hcoa Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Min svigermor har en stasjonær pc som er ca 4 år gammel. Den har windows vista. Hun har nesten ikke brukt den foruten å betale regninger og lese litt på nettet. Hun har Norton security. Det som er problemet er at ved oppstart får vi opp en masse tekst, med spørsmål om vi vil inn i bios (?) eller skippe dette og rett til oppstart (tror det var det det stod). I hvertfall trykket vi F2 og da gikk den til oppstart normalt. Men det som skjer er at pc'n da har tilbakestilt seg - datoen er plutselig 01.01.2002 og klokken er 0000. Dermed får heller ikke pc'n oppdatert seg før vi har manuelt rettet dato/klokke... Hva er det som er galt, og hva skal vi gjøre Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Vel, først og fremst- ta backup! Best å være på den trygge siden, så ikke vent med dette, det er jo åpenbart noe feil med maskinen. Sikkerhetskopier rubbel og bit av dokumenter, bilder etc etc før du går videre. Jeg har egentlig to forslag til løsning her; Når det gjelder feilen din så er det første som slår meg defekt hovedkort, ikke spør, det er kun magefølelsen basert på en haug lignende saker. Før vi drar noen slutninger riktignok ville jeg forsøkt å kjøre en recovery. Tilbakestill maskinen til sin opprinnelige fabrikkleverte tilstand, enten ved å bruke cd'er som fulgte maskinen, eller ved å aktivere recoverypartisjonen hvis maskinen har det. Alternativet hvis du ikke ønsker å begi deg ut på en slik prosess (og nå vet jeg jo ikke hvor maskinen er kjøpt hen), er å kontakte ett lokalt elektrovarehus (lefdal, elkjøp, expert) da disse gjerne har testverktøy i form av en liten minnebrikke de kan teste maskinkomponentene med. Uavhengig av om maskinen er kjøpt der eller ikke ville jeg spurt om dette er noe de kunne kikket på, for å avdekke eventuelle hardwarefeil, eventuelt mot ett lite vederlag. Merk at dette er noe du kanskje må betale noen kroner for, men da får du ihvertfall klar beskjed om det er noe du kan fikse selv ved å kjøre en recovery, eller om du skal reklamere på maskinen der du kjøpte den (så sant det er ett forbrukerkjøp). Men igjen, og jeg kan ikke få sagt det tydelig nok - ta backup av alt du ikke vil miste før du går videre med den ene eller andre løsningen. Lenke til kommentar
Fjelldal Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Sannsynligvis bare batteriet på hovedkortet som trenger å byttes. Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Svar til Jonas BP: Back up - det betyr at vi må laste over alt innholdet til en ekstern harddisk? Maksinen er kjøpt på Datakjeden i Trondheim - er de gode på service? Jeg tenker at min kompetanse nok stopper her... Er litt usikker på om hun har recovery-cd'er eller om pcn har en partisjon for det. Men må man helt tilbake til 2002? (det er jo før pcn'n ble kjøpt...)? Dersom hovedkortet - vil det være reklamasjon? Svar til Fjelldal: Hvordan finner jeg det ut da? Og kan jeg gjøre det selv? Endret 10. september 2012 av hcoa Lenke til kommentar
Fjelldal Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Batteriet kan du enkelt bytte selv, du finner det lett - det er som regel av "coin cell" typen f.eks CR3032 eller lignende. Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Men da må jeg åpne kabinettet? Men hvordan kan dette ha noe med batteriet å gjøre? Strømmen står på hele tiden. Forresten så koblet pc'n seg ut i går mens jeg holdt på - den avsluttet direkte selv og gjorde det av sikkerhetsmessige årsaker - visst nok - rakk ikke å lese all infoen. Fikk den på igjen, men da med en beskjed om at den ikke var avskrudd på ordentlig vis, og dersom jeg ikke tastet en tast innen et visst antall sekunder, så ville det starte opp igjen der jeg holdt på eller hva det var... Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Backup betyr å laste alt over til en harddisk ja Enig med Fjelldal, ja det kan være batteriet på hovedkortet, men dette er ikke noe jeg ville begynt å gjøre selv hvis jeg ikke hadde så mye greie på data. Har desverre ingen kjennskap til Datakjeden når det gjelder serivice, men det høres ut som det kan være lurt å kontakte de først som sist, de kan helt sikkert bistå med feilsøking. Lenke til kommentar
Fjelldal Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Batteriet holder på biosdata og klokke, så når disse data resettes skyldes dette nesten garantert batteriet. Du ser det enkelt på hovedkortet og det er meget enkelt å skifte. Dette er mye billigere og enklere enn å kaste bort tiden med service - hvor de antakelig bare bytter batteriet og tar 500,- for den jobben Endret 10. september 2012 av Fjelldal Lenke til kommentar
hcoa Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 OK - da skal jeg forsøke å finne det... Takk for hjelpa så langt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Enkelt å finne guider på nett for hvordan man bytter batteri. http://en.kioskea.net/faq/625-replacing-the-battery-of-your-motherboard-cmos-battery http://www.google.com/#hl=en&sugexp=les%3B&gs_nf=1&cp=18&gs_id=1y&xhr=t&q=mainboard+battery&pf=p&sclient=psy-ab&oq=main+board+battery&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=7ecb73ff65d6876c&biw=1367&bih=1033 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå