Gå til innhold

Hvorfor er volumkontrollen i Windows så elendig?

Anbefalte innlegg

Jeg byttet for ikke så lenge siden fra Mac til Windowsbasert PC, og en av de tingene som plager meg mest ved Windows er volumkontrollen.

Forskjellen på 1% og 20% volum er enorm, mens videre oppover er det liten forskjell. Særlig fra rundt 40% og oppover. Klart det blir høyere mot 100%, men forskjellen på 40% og 100% er forsvinnende liten.

Et annet problem er at det er for mange "stopp" på skalaen når en skal justere lyden ved hjelp av tastaturets hurtigtaster. For hvert trykk beveger den seg kun 2%. Jeg må altså trykke 50 ganger om jeg skal gå fra lydløst til 100%. Snakk om hurtigtast!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har nok mest med den spesifikke PC'n/lydkort du bruker og ikke Windows i seg selv. Jeg har en med kjempegod volumkontroll, snurrehjul på lyd.

Sjekk om produsent av enten PC eller lydkort har programvare/drivere som gir deg bedre kontroll.

Edit: ...svarte i stedet

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Dette har nok mest med den spesifikke PC'n/lydkort du bruker og ikke Windows i seg selv. Jeg har en med kjempegod volumkontroll, snurrehjul på lyd.

Sjekk om produsent av enten PC eller lydkort har programvare/drivere som gir deg bedre kontroll.

Windows bruker som standard software mixing fra og med Windows Vista, så det er vel strengt tatt et Windows problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Windows bruker som standard software mixing fra og med Windows Vista, så det er vel strengt tatt et Windows problem.

Det har du helt rett i. :) Så svaret mitt om alternativ programvare er enda mer relevant. Men når han klager på tastaturets hurtigtaster så er det vel programvaren der som er problemet. ...f.eks. hurtigtastkontrollen fra Logitech, eller hvem det enn er som har laget laptoppen/desktoppen/tastaturet

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i. :) Så svaret mitt om alternativ programvare er enda mer relevant. Men når han klager på tastaturets hurtigtaster så er det vel programvaren der som er problemet. ...f.eks. hurtigtastkontrollen fra Logitech, eller hvem det enn er som har laget laptoppen/desktoppen/tastaturet

Ja, det er jo sant.

Lenke til kommentar

Hurtigtastproblemet mitt er visst ikke Windows sin feil. Den andre PC'en i huset krever bare litt under 20 trykk for å komme seg gjennom hele skalaen.

Problemet med lyden er derimot likt, og det er nok som BlueEAGLE sier angående lineær og logaritmisk skala. Problemet er forresten ekstra fremtredende om jeg kobler PC'en til anlegget via en ekstern DAC. Volumreguleringen på anlegget er helt fin, men Windows sin er ubrukelig.

Det er vel ingen som vet om en enkel måte å fikse dette på?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Idag har man vel ofte to voluminnstillinger, windows egen standard og en for lydchip/lydkort (f.eks realtek).

De fleste rører vel knapt volumknappen, fordi de bruekr eksterne høyttalere og justerer volumet der isteden.

Er vel årevis mellom hver gang jeg rører volumknappen utenom høyttalerne.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alt fra de innebygde høyttalerne, forskjellige hodetelefoner, dedikerte PC-høyttalere og anlegget i stuen.

Bruker jeg de dedikerte PC-høyttalerne er det sjeldent jeg rører volumkontrollen i Windows da disse har en egen kontrollenhet. Men når jeg bruker anlegget i stuen kobler jeg til med en trådløs DAC og da er det ikke alltid praktisk å ha fjernkontrollen til anlegget med meg, og ofte har jeg ikke fri sikt til anlegget heller, da er det volumkontrollen på PC'en som er enkleste utvei.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jo, klart man kan, men for meg ville det vært både raskere og enklere om hurtigtastene hadde fungert til noe fornuftig.

Alt jeg ønsker er å justere lyden enkelt og nøyaktig (i opplevd lydstyrke) med et par tastetrykk...slik jeg kunne på min MacBook.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

På win så trykker du på høyttalerikonet, og deretter kan du klikke rett på skalaen for en grovjustering før du finjusterer om det trengs. Antar man med erfaring vet hvilket nivå det bør ligge på, så det er egentlig ikke mer enn to museklikk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Her var det vel snakk om å "ligge i sofaen" type bruk og da blir tastatur knotete. Ut over det så det bra ut. Lurer litt på det integrerte lydkortet og kvaliteten på det. Bedre eller verre enn de integrerte på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...