Student321 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Hei. Har jobbet på en Esso-statsjon nå i ca 5 måneder nå, der jeg trives ganske bra med selve jobben. Men nå i det siste har jeg begynt å bli passe lei av noe på jobben og det er sjefen; hvordan sjefen drifter hele greia. 1. Jeg er 21 år, jeg har en lønn på 110kr timen!(Jeg har nesten lik lønn som en person under 18år) Siden sjefen min driver franchise så påstår sjefen at han har lov til dette, og at han har lov til å ha en "prøveperiode" for de ansatte på 6 måneder! Etter disse 6 månedene med "prøvetid" så får du lønnstillegg på 10kr(Altså 120kr timen). Har venner som jobber på andre bensinstasjoner og matvarebutikker i fylket, de tjener alt fra 143 til 197 i timen før tilleggs-timer(Dem hadde en prøveperiode på 2-4 uker, jeg har 6 måneder) 2. Jeg skal ha søndags-tillegg på søndager, men dette "glemmer" sjefen min ofte å legge til på min lønnslipp(Skjedd 4 av 5 ganger, hittil). Det virker som sjefen prøver å lure de ansatte med å gi "litt for lite lønn", slik at vi ikke merker dette; så tjener han på dette. Fordi jeg har fått besøker av kunder i butikken som har vært ansatt her før og de kunne fortelle meg det samme; at sjefen "glemte noen timer her og der" veldig ofte. 3. Ingen verdsetting av de ansatte. Rovdrift av de ansatte. Vi får ikke være med i planlegging av timelister; i den forstand at selv om vi kan si lang vei på forhånd at vi trenger fri den dato'en så gir sjefen blanke-faen, og sier det er ikke han problem. I tillegg fikk jeg besøk av en kunde som fortalte meg at rett før jeg hadde begynt hadde han og 4 andre ansatte vært i "lønns-samtaler" med sjefen, da hadde de fått beskjed at de bare kunne slutte, fordi det brydde ikke han seg noe om. Han kunne bare ansette noen andre.(Da hadde de alle sluttet på dagen, fortalte han meg da). Bare det siste året har det visst vært ca 20 nye ansatte som har begynt og sluttet. 4. Sjefen hevder jeg har 3 måneders oppsigelse i prøveperioden, da jeg spurte om det. 5. Vi er som-regel kun 1 på jobb om gangen(utenom i helgene); og da har vi ingen form for pause når vi jobber 8 timer i strekk. Da vi ansatte har spurt om dette har sjefen fortalt oss at: "Sånn er det bare". I tillegg blir vi trekt 30min pause alle dager, selv om vi aldri får disse pausene. Driver sjefen å utnytter alle ansatte, for å tjene mest mulig penger. Noen som har vært borte i noe lignende? Har jeg virkelig 3 måneders oppsigelsestid når jeg er i prøveperioden? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Høres ut som han utnytter dere, problemene virker å være i såpass stor grad utfra det du forteller, at istedenfor å konfrontere det med han tror jeg heller du burde finne deg en ny jobb hvis du har muligheten til det, er ikke vanskelig å finne seg en jobb når man er 21 år med over 110 kr timen.. Endret 10. september 2012 av MrLG 2 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Nei, du har ikke oppsigelsestid i prøveperioden. Noen burde virkelig gi denne karen en omgang. 4 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. http://lovdata.no/al...2-015.html#15-3 Nå er ikke jeg noe ekspert, men jeg tyder dette som at du har 14 dagers oppsigelsesfrist, men ikke om du har signert en avtale på seks måneders oppsigelsesfrist. Ellers er det ingen lovbestemt minstelønn i Norge, og han kan derfor lønne deg det han vil. Om det krasjer med "lønnskulturen" til Esso-kjeden som kanskje kjører en annen tariff på de bensinstasjonene som ikke er driver franchise må han eventuelt ta på sin kappe. Personlig ville jeg ha funnet meg en annen jobb. I vanlige butikkjobber (ansatte som er 18 år uten ansienitet) starter man i dag på 138,62 kr i timen, dersom de følger Landsoverenskomsten Virke/HK. Endret 11. september 2012 av ^Th0mas^ 1 Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Hei. Har jobbet på en Esso-statsjon nå i ca 5 måneder nå, der jeg trives ganske bra med selve jobben. Men nå i det siste har jeg begynt å bli passe lei av noe på jobben og det er sjefen; hvordan sjefen drifter hele greia. 1. Jeg er 21 år, jeg har en lønn på 110kr timen!(Jeg har nesten lik lønn som en person under 18år) Siden sjefen min driver franchise så påstår sjefen at han har lov til dette, og at han har lov til å ha en "prøveperiode" for de ansatte på 6 måneder! Etter disse 6 månedene med "prøvetid" så får du lønnstillegg på 10kr(Altså 120kr timen). Har venner som jobber på andre bensinstasjoner og matvarebutikker i fylket, de tjener alt fra 143 til 197 i timen før tilleggs-timer(Dem hadde en prøveperiode på 2-4 uker, jeg har 6 måneder) 2. Jeg skal ha søndags-tillegg på søndager, men dette "glemmer" sjefen min ofte å legge til på min lønnslipp(Skjedd 4 av 5 ganger, hittil). Det virker som sjefen prøver å lure de ansatte med å gi "litt for lite lønn", slik at vi ikke merker dette; så tjener han på dette. Fordi jeg har fått besøker av kunder i butikken som har vært ansatt her før og de kunne fortelle meg det samme; at sjefen "glemte noen timer her og der" veldig ofte. 3. Ingen verdsetting av de ansatte. Rovdrift av de ansatte. Vi får ikke være med i planlegging av timelister; i den forstand at selv om vi kan si lang vei på forhånd at vi trenger fri den dato'en så gir sjefen blanke-faen, og sier det er ikke han problem. I tillegg fikk jeg besøk av en kunde som fortalte meg at rett før jeg hadde begynt hadde han og 4 andre ansatte vært i "lønns-samtaler" med sjefen, da hadde de fått beskjed at de bare kunne slutte, fordi det brydde ikke han seg noe om. Han kunne bare ansette noen andre.(Da hadde de alle sluttet på dagen, fortalte han meg da). Bare det siste året har det visst vært ca 20 nye ansatte som har begynt og sluttet. 4. Sjefen hevder jeg har 3 måneders oppsigelse i prøveperioden, da jeg spurte om det. 5. Vi er som-regel kun 1 på jobb om gangen(utenom i helgene); og da har vi ingen form for pause når vi jobber 8 timer i strekk. Da vi ansatte har spurt om dette har sjefen fortalt oss at: "Sånn er det bare". I tillegg blir vi trekt 30min pause alle dager, selv om vi aldri får disse pausene. Driver sjefen å utnytter alle ansatte, for å tjene mest mulig penger. Noen som har vært borte i noe lignende? Har jeg virkelig 3 måneders oppsigelsestid når jeg er i prøveperioden? Punkt 1:Har du kontrakt?Den skal fortelle noe om oppsigelsestid i prøvetid.Vanlig er 2 UKER, ikke 3 måneder. Og på alt det andre du beskriver: Typisk bensinstasjon sjef, de er antagelig alle like på disse punktene. Ta et råd, slutt og kom deg vekk, du blir UTNYTTET. Jeg jobbet selv på stasjon en gang, og mye liknet dette du skriver her.De vet å utnytte seg av unge folk som ikke kjenner sine rettigheter. Dårlig lønn, ubekvemme arbeidstider,alene på jobb, rasshøl til sjef, dette høres veldig kjent ut.Og hyppig utbytting av ansatte likeså. Bedrifter med stor gjennomtrekk=dårlig sjef, uten untak. Denne bransjen lærer tydeligvis ALDRI.. Endret 17. september 2012 av ArkArk Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Hvis han slutter i jobben, men likevel har 3 måneders oppsigelsestid og unnlater å møte på jobb. Får han alvorlige konsekvenser for dette? Er det straffbart? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hvis han slutter i jobben, men likevel har 3 måneders oppsigelsestid og unnlater å møte på jobb. Får han alvorlige konsekvenser for dette? Er det straffbart? Tror sjefen har større problemer for å si det slikt. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Sjefen må jo betale lønningen til personen uansett om han møter opp eller ikke, ikke sant? Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Sjefen må jo betale lønningen til personen uansett om han møter opp eller ikke, ikke sant? Selvfølgelig ikke. Lønn forutsetter at man faktisk er på jobb. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Da kan man vel jo egentlig bare slutte og drite i oppsigelsestiden, hvis man ikke vil jobbe i den jobben. Ulempen er at man ikke får referanse eller negativ omtale i referansen fra sjefen. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Da kan man vel jo egentlig bare slutte og drite i oppsigelsestiden, hvis man ikke vil jobbe i den jobben. Ulempen er at man ikke får referanse eller negativ omtale i referansen fra sjefen. Hadde ikke tatt det så tungt om personen som TS beskriver var sjefen min Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Sjefen må jo betale lønningen til personen uansett om han møter opp eller ikke, ikke sant? Selvfølgelig ikke. Lønn forutsetter at man faktisk er på jobb. Med mindre man snakker om allerede opptjent lønn - den kan ikke holdes igjen som "straff" for skulk. 1 Lenke til kommentar
natural_walker Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Du burde melde fra til arbeidstilsynet. 2 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Da kan man vel jo egentlig bare slutte og drite i oppsigelsestiden, hvis man ikke vil jobbe i den jobben. Ulempen er at man ikke får referanse eller negativ omtale i referansen fra sjefen. Jeg mener at arbeidstaker kan straffes økonomisk om hen unnlater å møte i oppsigelsestiden. Da er det snakk om erstatning for tapt arbeidskraft på arbeidsgivers side. Når det kommer til referanser så er dette noe arbeidstaker har krav på. En referanse er skriftlig og skal vel heller ikke inneholde annet enn arbeidsperiode og underskrift - om ikke arbeidstaker ber om det. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Vær så snill å meld han til arbeidstilsynet. Sjefen trenger å strekkes opp litt. Han utnytter helt klart sine ansatte. Dog stusser jeg på hvorfor han hevder 6 mnd. oppsigelse. Vil det ikke være mer fordelaktig for han å kunne kaste folk fort ut?. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hvilken Esso er det? Han sjefen trenger å lære en lekse om hvordan man oppfører seg! Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Sorry for at jeg bruker tråden din TS, men jeg har litt relevante spørsmål. Jeg har oppsigelsestid til 1. november. Betyr det at 31. oktober er den siste arbeidsdagen eller må jeg jobbe ut torsdag 1. november? Lenke til kommentar
roaldhansen100 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Vil anbefale deg å skrive en egen logg på hvor mye du jobber. Dokumenter alle ting, fex dette med pauser, helgetillegg og sånt. Du har krav på 30 minutters sammenhengende pause i løpet av en 8-timers arbeidsdag. Vi andre kaller det lunsj... Kan du ikke finne frem en sprittusj og en papp-plate "Ute til lunsj mellom klokken 11.00-11.30" ??? Husk på å låse døren godt, og regn med at vedkommende sjef kommer til å eksplodere noe så inni granskauen. Foreslå da at han kan få lov til å stå der alene mens du spiser maten din i ro og fred. Pass da på at du overholder pause-tiden din, ikke kom for sent tilbake på jobben. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå