Gå til innhold

Det å merke pakken som gave for å unngå MVA.


petterpann

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaringer med dette? Har planer om å kjøpe noen TV-serier på Ebay der verdien på varene er litt over 200 kr, og jeg vil helst unngå å betale ekstra moms til diktaturlandet vårt (sovjetunionen Norge), og selgerne har åpenbart ingen problemer med å sende varene til meg som en gave, så hvordan går man frem? Skal pakken/brevet merkes med "GIFT"? Trenger den i tillegg å merkes med hva pakken inneholder? Trenger man noe form for kvittering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan motta gaver frå utlandet toll og avgiftsfritt dersom verdien er under 1000 kroner, pakken må derfor uansett merkast med verdien av innholdet.

Dersom det er ei gave så skal pakken merkast med "gift" (vannligvis er dette eit punkt du krysser av på).

 

Anågande vidare merking så er eg litt meir usikker, men eg antar at det i dei fleste land er vanlig å angi innholdet i pakken.

 

Kvitering treng du ikkje, med mindre du ikkje vil dokumentere ovanfor tollvesenet at dette ikkje er ei gave.

Når du mottat gaver så får du ikkje kvitering.

 

 

 

Merk også at tollervesenet tar stikkprøvekontroller også av pakker som er merka som gaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å få en vare merket som gave er ikke nødvendigvis veldig effektivt dersom den kommer fra en bedrift. Se følgende i tollforskriften §5-1-21 angående krav for at sender er en person. Jeg antar at med dette menes en privatperson, ikke bedrift eller annen juridisk person.

 

§ 5-1-21. Gave til personlig bruk

(1) Det gis tollfritak for gave som sendes der verdien er til og med 1000 kr. Det er et vilkår for fritaket at gaven er gitt av en person bosatt i utlandet og at den skal brukes av mottakeren eller dennes familie.

Endret av valentino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som får selgerene til å sende pakkene som gave. De krysser av "Gift" boksen på sendeskjemaet. Dette er litt i gråsonen.

 

Det er ulovlig å få folk til å sette ned verdien på varer. Det er ikke OK å forfalske fraktdokumenter. Du skal betale MVA på 25% og et evt. fortollingsgebyr fra Posten (150-200 kr). Hvis dette ikke lønner seg foreslår jeg at du kjøper varen(e) i Norge og støtter opp norske bedrifter/selgere slik at pengene forblir i sirkulasjon i Norge. Ikke gjør deg selv til en kriminell for noen usle hundrelapper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange som får selgerene til å sende pakkene som gave. De krysser av "Gift" boksen på sendeskjemaet. Dette er litt i gråsonen.

 

Det er ulovlig å få folk til å sette ned verdien på varer. Det er ikke OK å forfalske fraktdokumenter. Du skal betale MVA på 25% og et evt. fortollingsgebyr fra Posten (150-200 kr). Hvis dette ikke lønner seg foreslår jeg at du kjøper varen(e) i Norge og støtter opp norske bedrifter/selgere slik at pengene forblir i sirkulasjon i Norge. Ikke gjør deg selv til en kriminell for noen usle hundrelapper.

 

Tviler på at det blir konsekvenser for mottaker. Tollen skal selv ha sagt at i verste fall får man et ekstra gebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan også hende at tollvesenet krever bevis for at du ikke har betalt mer enn 200 kroner. Jeg måtte sende inn et sånt bevis en gang. Heldigvis var vareverdien faktisk under 200 kroner så jeg sendte kvitteringen jeg fikk på e-post, men hadde jeg ikke kunnet bevise det hadde de enten sendt pakken tilbake til avsender, eller avkrevd meg moms, tollgebyr og kanskje ekstra gebyr.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har erfaringer med dette? Har planer om å kjøpe noen TV-serier på Ebay der verdien på varene er litt over 200 kr, og jeg vil helst unngå å betale ekstra moms til diktaturlandet vårt (sovjetunionen Norge), og selgerne har åpenbart ingen problemer med å sende varene til meg som en gave, så hvordan går man frem? Skal pakken/brevet merkes med "GIFT"? Trenger den i tillegg å merkes med hva pakken inneholder? Trenger man noe form for kvittering?

 

En annen ting du kan gjøre helt lovlig faktsik. Foriutsatt at avsender er fra et EU land og du bor nær nok grensen til enten Finland eller Sverige til at en tur over grensen lønner seg. Er å be de sende varen postrestante til nærmeste postkontor i Sverige eller Finland og så reiser du dit og henter den ut på postkontoret der. Og kam ta den tolfritt med inn i Norge. Men dette forutsetter at avsender holder til i et EU land og at du bor så nær grensa til enten Sverige eller Finland at du synes en slik tur kan forsvares.

Lenke til kommentar

Alt det alle i tråden sier er riktig, men det var en gang en som var proxy for meg fra USA. Han kjøpte varen fra en amerikansk nettbutikk med mine penger og sendte pakken til meg. Jeg ba han merke pakken med $75 (~426 kr) og krysse av som gave (pakken kostet virkelig $75), fordi hvis Posten eller tollen tar stikkprøver og åpner pakken, så ville de ikke ha trodd senderen har løyet. Pakken ble likevel stoppet i tollen og jeg måtte betale ca. 250 kr i moms, toll og tollgebyr. De åpnet ikke pakken allikevel, fordi hver gang de åpner pakken for å sjekke innholdet klistrer de et rødt klistremerke på pakken om at Posten eller tollen har åpnet pakken.

 

Dette må være en feil fra Posten eller tollens. Allikevel gadd jeg ikke å klage til tollen, fordi det tar år og dager før jeg får igjen pengene og hvis jeg eventuelt skulle få returnert pengene, hadde jeg fått igjen 120 kr som ikke er verdt bryet.

Lenke til kommentar

Alt det alle i tråden sier er riktig, men det var en gang en som var proxy for meg fra USA. Han kjøpte varen fra en amerikansk nettbutikk med mine penger og sendte pakken til meg. Jeg ba han merke pakken med $75 (~426 kr) og krysse av som gave (pakken kostet virkelig $75), fordi hvis Posten eller tollen tar stikkprøver og åpner pakken, så ville de ikke ha trodd senderen har løyet. Pakken ble likevel stoppet i tollen og jeg måtte betale ca. 250 kr i moms, toll og tollgebyr. De åpnet ikke pakken allikevel, fordi hver gang de åpner pakken for å sjekke innholdet klistrer de et rødt klistremerke på pakken om at Posten eller tollen har åpnet pakken.

 

Dette må være en feil fra Posten eller tollens. Allikevel gadd jeg ikke å klage til tollen, fordi det tar år og dager før jeg får igjen pengene og hvis jeg eventuelt skulle få returnert pengene, hadde jeg fått igjen 120 kr som ikke er verdt bryet.

 

Husk at tollerne ikke er dumme. Om det fremkommer at pakken er kjøpt fra en privatperson, eller ihvertfall noe som i det hele tatt antyder at det er et firma som har sendt deg "gaven" vil du selvfølgelig ikke slippe å betale moms. Når jeg har handlet fra Amazon har jeg krysset av på gave, men det hjelper selvfølgelig ikke når de ser at den er kjøpt gjennom Amazon.

 

Den mest idiotsikre løsning (etter min mening) er at selger justerer prisen som ligger vedlagt pakken.

Lenke til kommentar

Tollerne er ikke dumme? Jeg har vel fått noe sånt som 30 pakker fra to forskjellige personer i Canada nå, med akkurat samme fasong på pakken og akkurat samme "Gift $20CAD"-tag på (vgp.ca om noen lurer). Jeg vil anta at disse personene har sendt flere tusen pakker til Norge med akkurat samme fasong og samme gift-tag, det er rart at ingenting skurrer.

Lenke til kommentar

Alt det alle i tråden sier er riktig, men det var en gang en som var proxy for meg fra USA. Han kjøpte varen fra en amerikansk nettbutikk med mine penger og sendte pakken til meg. Jeg ba han merke pakken med $75 (~426 kr) og krysse av som gave (pakken kostet virkelig $75), fordi hvis Posten eller tollen tar stikkprøver og åpner pakken, så ville de ikke ha trodd senderen har løyet. Pakken ble likevel stoppet i tollen og jeg måtte betale ca. 250 kr i moms, toll og tollgebyr. De åpnet ikke pakken allikevel, fordi hver gang de åpner pakken for å sjekke innholdet klistrer de et rødt klistremerke på pakken om at Posten eller tollen har åpnet pakken.

 

Dette må være en feil fra Posten eller tollens. Allikevel gadd jeg ikke å klage til tollen, fordi det tar år og dager før jeg får igjen pengene og hvis jeg eventuelt skulle få returnert pengene, hadde jeg fått igjen 120 kr som ikke er verdt bryet.

 

Husk at tollerne ikke er dumme. Om det fremkommer at pakken er kjøpt fra en privatperson, eller ihvertfall noe som i det hele tatt antyder at det er et firma som har sendt deg "gaven" vil du selvfølgelig ikke slippe å betale moms. Når jeg har handlet fra Amazon har jeg krysset av på gave, men det hjelper selvfølgelig ikke når de ser at den er kjøpt gjennom Amazon.

 

Den mest idiotsikre løsning (etter min mening) er at selger justerer prisen som ligger vedlagt pakken.

