Gå til innhold

Lære tysk.

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

• 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det bør være mulig å lære seg grei tysk på den tida hvis du legger arbeid i det. Jeg lærte meg tysk på to - tre år. I løpet av den tida var jeg i Kiel på språkreise. Det var en utfordring å prate nesten bare tysk i ei uke, men det gikk greit. Jeg sa sikkert mye feil, men jeg ble forstått. (Det var ett tilfelle der jeg samtalepartneren min hevet et par øyenbryn. Jeg husker ikke hva konteksten var, men etterpå fant jeg ut at det tyske verbet "springen" ikke betyr å springe, som jeg trodde, men å hoppe.) Det jeg syntes var det vanskeligste, var å si ordene i riktig rekkefølge. Ordene blir stokket om på en måte som er unaturlig for oss nordmenn når man bruker modale hjelpeverb, for eksempel, og tid skal alltid komme før sted. Det kan derimot bli en utfordring å lære god nok tysk til å kunne bruke det på høyskolenivå. Fagspråk er alltid mer krevende enn dagligtale. Jeg prøver å lese litt for å vedlikeholde tysken min. Det er vanskelig nok å lese om politikk og økonomi på norsk, så Spiegel ligger et hakk eller to over mitt nivå.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan dere hjelpe meg med denne setningen?

"In unserem Haus wohnt also mein Vater mit seiner Freundin Ulla, und ihrem gemeinsamen Kind, Lea, das jetzt 16 Montate alt ist."

Hvordan vet jeg hva som er direkte og indirekte objekt her? Ja, jeg ser jo endingene på eiendomsordene, men hvis jeg skal konstruere denne setningen, hvordan finner man ut hva som er hva? Det er jo flere objekter i en setning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...