Gå til innhold

Rense kamera?

Anbefalte innlegg

Har et Canon speilreflekskamera. I dag da jeg skulle ta noen nærbilder, så jeg mange, små flekker i søkeren. Tok av objektivet, men flekkene er der. Vises særlig godt mot en lys flate. De vises ikke på bildene jeg har tatt i dag, selv på ensfargete flater. Kameraet utfører sensorrens hver gang det slås av.

Lurer på hvordan disse flekken har kommet, siden jeg ikke har tatt av objektivet. Har utført automatisk sensorrens to ganger nå, men det hjelper ikke. Har pusse linsen med bomull.

Hvordan får jeg bort dette? Og hvor i kameaet er flekkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et Canon speilreflekskamera. I dag da jeg skulle ta noen nærbilder, så jeg mange, små flekker i søkeren. Tok av objektivet, men flekkene er der. Vises særlig godt mot en lys flate. De vises ikke på bildene jeg har tatt i dag, selv på ensfargete flater. Kameraet utfører sensorrens hver gang det slås av.

Lurer på hvordan disse flekken har kommet, siden jeg ikke har tatt av objektivet. Har utført automatisk sensorrens to ganger nå, men det hjelper ikke. Har pusse linsen med bomull.

Hvordan får jeg bort dette? Og hvor i kameaet er flekkene?

Du sier jo ikke hvilken modell du har, så derfor blir mitt svar basert på min egen erfaring med mitt kamera.

Du har mest sannsynlig fått støv på mattskiven. Det er en tynn plastskive som ligger over speilet og under prismet som leder lyset til søkeren. Du kan prøve å blåse bort støvet med en egnet blåsebelg, av typen man får på fotoforretninger (NB, ikke den med børste på!)

Du må aldri berøre mattskiven, ikke med fingrene, q-tips eller noe som helst annet, da overflaten er spesialbehandlet og blir ØDELAGT ved berøring.

Støv på mattskiven er irriterende, men påvirker ikke bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Stikk inn på apoteket og kjøp en blåsepumpe "øreskyllepumpe" så kan du blåse litt inni åpningen for og se om du får bort støvet, du finner også en funksjon som lar den løfte opp speilet for og komme til sensoren. Bare husk og gjør dette i et støvfritt rom "badet" og holdt objektivåpningen nedover.

Har blitt fortalt at man burde holde kameraet med objektivåpningen nedover når man foretar en inten sensorrens for og unngå at støvet faller ned på speiler/mattskiven.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Stikk inn på apoteket og kjøp en blåsepumpe "øreskyllepumpe" så kan du blåse litt inni åpningen for og se om du får bort støvet, du finner også en funksjon som lar den løfte opp speilet for og komme til sensoren. Bare husk og gjør dette i et støvfritt rom "badet" og holdt objektivåpningen nedover.

Jeg vil IKKE anbefale slike pumper til å rense kamerahuset med. Da er det best å bruke en pumpe med ventil: http://www.japanphoto.no/product/rens-og-vedlikehold/sensor-rens/hama-blasebelg-5610/

Årsaken er innlysende. En øreskyllepumpe vil jo bare suge til seg støvet igjen på innblåsning, med mindre man flytter pumpa ut av huset for hvert tak.

Lenke til kommentar

Urenheter på speilet vil forstyrre autofokusen ettersom lyset til autofokusen går gjennom speilet.

Jeg dro over både speil og mattskive med en sensorswab sist jeg renset sensoren. Det var såpass vellykket at jeg nok kommer til å gjøre det igjen neste gang det er tid for sensorrens.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en slik blåsebelg og blåst bort noe. Men jeg kan se noen knøttsmå flekker på speilet. Skal prøve med pussefille for briller. Hvis man bruker microklut, må vel denne være litt fuktig siden disse klutenen kan ripe i glass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...