robertaksland Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Etter å ha tatt hundrevis av innebilder uten blits av vår 12 uker gamle baby har jeg innsett at vidvinkel med dårlig blender faktisk er bedre enn tele med liten blender. Både kitobjektivet på 18mm f/3.5 og 50mm f/1.8 må ned i 1/30 sekund på iso 400 under normal innebelysning. Forskjellen er at 50mm'eren treffer sjeldnere gunnet det tynne fokusplanet, samt at 1/30 sekund gir mye lettere uskarphet på 50mm enn på 18mm. Dette gjør at jeg har begynt å se på fastoptikk i dette området, men det finnes jo ikke til Canon. Ser at på EF-M har de en 20mm f/2 til fornuftig pris, men ikke til speilrefleks. Både Sony, Samsung og Olympus har god fastoptikk her til god pris, men altså ikke Canon. Heller ikke i Nikon-leiren finnes dette. Er det noen grunn til at de to største objektivparkene er avskåret fra denne typen objektiver i den rimelige prisklassen? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg er enig i at det hadde vært fint med flere og billigere objektiver i denne klassen, men akkurat til ditt brukt vil jeg tro du kommer veldig langt med en ekstern blits. Selv har jeg Nikon, og bruker 35mm f/1,8 og 50mm f/1,4 til babybilder - gjerne i kombinasjon med en ekstern blits. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 11. september 2012 Forfatter Del Skrevet 11. september 2012 Jeg har bestilt meg en 430 EX II med softbox, så det håper jeg skal gjøre susen. Men ungen reagerer litt på lysblinkene og lager ikke like naturlige ansikter med blits. Det er så mange ganger litt ut på kvelden at ungen ser helt nydelig ut og jeg har lyst å forevige det halvdunkle motivet i naturlig lys, og da hadde lystterk vidvinkel vært perfekt. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Et raskere objektiv (f.eks. Canon 50mm f1,4) vil nok fange situasjonen bedre eller en blits. Canon 50mm f1,4 får du brukt for ca. 2000,- kr. som gir mye for pengene. Sigma har en tilsvarende som er litt skarpere på største blender. Endret 11. september 2012 av Itspersonal Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Er det noen grunn til at de to største objektivparkene er avskåret fra denne typen objektiver i den rimelige prisklassen? Utvalget fastoptikk til DX og EF-S er jo svært begrenset (Nikon har 4, Canon 1?), noe av grunnen er vel fullformatet som CaNikon mener man skal oppgradere til hvis man har såpass "sære" behov som lyssterk fastoptikk. Det har vel også å gjøre med registeravstanden som er "arvet", slik at lyssterke vidvinkelobjektiv blir forholdsvis dyre/store selv på DX/EF-S. Edit: Ja, vet at man kan bruke FX/EF på DX/EF-S, men i vidvinkelenden blir ikke dette særlig kosteffektivt. Endret 11. september 2012 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg har bestilt meg en 430 EX II med softbox, så det håper jeg skal gjøre susen. Men ungen reagerer litt på lysblinkene og lager ikke like naturlige ansikter med blits. Det er en av fordelene med ekstern blits så som 430 EX II, den gir ikke "preflash/flere hurtige blitsglimt" som den innebygde blitsen gjør, du får et fast rødt fokuslys som ikke gjør så mye av seg, en annen fordel er at du kan rette blitsen opp i taket "bounce/reflektere" for og få et mykere blitslys. Jeg pleier og sette blitsen på auto og kameraet i manuell, bruker som utgangspunkt innstillingene f/5.6 iso 100/200 og lukker 1/200, så gjør blitsen resten av jobben. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Ikke for å være vanskelig, men jeg forstår ikke helt innstillingene du bruker. Bruker du 18mm på F3.5 og får 1/30 sekund på Iso 400 får du samme eksponering hvis du setter 50-millimeteren din på samme blender. Setter du den derimot på F1.8 burde eksponeringen bli på rundt 1/125 sekund, og med mindre dybdeskarphet. Forøvrig helt enig i at utvalget av lyssterke vidvinkler til crop-kameraer er begrenset hvis man ikke skal opp i veldig høy prisklasse. Men personlig ville jeg heller ikke sett etter vidvinkler for den bruke du beskriver da vidvinkler ofte gir "perspektiv" som ikke ser bra ut på ansikter. Til mer miljøbilder er det selvsagt fint, men hvis barnet ofte er hoveddelen av mtivet ville jeg i størst mulig grad holdt meg til lengere brennvidder. Rundt 30-35mm er jo "normal" på crop-kameraer som jeg antar du har siden du sier du bruker en 18-xxx normalzoom og jeg ville prøvd å holdt meg der eller på lengere brennvidder i størst mulig grad til mennesker og slik sett er 50mm F1.8 et veldig godt alternativ. Ellers har jo Canon en rimelig 35mm F2.0 (som jeg ikke kjenner). Siden du allerede nevner tynn dybdeskarphet med 50mm F1.8 er det liten vits i å anbefale noe med større blender, du kan eventuelt gå for IS og Canon har en ny 28mm F2.8 IS, men i tillegg til å være i korteste laget (synes jeg) er den så dyr at du er langt over halvveis til en 17-55mm F2.8 IS som er mye mer anvendelig. Problemet med IS er at det ikke hjelper for bevegelse i motivet, men IS kan likevel være et godt alternativ. Skal du ha mer dybdeskarphet, ikke alt for høy Iso og ikke kan gjøre noe med lyset er blits som flere har nevnt et bra alternativ. Personlig er jeg ikke så glad i blits, men riktig brukt kan en ekstern blits gi veldig fine bilder. Endret 11. september 2012 av se# Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Har du blits, så rett den heller opp i tak og vegger. Så fungerer hele taket/veggen som en kjempestor reflektor, og er mye mindre plagsom for barnet. Skal du ta innebilder uten blits - bruk stativ eller gå opp i ISO - ISO 400 er etter min mening litt vel urealistisk lavt. Heller da litt mer støy og kortere lukkertid.. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Kan du ikke skru opp iso? De fleste dslr kan gi god bildekvalitet ved høyere iso-verdier enn 400. Det er mulig du alt har forsøkt. Men. Det er lurt å benytte seg av dagslyset når det er der. Flytt gjerne barnet til lyset, fremfor å flytte lyset til barnet. Bløtt naturlig sidelys fra et vindu gir ofte bedre resultat enn en blits, og er mer behagelig for barnet. Sigma lager en 30mm /1.4 som mange fotografer er glad i. Den kan være verd å se på. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Til innendørs bilder av mennesker anbefaler jeg ikke bruk av vidvinkel av den enkle grunn at bildene fortegner en del i hjørnene/sidene og blir dratt ut. En 35mm/50mm med god lysstyrke er etter min mening mye bedre, og man får også lav dybdeskarphet som isolerer motivet. Skru opp ISO-verdien til 800. Det fungerer fint på de fleste rimeligere kameraer så får du nok den lukkertiden du trenger for å få skarpe bilder. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Jeg gikk fra en Canon Is 17-55 f/2.8 til Sigma 30 f/1.4. Fotogleden har kommet tilbake og innbilder blir perfekt. Syns ikke at den er for trang (crop Canon 30D kamera). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå