Gå til innhold

Slanke mat


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 19år gammel gutt som ikke er heelt fornøyd med kroppen, ikke det at jeg er veldig tykk men er lubben og vil bli tynnere. Veier 90-95kg og er ca. 1.76 høy :)

 

En ting jeg syntes høres veldig vanskelig ut er det å spise riktig, er så mye å tenke på! hvor mange kcal det er, sukker osv.

 

Kan noen vær så snill å hjelpe meg ??

 

Trenger måltider som hjelper veldig på det å slanke seg, har som mål å gå ned ihvertfall 1kg i uka men håper på rundt 2-3 kg i uka. Men målet er ihvertfall å gå ned rundt 20-30kg :)

 

Takker for hjelp. Har ikke noe diabetes eller noe sånn å tenke på :)

 

- Rystad

Endret av CrispyBlowfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1kg i uka er en "maks" skal du beholde muskelmassen din.

 

La oss si du veier 70kg + fett

Da blir det 210g protein pr dag

Totale kcal 1600-1700 kcal

 

Måten å gå ned en kg i uka på et 1000Kcal i underskudd hver dag .

500 får du i underskudd med det kcal-inntaktet så må du bevege deg for 500kcal ekstra oppå det.

3x uke med styrketrening vil hjelpe med å holde på musklemassen, og 3-4 dager i uka med annen aktivitet for 500kcal de dagene du ikke trener styrke.

 

Det er ikke mer hokus pokus en det, eneste utfordringen er å klare kosten 1700kcal maks hvor 210g (840 kcal ) er protein.

Det letteste er et proteintilskudd, med tanke på en kyllingfillet kanskje er 30g protein.

Lenke til kommentar

Han trenger ikke 200+ gram protein hver dag, og i hvert fall ikke proteintilskudd.

 

Pass på at du ligger i kaloriunderskudd med ca 500 kcal per dag. Du kan sjekke ditt omtrentlige kaloriforbruk på kalorikalkulator.no

 

Det er allerede en haug med tråder om emnet på forumet, så det er bare å lese seg opp.

Lenke til kommentar

Han skal ned i vekt, og trenger i utgangspunktet ikke så mye protein. Pokker, det er jo mer enn jeg inntar, og jeg er større enn den gutten.

 

Spis normale måltider i moderate størrelser og prøv å være så aktiv som mulig. Situps og push ups vil ikke gi merkbar effekt i den store sammenhengen.

 

Husk at ting tar tid, så du må ha tolmodighet. Ikke gå på vekta hver dag, men gjerne en gang i uka på morgenen.

Lenke til kommentar

3g pr kg fettfri kroppsvekt er ganske normal på deff med tanke på protein.

100g proteintilskudd er bare 80-85g protein også så det senker tallet noe av seg selv.

1600-1700kcal blir rett uansett ( justeres etter fremgang da man ikke vet energiforbruket denne personen har for eks en tung jobb)

Det man kutter i protein må man erstatte med karb eller fett uansett for å opprettholde kcal.

 

Proteintilskudd er bare et forslag, man kan jo lage kyllingmiddag 5-6-7 ganger pr dag om man orker det.

Melk hvor karb og fett er trukket ut og tørket (proteintilskudd) er like mye mat som toro tomatsuppe er. Pulver man tilsetter vann. Det er en billigere og lettere løsning, ikke et mystisk dop.

 

Jeg som de fleste andre valgte å øke inntaket av protein litt , ca 3g pr kg som normen har blitt og fra 103 kg til 85 mista ikke jeg et gram muskelmasse i følge fettklypa og jeg gikk ned en kg pr uke på den deffen.

 

Det er mer for å være på den sikre siden, det holder sikkert med 2g pr kg.

På en bulk støtter jeg 1,7ish -2 gram pr kg.

Lenke til kommentar

om jeg spiser:

2 grove brødskiver med magert pålegg - Frokost

Går på Skole og det er gratis frukt i kantina, Går det an å spise det som et mellom måltid?

Trenger også å vite hva slags nøtter jeg burde spise, er glad i polly nøtter men de er ikke så sunne tenker jeg hehe.

Fisk - kjøtt osv.

