DementedAlbino Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Altså, det er vel ikke noe problem om kanalen ligger på plass 80 eller 280. Det er faktisk bare ett ekstra trykk på fjernkontrollen. Det er jo bare å lære seg hvor den ligger så trykke seg dit via tallene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 nå har TV2 sagt tidligere en gang at Nythetskanalen skulle være gratis. Da forstår jeg ikke helt hvorfor den er dradd inn i krangelen Det må bare være hevn fra CD hvis man ser på en av TV2 sine kanaler så dukker det opp en tekst som forteller at Canal digital har valgt å si opp avtalen med TV2 . her blir canal digital betegnet som de dumme uansett jeg blir ikke rammet da jeg har Altibox Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Altså, det er vel ikke noe problem om kanalen ligger på plass 80 eller 280. Det er faktisk bare ett ekstra trykk på fjernkontrollen. Det er jo bare å lære seg hvor den ligger så trykke seg dit via tallene. Har du lest innleggene før dette? Hvis nei: Gjør det. Hvis ja tror jeg ikke jeg klarer å forklare det på en måte som du forstår det. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 (endret) Temmelig store andeler av TV-seerne bryr seg nok om hvor kanalene ligger. Å flytte kanalene langt ned på lista gjør ganske utvilsomt at de blir mindre sett på. Mye tv-titting skjer etter innfallsmetoden. Men da er det vel bare å legge de kanalene du vil ha i din egen liste https://kabel.canald...favorittlister/... Skjønner virkelig ikke problemet. Hvis du ikke gidder å sette opp det og kun ser på hva som tilfeldigvis går på de 2-3 første kanalene spiller det vel ingen rolle hvor ting ligger (og du kunne sikkert brukt tiden din til noe bedre uansett). Og fra en TV-produsents perspektiv har man vel seere fordi man lager/sender god TV, ikke fordi man ligger der eller der i en kanalliste?.... Fra mitt perspektiv er dette uproblematisk. For TV2 sitt perspektiv er det ikke det. Selvfølgelig får man seere fordi man lager god TV, men det hjelper ikke med verdens beste produkt om du ikke når ut. Når kanalene er "gjemt" i kanallisten, så blir det vanskeligere å nå ut. Ikke når ut?.. Man når i hvert fall ikke ut til de 500.000 potensielle seerne ved å ikke sende der. Kanallisten er jo bare en samling av hvilke kanaler som sendes, og når det begynner å bli flere hundre så opererer folk med egne lister.. det er vel få som gidder å "zappe" seg gjennom 10-talls kanaler for å komme til den man ønsker å se på eller memorere hvor de ligger. Og igjen, den evt. "tilfeldige" titteren som ikke vil se noe spesielt på TV.. han vil bare se ett eller annet.. vel det er et uproblematisk tap for en TV-stasjon vil jeg si. "Antall mennesker som følger TV2 sine sendinger har gått ned, men pga gunstig plass i kanallisten har tilfeldige tittere økt med 3%.. Hurra!!!" Og hvis TV2 "mister" TV-seere fordi de har en eller annen "ugunstig" plass i kanaloversikten er det jo en merkelig reaksjon å fjerne seg totalt fra 500.000 seere. Jeg ville hatt mye mer forståelse for et "del-av-grunnpakke eller ikke" argument. Der er det nok mulig å reellt "tape" seere. Den sutringa nå virker det skikkelig barnehage-stadie av.. Og for øvrig.. jeg er litt tvilende til at det er så mange som ser på TV ved bare å skru på og se på det første og beste man blir servert. Med et såpass variert TV-tilbud man etterhvert begynner å få og så mange kanaler tilgjengelige tror jeg folk er mer bevisste og kritiske til hva de velger å bruke TV-tiden sin på...Men mulig det er helt feil. Uansett.. beste strategi for et TV-selskap er å lage/sende gode programmer folk vil se på. Endret 12. september 2012 av pax1 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 De kunne gjør slik man gjør det hos altibox og noen få andre . At man har en kanal liste kun bestående av tilgjengelige kanaler , slik at det ikke er hull i listen. en annen ting som er høl i hue er at mange kanaler er dekket dobbelt opp. Både som SD oh HD selv om det er samme sending . Det er ikke mange kanaler som har forskjellig sending på SD utgaven i forhold til HD utgaven Men de vil vel ikke gi oss nye dekorere uten at vi betaler for det ? 1 Lenke til kommentar
smartphone Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Ikke når ut?.. Man når i hvert fall ikke ut til de 500.000 potensielle seerne ved å ikke sende der. Kanallisten er jo bare en samling av hvilke kanaler som sendes, og når det begynner å bli flere hundre så opererer folk med egne lister.. det er vel få som gidder å "zappe" seg gjennom 10-talls kanaler for å komme til den man ønsker å se på eller memorere hvor de ligger. Og igjen, den evt. "tilfeldige" titteren som ikke vil se noe spesielt på TV.. han vil bare se ett eller annet.. vel det er et uproblematisk tap for en TV-stasjon vil jeg si. "Antall mennesker som følger TV2 sine sendinger har gått ned, men pga gunstig plass i kanallisten har tilfeldige tittere økt med 3%.. Hurra!!!" Og hvis TV2 "mister" TV-seere fordi de har en eller annen "ugunstig" plass i kanaloversikten er det jo en merkelig reaksjon å fjerne seg totalt fra 500.000 seere. Jeg ville hatt mye mer forståelse for et "del-av-grunnpakke eller ikke" argument. Der er det nok mulig å reellt "tape" seere. Den sutringa nå virker det skikkelig barnehage-stadie av.. Og for øvrig.. jeg er litt tvilende til at det er så mange som ser på TV ved bare å skru på og se på det første og beste man blir servert. Med et såpass variert TV-tilbud man etterhvert begynner å få og så mange kanaler tilgjengelige tror jeg folk er mer bevisste og kritiske til hva de velger å bruke TV-tiden sin på...Men mulig det er helt feil. Uansett.. beste strategi for et TV-selskap er å lage/sende gode programmer folk vil se på. Riktig at det er viktig å lage gode programmer. Og det er mange kanaler tilgjengelig og derfor vanskelig å ha oversikt. Da betyr det også mye hvor kanalene er plassert. Og helt klart at mye TV-titting skjer tilfeldig. Ikke alltid TV-titting er planlagt. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Dette begynner å bli ganske morsomt... Nå krangler CD og TV2 - sier opp avtaler og slenger dritt om hverandre... Samtidig får nå jeg og alle andre Get-kunder nå TV2 Sport i den digitale grunnpakken - uten prisoppgang og uten snakk om priskrav fra TV2... Kan jo lure på hvordan kabelselskapene driver egentlig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 (endret) Dette begynner å bli ganske morsomt... Nå krangler CD og TV2 - sier opp avtaler og slenger dritt om hverandre... Samtidig får nå jeg og alle andre Get-kunder nå TV2 Sport i den digitale grunnpakken - uten prisoppgang og uten snakk om priskrav fra TV2... Kan jo lure på hvordan kabelselskapene driver egentlig? Selvfølgelig må Get betale TV2 for å inkludere TV2 Sport i grunnpakken. Sier seg selv. De har vel blitt enige om en avtale som begge parter er fornøyde med. CD og TV2 er en annen sak som har fått mye media oppmerksomhet fordi det er en stor uenighet mellom partene. Endret 13. september 2012 av Kron Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Dette begynner å bli ganske morsomt... Nå krangler CD og TV2 - sier opp avtaler og slenger dritt om hverandre... Samtidig får nå jeg og alle andre Get-kunder nå TV2 Sport i den digitale grunnpakken - uten prisoppgang og uten snakk om priskrav fra TV2... Kan jo lure på hvordan kabelselskapene driver egentlig? Selvfølgelig må Get betale TV2 for å inkludere TV2 Sport i grunnpakken. Sier seg selv. De har vel blitt enige om en avtale som begge parter er fornøyde med. CD og TV2 er en annen sak som har fått mye media oppmerksomhet fordi det er en stor uenighet mellom partene. Ja, klart Get må betale. Det var ikke det som var poenget. Regner med at TV2 sine priser/krav er (omtrent) samme til Get og CD. Og da er poenget at de løser problemet/forhandler på veldig forskjellige måter. Get leverer kanalene og gir nå en kanal ekstra uten å endre prisen, mens CD krangler, sier opp avtaler og skriver: "TV 2 har kommet med et priskrav som vil føre til en kostnadsøkning på 40-50 prosent hvis Canal Digital Kabel TV går med på deres krav". Og da lurer jeg på hvordan disse to selskapene som egentlig leverer samme produkt kan drive så forskjellig business? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 CD har faktisk ikke sagt opp noen avtaler, alle avtaler er i realiteten sagt opp fra TV2 sin side. Ulike aktører vil alltid ha ulik oppfatning/strategi i forhold til hvordan de skal drive sin forretning. Derfor vil valg i en gitt situasjon være forskjellig. CD har kanskje også en tanke om at godtar de TV2 sine krav så vil også andre aktører komme med det samme på sikt, Get kan ha gjort en annen vurdering. I og med at de i realiteten fram til i dag har levert nesten identiske produkter kan f.eks CD sitt valg om å lage større valgfrihet være et bevist valg for å differensiere seg i konkurransen. Av en lang rekke grunner så endre derfor flere av TV2 sine kanaler på "valglista" i stedet for i den faste delen. Men ingen av oss kjenner alle faktorene som er med her. Personlig vil jeg ved valg av distributør (uansett kabel, bakkenett, satelitt, IP eller vanlig nett) velge den distributøren som gir meg mest valgfrihet. Jeg vet også at flere av TV2 sine kanaler ville bli valgt bort om mulig, og erstattet med f.eks svenske og danske kanaler. Personlig tror jeg faktisk det vil være eneste mulighetene for distributørene til å overleve vil være økt valgfrihet samt likeverdig tilbud via primærbærer og nett. Ellers vil valgfriheten over nett vinne fram. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 CD har faktisk ikke sagt opp noen avtaler, alle avtaler er i realiteten sagt opp fra TV2 sin side. Jo, CD har sagt opp avtalen med Zebra. TV2 har sagt opp avtalen med Nyhetskanalen, Filmkanalen og Bliss, men det skal være fordi CD bryter den opprinnelige avtalen ved å fjerne den fra den faste grunnpakka. Men alle fakta og detaljer får vel ingen utenfor vite..... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Nei CD har ikke sagt opp TV2 Zebra, avtalen på den kanalen gikk faktisk ut i juni så vidt jeg vet og de kom ikke til enighet om videre distribusjon (pris etc). I et slikt tilfelle er det i realiteten ingen som har sagt opp noen avtale, så jeg skal korrigere meg der. Distribusjon ble stoppet den 2.7. Så vidt jeg vet ligger det intet i avtalen mellom CD og TV2 med plikt for CD til å ha Bliss, Filmkanalen og Nyhetskanalen i fast grunnpakke. Filmkanalen har faktisk vært en tilleggskanal som man alltid har betalt ekstra for. Så vidt jeg vet er det bare NRK sine kanaler i tillegg til hovedkanalen til TV2 som er formidlingspliktige og således må være med i en grunnpakke. Resten er i utgangspunktet spørsmål om forhandlinger og pris. Og i og med at CD sin omlegging til større valgfrihet faktisk er noe nytt, så er det avtalemessig sikkert komplisert. Jeg tror ellers at CD har så oppegående jurister at de ikke hadde lagt disse kanalene ut i den valgfrie delen om den opprinnelige avtalen var så konsis på dette punktet. Vi kommer klart ikke til å få alle detaljer. Men personlig har CD min fulle støtte. Jeg ønsker ikke å betale en "lisens" i tillegg til at kanaler er reklamefinansiert. Enten får de distribueres nærmest gratis med reklame eller så får man betale for reklamefritt alternativ. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Nå har tv2 selv sagt i et eller annet program for en tid tilbake at den en TV2 sportkanelen blir subsidiert gratis til alle som. Da forstår jeg ikke helt hvordan dere får det til at man at det skal betale ( ekstra ) for den en kanalen Så vidt jeg vet så er TV2 filmkanalen en del av grunnpakken . da betalr man neppe ekstra for den alene heller Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Temmelig store andeler av TV-seerne bryr seg nok om hvor kanalene ligger. Å flytte kanalene langt ned på lista gjør ganske utvilsomt at de blir mindre sett på. Mye tv-titting skjer etter innfallsmetoden. Men da er det vel bare å legge de kanalene du vil ha i din egen liste https://kabel.canald...favorittlister/... Skjønner virkelig ikke problemet. Hvis du ikke gidder å sette opp det og kun ser på hva som tilfeldigvis går på de 2-3 første kanalene spiller det vel ingen rolle hvor ting ligger (og du kunne sikkert brukt tiden din til noe bedre uansett). Og fra en TV-produsents perspektiv har man vel seere fordi man lager/sender god TV, ikke fordi man ligger der eller der i en kanalliste?.... Fra mitt perspektiv er dette uproblematisk. For TV2 sitt perspektiv er det ikke det. Selvfølgelig får man seere fordi man lager god TV, men det hjelper ikke med verdens beste produkt om du ikke når ut. Når kanalene er "gjemt" i kanallisten, så blir det vanskeligere å nå ut. Ikke når ut?.. Man når i hvert fall ikke ut til de 500.000 potensielle seerne ved å ikke sende der. Kanallisten er jo bare en samling av hvilke kanaler som sendes, og når det begynner å bli flere hundre så opererer folk med egne lister.. det er vel få som gidder å "zappe" seg gjennom 10-talls kanaler for å komme til den man ønsker å se på eller memorere hvor de ligger. Og igjen, den evt. "tilfeldige" titteren som ikke vil se noe spesielt på TV.. han vil bare se ett eller annet.. vel det er et uproblematisk tap for en TV-stasjon vil jeg si. "Antall mennesker som følger TV2 sine sendinger har gått ned, men pga gunstig plass i kanallisten har tilfeldige tittere økt med 3%.. Hurra!!!" Og hvis TV2 "mister" TV-seere fordi de har en eller annen "ugunstig" plass i kanaloversikten er det jo en merkelig reaksjon å fjerne seg totalt fra 500.000 seere. Jeg ville hatt mye mer forståelse for et "del-av-grunnpakke eller ikke" argument. Der er det nok mulig å reellt "tape" seere. Den sutringa nå virker det skikkelig barnehage-stadie av.. Og for øvrig.. jeg er litt tvilende til at det er så mange som ser på TV ved bare å skru på og se på det første og beste man blir servert. Med et såpass variert TV-tilbud man etterhvert begynner å få og så mange kanaler tilgjengelige tror jeg folk er mer bevisste og kritiske til hva de velger å bruke TV-tiden sin på...Men mulig det er helt feil. Uansett.. beste strategi for et TV-selskap er å lage/sende gode programmer folk vil se på. 3% tilfeldige tittere? Jeg vil tro 80% er et langt bedre anslag. Snipp, snapp, snute, så var innlegget ditt ute. Lenke til kommentar
chma Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 (endret) For å snu på flisa her litt, er det CD eller Tv2 som har skal bestemme pris på Tv2 sitt produkt? Saken handler jo primært om at CD vil la kundene velge, mens de tydeligvis ikke har avtaler som tillater det. Igjen handler dette om jus, ikke om hva vi som seere får eller kan velge i. Jeg mener, forutsatt at det som fremkommer i media er noenlunde rett, at CD er den som skyver kundene sine foran seg i ett jag på å sitte igjen med mest av pengene selv. Det er heller ikke opp til CD å vurder at de vil betale mindre for Tv2 fordi de bruker reklame som finansiering. Saken blir dog spesiell fordi det er plikt til å distribuere Tv2, uansett pris. Så får man se hva utfallet av evnt. rettssaker blir. Hvis man ikke er fornøyd med at man må ha Tv2 og evnt betale for det så må man faktisk rette kritikken mot Kulturdepartementet og ikke distributørene som er pliktig til å sende Tv2. Til slutt, hvem er kunden til en reklamefinansiert kanal? Mange tror det er seerne... Endret 13. september 2012 av chma 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 For å snu på flisa her litt, er det CD eller Tv2 som har skal bestemme pris på Tv2 sitt produkt? Saken handler jo primært om at CD vil la kundene velge, mens de tydeligvis ikke har avtaler som tillater det. Igjen handler dette om jus, ikke om hva vi som seere får eller kan velge i. Jeg mener, forutsatt at det som fremkommer i media er noenlunde rett, at CD er den som skyver kundene sine foran seg i ett jag på å sitte igjen med mest av pengene selv. Det er heller ikke opp til CD å vurder at de vil betale mindre for Tv2 fordi de bruker reklame som finansiering. Saken blir dog spesiell fordi det er plikt til å distribuere Tv2, uansett pris. Så får man se hva utfallet av evnt. rettssaker blir. Hvis man ikke er fornøyd med at man må ha Tv2 og evnt betale for det så må man faktisk rette kritikken mot Kulturdepartementet og ikke distributørene som er pliktig til å sende Tv2. Til slutt, hvem er kunden til en reklamefinansiert kanal? Mange tror det er seerne... Det er vel kun TV2s hovedkanal som er leveringspliktig. Alle de øvrige er ikke det. Det er TV2 som setter prisen, men CD som kunde kan takke nei. Ihvertfall til alle kanalene som ikke er leveringspliktige. Lenke til kommentar
chma Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Det er vel kun TV2s hovedkanal som er leveringspliktig. Alle de øvrige er ikke det. Det er TV2 som setter prisen, men CD som kunde kan takke nei. Ihvertfall til alle kanalene som ikke er leveringspliktige. Det er jo klart, men om CD har avtaler om distribusjon som er gjeldene for idag vil det jo ikke være fritt frem for å endre de uten videre. Er vel for to konflikter her, prisen på distribusjonspliktige Tv2 og CD's ønske om å endre pakkene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Hvor mye tenker egentlig CD på kundene sine her ? vel vil at kunden skal kunne velge kanaler selv , samtid så er jo valget ikke helt fritt likevel. Når kundene mister kanalene sine så må det da være mere alvorlig en at man blir tvunget til velge ut kanaler man vil se på Slik jeg ser det så er risikoen ganske stor for at mange av CD kunden finner seg en annen leverandør Har CD overhode dette i tankene. har kunden som er blir rammet fått en rettferdig kompensasjon ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Om CD tenker bare på kundene er vel tvilsomt, men samtidig kommer det med "fritt" valg trolig til å bli påbudt etterhvert. CD la heller ikke opp til at noen kunder skulle miste tre av TV2 sine kanaler, de bare gjorde de frivillige. Det er neppe så mange av CD sine kunder som forsvinner, da det for det første ikke er så mange alternativer tilgjengelig uten at det har en betydelig initialkostnad. I tillegg tror jeg mange gir blaffen i akkurat de tre kanalene. @chma: Det er heller ikke TV2 som bestemmer prisen, i B2B som vi her snakker om er pris noe som avtales mellom partene gjennom forhandlinger. Ellers er det kabeltvistnemnda som har satt prisen på TV2 sine sendinger, men CD har brakt den avgjørelsen inn for retten - slik at vedtaket reelt sett ikke er gjeldende for CD. Ellers tror jeg neppe CD hadde gjort det de har gjort om avtalen med TV2 gav CD distribusjonsplikt. Det ville vært en for stor risiko. Klart partene er uenige om dette, men jeg tror nok TV2 har brukt en generell oppsigelsesadgang i avtalen - men begrunner det med avtalebrudd fra CD. Det er faktisk helt normalt at man har slike oppsigelsesmuligheter i avtaler. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 CD la heller ikke opp til at noen kunder skulle miste tre av TV2 sine kanaler, de bare gjorde de frivillige. Det utsagnet bør du forklare lit bedre , jeg forstod ikke helt hvor du ville hen med det Alternativene er jo netttv hos noen selskap parabol ( hovedsaklig viasatt) Riks tv og hvis boligbygelaget tillater det så kan man velge en egen (kabel)leverandør på privet grunnlag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå