå.

 

Mystisk

 

Hmm, sikker på at det ikke var en jukseknapp på høytalersystemet du byttet fra som du ikke har aktivert/ikke har på det nye?

Ett Logitech 5.1 sett jeg hadde for evigheter siden hadde en "Matrix" knapp som gav lyd i alle høytalerene. (z-640). Det var ikke ekte 5.1, men det ble mer lyd..

 

Er muligens en setting i lydkortdriverene til hovedkortet som lar deg gjøre det, men diverse integrerte lydkort kjenner jeg lite til.

 

Er ikke noe justerknapp nei.. Men som du sier er det ikke ekte 5.1 det kanskje var (jeg testet ikke det) men alle fuinket som ga mere lyd, noe som var viktig for meg.

Lenke til kommentar

Hvis alle høyttaleren fungerte på det tidligere anlegget kunne vel ikke lyden være bedre :hmm: Senterhøyttaleren kommer jo som sagt ikke til å ane hva den gjør. Muligens 4, men ikke 5.

 

Men får ikke noen flere høyttalere til å fungere uansett, dvs bare 2+1 og ikke 3-5+1

 

Edit: går ikke an å få dem til å fungere?

Endret av Elvis Plesly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...