IkKe123 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Får ikke denne til... Virre går tur. Han starter hjemmefra (i origo) og går 111m i retningen gitt ved vektoren [12,35]. Deretter går han 130m i retningen [-16,63]. Til slutt går Virre 200m i retningen [-7,24]. Der stanser han. a) Finn Virres posisjon b) Hvor langt hjemmefra er Virre? Hjelp meg er du snill! Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) *snip* Er vist litt for mange år siden jeg drev med dette. Endret 11. september 2012 av -Jørgen- Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Første trinn er å finne ut hvor han er etter første "etappe". Da må du finne en vektor på formen k*[12,35] som har lengde 111. Og etter forrige oppgave vet du hvordan du gjør det, ikke sant? Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 a) Legg sammen vektorene. b) Finn lengden av vektoren som går fra origo ("hjemmefra), til Virres posisjon i a. Om jeg legger de sammen så får jeg [-11,122] og det er da feil.. var det det du mente ? Første trinn er å finne ut hvor han er etter første "etappe". Da må du finne en vektor på formen k*[12,35] som har lengde 111. Og etter forrige oppgave vet du hvordan du gjør det, ikke sant? forsto ikke hva du mente med oppgave a.. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Først må vi finne en vektor som har samme retning som [12,35], men som har lengde 111. Da må vi finne lengden til vektoren [12,35]: . Vi kan kalle punktet han har kommet til etter første etappe for A. Da er . Er du med på det? Vi deler på lengden av vektoren selv (da får vi en vektor med lengde 1, men som peker i riktig retning), og så ganger vi med avstanden han går. Da ender vi opp med . Du kan tenke på helt tilsvarende måte for å finne punktet B (etter neste etappe). Husk at du da må legge sammen med . Slik fortsetter du, og ender opp med som angir punktet han stanset på. Da blir avstanden hjemmefra lik , ikke sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå