Skoleknut Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Hei Er et praktisk spørsmål jeg lurer på om noen kan bekrefte. Jeg er under utdanning på høyskole. Akkurat fått meg ny hybel og skrevet kontrakt. Kan legge til at dette er første året, og nå er vi under en heavy oppgave som skal telle 70% i det ene faget. Men til saken, fått en dom på 3 uker jeg må sone. Er det mulig å få utsette dette over et halvt år fram i tid? Vil gjerne gå ferdig dette året ellers mister jeg mange uker med viktige forelesninger å står å fare for å stryke i flere fag. Jeg får ikke ringt kriminalomsorgen i dag da kontortiden stengte for 41 min siden. Skoleknut Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Hvis du googler "utsatt soning utdannelse" så finner du denne forskriften, hvor det står på side 11 (utdrag) § 7 Utsettelse av andre grunner Etter en nærmere vurdering kan kriminalomsorgen utsette fullbyrdingen av straffen når andre vektige grunner taler for det. [...] Eksempler på ”vektige grunner” (listen er ikke uttømmende): - Utdannelse Hvis domfelte er under utdannelse, kan det gis utsettelse hvis det er nødvendig for at domfelte skal fullføre eksamen, fagbrev eller lignende. Normalt skal det ikke gis utsettelse lenger enn til avslutningen av skoleåret. Ved flerårige utdannelser kan dette innbære at utdannelsen må avbrytes. Forskriften finnes på lovdata.no Det var vel ikke så vanskelig, var det vel? Lenke til kommentar
Skoleknut Skrevet 12. september 2012 Forfatter Del Skrevet 12. september 2012 Hvis du googler "utsatt soning utdannelse" så finner du denne forskriften, hvor det står på side 11 (utdrag) § 7 Utsettelse av andre grunner Etter en nærmere vurdering kan kriminalomsorgen utsette fullbyrdingen av straffen når andre vektige grunner taler for det. [...] Eksempler på ”vektige grunner” (listen er ikke uttømmende): - Utdannelse Hvis domfelte er under utdannelse, kan det gis utsettelse hvis det er nødvendig for at domfelte skal fullføre eksamen, fagbrev eller lignende. Normalt skal det ikke gis utsettelse lenger enn til avslutningen av skoleåret. Ved flerårige utdannelser kan dette innbære at utdannelsen må avbrytes. Forskriften finnes på lovdata.no Det var vel ikke så vanskelig, var det vel? Takk for den, vanskelig var det nok ikke. Det beviste jo du Men det er snakk om 8 mnd fram i tid. Den saksbehandleren jeg snakket med kunne ikke referere til noen eksempler der andre hadde fått innvilget så lang utsettelse pga utdanning. Derfor jeg spør på et forum da det kan godt hende noen har vært i lignende situasjon. Da er det enklere å skrive en liten tekst på et forum en å bruke dager på å finne et tilnærmet svar på google 1 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Jepp. Googling burde være del av pensum og påkrevd etterutdanning. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Har du blitt dømt, eller har du fått soningsinnkallelse? Litt avhengig av hva du er dømt for kan du sone under vilkårene åpen soning eller hjemmesoning med elektronisk fotlenke. Det innebærer at du kan følge undervisning som vanlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå