Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobber i et firma uten kontrakt.

Laffe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, i utgangspunktet kan du ikke det. Selv om du har en kontrakt som gikk ut 1. september så er ikke det ensbetydende med at du ikke har oppsigelsesfrist.

Man kan snu litt på det og si at fortsatt arbeid hos samme arbeidsgiver tilsier at arbeidsforholdet ikke har opphørt. Da vil ditt arbeidsforhold bli regulert av lovverket og en fortolkning av den tidligere arbeidskontrakten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, i utgangspunktet kan du ikke det. Selv om du har en kontrakt som gikk ut 1. september så er ikke det ensbetydende med at du ikke har oppsigelsesfrist.

Man kan snu litt på det og si at fortsatt arbeid hos samme arbeidsgiver tilsier at arbeidsforholdet ikke har opphørt. Da vil ditt arbeidsforhold bli regulert av lovverket og en fortolkning av den tidligere arbeidskontrakten.

Er det da opp til en arbeidsgiver hvorvidt jeg kan slutte eller ikke?

Lenke til kommentar

Utifra det jeg vet så tror jeg at du fortsatt har oppsigelsestid, men at den er kortere enn det som er vanlig i en arbeidskontrakt, er vel 3 måneder som er vanlig. Og uten kontrakt har jeg hørt at det er 1 månede eller 2 uker oppsigelsestid. Men det er vel noe form for organiserte arbeidere der du jobber og at de har en slags klubb? Isåfall ville jeg spurt de hvordan det er med dette, da de antagelig vil kunne gi et mye mer utfyllende svar.

Lenke til kommentar

La oss si at TS slutter på dagen og arbeidsgiver lager sak mot dette, hvordan skal de kunne bevise at TS er ansatt når han ikke har kontrakt?

"Vitner beskriver TS har dukket opp på jobb og arbeidet hver dag i etterkant av at kontrakten ved en inkurie utløp, åpenbart i den tro at han var rettslig forpliktet til å møte opp."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...