Gå til innhold

Anerkjente fotografer


Anbefalte innlegg

Har fått en oppgave om å skrive en oppgave om en anerkjent fotograf. Den skal være på et par sider, og skal ta for seg litt om han/hun, hvilken type fotografer de tar og all slags analyse.

 

Problemet er at jeg ikke vet om en eneste fotograf... Så det jeg trenger hjelp til er å finne en fotograf som det gjerne finnes litt om på nettet. Helst ikke en som har de dypeste tankene bak bildene, slik at jeg som egentlig bare har fokusert på å ikke ha fingeren foran når jeg tar bilder, ikke klarer å se hva/hvor han/hun vil med bildene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det har noe med detaljer å gjøre, men har tatt feil før. Mange syns at sort-hvit gir ett mye mer spennende utrykk og kanskje mer tidløst enn farger. Jeg lager alltid mine egne bilder i farger og sort-hvit for å se i ettertid hva jeg foretrekker. Er ikke alt av bilder som passer i sort-hvit, har man ett bilde hvor sterke farger er hovedpoenget så er sort-hvit ikke noe poeng.

Lenke til kommentar

Han er ikke alene om det, en verdenskjent fotograf som Anton Corbijn har knapt noen fargerike happy happy joy joy bilder da det er hans stil. Corbijn er mye mer enn en fotograf egentlig, han er mannen bak det visuelle for bla U2 for en del år siden og er mannen som "reddet" Depeche Mode ca 86 og har siden den gang laget det meste av musikkvideoene, tatt promobilder, designet platecover, filmet live konserter og designet scene oppsettene for live konsertene.

 

Vet dette blir litt utenom Krogvold men gir kanskje litt mer innblikk i sort-hvit og andre sine fotografer måte å jobbe på.

 

Han har også laget 2 bra filmer, Control om bandet Joy Division som var noe av de første han tok bilder av for ca 30 år siden og The American med bla Clooney.

 

 

Hiver med ett google søk som gir en bra ide over bildene han tar.

 

http://www.google.no/search?q=anton+corbijn&hl=no&prmd=imvnso&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jq1PUN2RJcmM4gSA0YC4BA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1604&bih=962

 

En rein sort-hvit video med Depeche Mode:

 

http://www.youtube.com/watch?v=SYoH4yYmdSk

Lenke til kommentar

Hvis noen er spesielt interessert så kan dere laste ned det jeg har fått skrapt sammen om han så langt.

http://www.fmfile.com/opplastninger/1347406160.docx

 

Hadde vært flott om en eller annen hadde orket å lest gjennom, og gjerne sagt i fra om jeg er helt på jordet. Er som sagt en amatør innen foto.

 

Skal innom disse temaene:

Hvorfor han/hun? Bio, Hvilken type fotograf han er, mine tanker om bildene, komposisjon(lys, kontrast).

 

Har så langt bare fått unna to av 5-7 sider, så ikke tenk på rettskriving osv. Har ikke sett over det selv. Det tar jeg til slutt.

Lenke til kommentar

Synes det ser bra ut. Å nevne hans innsats i Nordic Light er vel noe du ikke har gjort som man burde. Synes du muligens forklarer litt mye om enkelte ting av og till. Som for eksempel hvorfor svart-hvitt. Jeg føler du nesten utelukkende reflekterer over kontraster og at bakgrunnen ikke er forstyrrende. Men godt arbeide så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...