Hva kan jeg ta som kveldsmat? om jeg i det hele tatt skal spise det? :)

 

Burde jeg kjøpe noe proteintilskudd? if so, hva burde jeg kjøpe? og hva burde jeg ta det med?Vet det er i sånn pulver (?) (Liker ikke melk)

 

Tusen takk.

Endret av CrispyBlowfish
Lenke til kommentar

Den gangen du har mest behov for protein er når du skal ned i vekt.

Om brødskiver og frukt osv er dine måltider med en middag pr dag tipper jeg du mangler 100-150g protein pr dag som tilsvarer 5 kyllingmiddager.

 

Et proteintilskudd vil bare gjøre det lettere og billigere, det hadde gått for det samme om du for eks spiste kjøtt.

Fortsetter du sånn du satte opp nå så vil du miste 50/50 fett/masse og med mindre masse vil du være svakere og forbruke mindre energi og ha behov for færre kcal , noe som gjør det lettere å legge på seg igjen.

Liker ikke melk jeg heller, men i protein smaker det greit.

Men det er vann protein er ment å blandes med, et godt isolat som gir mye for pengene er TNs basic.

https://www.tn.no/butikk/produkt/pro-90-isolate

Lenke til kommentar

 

Den gangen du har mest behov for protein er når du skal ned i vekt.

Om brødskiver og frukt osv er dine måltider med en middag pr dag tipper jeg du mangler 100-150g protein pr dag som tilsvarer 5 kyllingmiddager.

 

Et proteintilskudd vil bare gjøre det lettere og billigere, det hadde gått for det samme om du for eks spiste kjøtt.

Fortsetter du sånn du satte opp nå så vil du miste 50/50 fett/masse og med mindre masse vil du være svakere og forbruke mindre energi og ha behov for færre kcal , noe som gjør det lettere å legge på seg igjen.

Liker ikke melk jeg heller, men i protein smaker det greit.

Men det er vann protein er ment å blandes med, et godt isolat som gir mye for pengene er TNs basic.

https://www.tn.no/bu.../pro-90-isolate

 

så det vil dekke mitt behov av protein? 800kr!? hvor lenge varer en sånn pro-90?

Endret av CrispyBlowfish
Lenke til kommentar

For å slanke maten så må den få mye mosjon og et stramt kosthold.

Begynte å slanke meg idag :)

Veier 86,6 kilo, kan holde dere oppdatert om dere så vil, men ja orker ikke å spamme tråden om ingen orker å lese :p

 

Skal jogge med høy intentivitet 2-3 ganger i uka og + at jeg går en del i løpet en dag, har gym på Onsdag som jeg også får trim!

Spiser grovt brød med magert pålegg, og spiser noe frukt også iløpet av en skole dag.

Idag har jeg greid å faktisk bare drikke vann!

 

Skal ha fisk til middag imorgen som blir interressant! men føler meg allerede litt 'friskere'.

Skal bli morro og se hvordan dette går :)

Lenke til kommentar

800kr hva? Det er en 4kg-sekk.

3kg av kvalitet koster tusenlappen til vanlig.

 

Det er 4000g så tar du 100g av det pr dag varer det i 40 dager.

Tar du 50g varer det i 80 dager.

 

500kcal kutter man i maten, og trimmer for 500kcal for å få totalunderskudd som tilsvarer en kg ned i uka.

Gjør du dette uten styrketrening eller nok protein så vil du miste like mye muskelmasse som fett, samt føle deg sulten på dietten.

 

Er ikke det så nøye og du bare er ute etter livsstilsendring så vil det holde med økt bevegelse som du gjør nå og spise relativt sunt for å kunne spise seg mett.

Sjoko og chips er mye kcal med lite metthetsfølese.

Lenke til kommentar

Du må kutte 7000 kcal i uka for å gå ned ca 1 kg (da fett inneholder litt vann)

Den beste måten å gjøre det på er å kutte 500kcal ( en middag i størrelse) fra den mengden mat du spiste før da du la på deg/ veide formye.

 

Da har du bare halvparten av kcal-underskuddet du trenger, deretter øker du aktivitetsnivået / beveger deg med for ca 500kcal mer pr dag en du gjorde før. Det er ca en times aktivitet. Behøver ikke være jogging, kan godt gå.

 

Da vil du tilsammen komme opp i - 7000 kcal pr uke og miste en kg vekt pr uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...