Faktisk så er det Posten som tar ut pakkene til tollen, ihvertfall når det gjelder import av utenlandske sendinger. Jeg jobber i Posten og jeg ser hva slags folk som står i avdelingen som arbeider med utenlandske pakker. Det er veldig mye som går gjennom som egentlig skulle i tollen. Hvordan skulle Posten/tollen vite at pakken er kjøpt fra en privatperson? Det var ingenting som impliserte at pakken var kjøpt, fordi pakken var merket med "sweater", $75 og "gift". Det var heller ingen faktura eller prislapp inni pakken.

Lenke til kommentar

Tollerne er ikke dumme? Jeg har vel fått noe sånt som 30 pakker fra to forskjellige personer i Canada nå, med akkurat samme fasong på pakken og akkurat samme "Gift $20CAD"-tag på (vgp.ca om noen lurer). Jeg vil anta at disse personene har sendt flere tusen pakker til Norge med akkurat samme fasong og samme gift-tag, det er rart at ingenting skurrer.

 

Og har det ført til at du slipper å betale moms?

Lenke til kommentar

Alt det alle i tråden sier er riktig, men det var en gang en som var proxy for meg fra USA. Han kjøpte varen fra en amerikansk nettbutikk med mine penger og sendte pakken til meg. Jeg ba han merke pakken med $75 (~426 kr) og krysse av som gave (pakken kostet virkelig $75), fordi hvis Posten eller tollen tar stikkprøver og åpner pakken, så ville de ikke ha trodd senderen har løyet. Pakken ble likevel stoppet i tollen og jeg måtte betale ca. 250 kr i moms, toll og tollgebyr. De åpnet ikke pakken allikevel, fordi hver gang de åpner pakken for å sjekke innholdet klistrer de et rødt klistremerke på pakken om at Posten eller tollen har åpnet pakken.

 

Dette må være en feil fra Posten eller tollens. Allikevel gadd jeg ikke å klage til tollen, fordi det tar år og dager før jeg får igjen pengene og hvis jeg eventuelt skulle få returnert pengene, hadde jeg fått igjen 120 kr som ikke er verdt bryet.

 

Husk at tollerne ikke er dumme. Om det fremkommer at pakken er kjøpt fra en privatperson, eller ihvertfall noe som i det hele tatt antyder at det er et firma som har sendt deg "gaven" vil du selvfølgelig ikke slippe å betale moms. Når jeg har handlet fra Amazon har jeg krysset av på gave, men det hjelper selvfølgelig ikke når de ser at den er kjøpt gjennom Amazon.

 

Den mest idiotsikre løsning (etter min mening) er at selger justerer prisen som ligger vedlagt pakken.

Faktisk så er det Posten som tar ut pakkene til tollen, ihvertfall når det gjelder import av utenlandske sendinger. Jeg jobber i Posten og jeg ser hva slags folk som står i avdelingen som arbeider med utenlandske pakker. Det er veldig mye som går gjennom som egentlig skulle i tollen. Hvordan skulle Posten/tollen vite at pakken er kjøpt fra en privatperson? Det var ingenting som impliserte at pakken var kjøpt, fordi pakken var merket med "sweater", $75 og "gift". Det var heller ingen faktura eller prislapp inni pakken.

 

Når man kjøper varen fra en butikk i utlandet klistrer de som regel opp butikknavnet, logoer, avsender, link til nettbutikk osv. på pakken. Da forstår man at den ikke er fra en privatperson. Dessuten legger de normalt med en kvittering i esken, og tollerne kan åpne boksen om de vil. Ellers er det selvfølgelig vanskelig å si om den er kjøpt privat.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du vet hvordan "proxying" fungerer i praksis, så jeg forklarer deg det ganske kort. En "proxy" er en privatperson i utlandet som du bruker som et mellomledd for å unngå toll, moms, høye fraktkostnader, tollgebyrer og andre avgifter. "Proxyen" tilbyr å kjøpe varen og sende den til deg ved at du betaler han en prosentandel av totalprisen eller en fast sum, og prisen og frakten for det du skal kjøpe. "Proxyen" vil derfor gjøre alt du ber han om, det inkluderer å merke prisen ned og merke som pakke for å unngå at du må betale moms og toll.

 

Ingenting av det du nevnte var tilfellet med min pakke. Det eneste som var i pakken inkludert tingen jeg kjøpte var prislappen, men det stod ingen pris på prislappen, men bare størrelse og merke som ofte er festet til de fleste klesplagger.

 

Posten gjorde en feil som egentlig var riktig.

 

Edit: BTW, er "proxyin" lovlig? Det er helt marked for "proxying", både i Norge og i utlandet.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...