Gå til innhold

holde inne 3 taster samtidig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et kjennt problem og begrensning for tastatur som kobles til PS2-porten (samme runde kontakt som du bruker til mus). Jeg er helt enig at i visse spill, der du i noen situasjoner kan være helt avhenging av å trykke ned 3 eller flere taster samtidig, så er dette et seriøst problem.

Heldigvis er det ikke noe vanskelig å fikse. PS2 porten kan ikke takle 3+ taster, så du må skifte til USB-porten. Dette kan du gjøre enten ved å kjøpe et nytt tastatur, eller ved å kjøpe en overgangskabel fra PS2 --> USB slik at du kan bruke det gamle tastaturet ditt. Det er ikke tastaturets feil, men flaskehalsen på den gamle PS2 standarden.

Er ikke helt sikker på akkrau hvor mange taster samtidig en USB vil støtte, men det er ihvertfall mer enn 10 samtidige taster... og da har du allerede gått tom for potensielle fingre du kan trykke med samtidig ^_^

Det som huf sier om at det er windows sin feil stemmer ikke. Ihvertfall ikke om du har en noenlunde nytt OS (Windows ME, win2000, WinXP). Om eldre windows ikke klarer det vet jeg ikke, men jeg tviler sterkt på at softwaren er problemet.

Håper dette hjalp deg :)

-Stigma

Lenke til kommentar

ja...gorde det. takker. Men det er bare det at jeg kan holde tre taster samtidig men ikke hvilken som helst av taster. Desuten hadde jeg ikke det problemet på det gamle tastauret mitt.

Men jeg får skaffe meg et slikt adapter.

BTW: hadde ikke amigaen støtte for flere taster samtidig, eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå at det ikke er mulig jeg tar feil, men...

Jeg kan tenke meg at grunnen til at du har to forskjellige PS2 keyboards som er at tastene er koblet forskjellig mot signalkabelen. Problemet er at hver av signal-pins'ene kun kan ta imot begrenset mengde informasjon hver.

Så, da kan jeg tenke meg at det kan være forskjellig fra PS2 til PS2, når tastene er forskjellig koblet til sine respektive "clusters" på printboardet i tastaturet. Hvis det ene tastaturet har alle knappene du trykker på i samme signal cluster vil du få et problem, mens p et tastatur der de samme knappene ligger i forskjellige clusters på printboardet, så vil du kunne trykke ned flere taster. Ihvertfall er det teorien min (akkurat dette er bare resonement, og trenger ikke nødvendigvis å stemme)

Det er jo forsovidt enkelt å sjekke... test om du kan trykke "uendelig" mange taster ned på det andre tastaturet dtt (som ikke piper), og prøv med andre knapper enn de vanlige du pleier å bruke til å spille. Om du kan bruke så mange knapper du vil samtidig, så motbeviser du i såfall teorien min. I så tilfelle vil jeg beklage at jeg har sagt noe som ikke var korrekt.

I alle tilfeller er jeg 100% sikker at dette problemet ikke forkommer med tastatur på USB, så løsningen er sansynligvis den samme uansett.

Phew... sove nå :-)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...