JFM Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Hei. Er en gutt på 21 år. Har fagbrev som tømrer (3 års erfaring) Har da to år på VGS; Bygg- og anleggsteknikk og Byggteknikk. Men tømrer-yrket er ikke noe jag ser at jeg har lyst å drive med så veldig lenge. Jeg trives jo i yrket. Men har nå lyst å satse videre! Her i Tromsø, hvor jeg jobber, tilbys nettbasert teknisk fagskole. Tror dog jeg trenger 5 års erfaring innen yrket mitt for å komme inn på det. Men det er jo ikke så lenge til. Dette er noe arbeidsgiveren min ofte betaler for noen av sine ansatte,. Dette betyr at full lønn og 100% stilling mens jeg studerer. Jeg kunne egentlig tenke meg å bli takstmann. Synes dette høres spennende, varierende og nyttig ut. I tillegg virker det som det er lett å få seg jobb, og samtidig som at det er godt betalt. Vet at man skal kunne ta kurs etter teknisk fagskole for å bli takstmann. Men synes det er vanskelig å finne info om akkurat dette på nettet. Noen som vet noe om dette? Hva tror dere om dette? Hvilke kurs og veier kan jeg gå for å bli takstmann? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Hvis du trives i tømreryrket, vil du tjene nesten det samme som tømrer, hos en større entreprenør. I alle fall bra. Vurderte dette selv, for noen år tilbake. Jeg hadde vært tømrer i mange år og hadde da bl.a. Teknisk Fagskole. Men når jeg sjekket markedet, så jeg at det ville bli problemer med arbeid som selvstendig. Og få foretak annsatte nye. Sjekket med banker, forsikringsselskaper, eiendomsselskaper, m.m., om mulighetene for samarbeid. Men det var vanskelig, da de hadde egne annsatte. Dette kan ha endret seg nå. Jeg ser at media, etterlyser flere takstmenn. Men ingen lyser ut stillinger! Å ta sjansen på at du får nok arbeid (som selvstendig), uten en avtale med bl.a. forran nevnte selskaper/foretak, tror jeg er en stor sjanse å ta. Men ditt valg! Som medlem av NITO, kunne jeg fått en "billig" utdanning, men som du skjønner så avsto jeg. Tror reglene for denne utdanningen er endret, så det er mulig du slipper "5 års praksis". Ser du skriver "nettbassert teknisk fagskole". Har du tenkt å ta den på kvelden, ved siden av jobb? Det advarer jeg mot. I så tilfelle, er du meget god i matte og ganske skarp! Dette er en fulltidsskole og de fleste som består eksamen, bruker ca. 4 timer på lekser, etter skoletid hver dag. Så skal du ta den skolen, bør du ta den på dagtid og med hjelp av lærere. Og gjerne av medstudenter (gruppearbeid). Men undrer litt på hvorfor du ikke søker på nettet selv, etter taksmansskole/utdanning som takstmann! Tidligere var det flere som utdannet takstmenn. Har ikke sjekket nå, men det kan du gjøre. Bl.a. her : http://www.neak.no/TakstutdanningNorgesEiendomsakademi.aspx Her kan alle komme inn på "Grunnleggende taksering". Men det er flere typer takster og grovt sett, deles dette inn i to typer. Verditakst og Tilstandsrapport. Tilstandsrapport er mer omfattnde. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Slik jeg ser det har du i din situasjon to fornuftige måter å bli takstmann på - du kan ta teknisk fagskole eller du kan ta mesterbrev, og så må du ta en del studier ved Norges Eiendomsakademi. Nøyaktig hvilke det er finner du her: http://www.ntf.no/page13322450/krav-til-sertifisering.aspx Så vidt jeg skjønner så er det stort sett overlapp, men du må ta ett eller to ekstra kurs dersom du har mesterbrev (og ikke fagskole). Lenke til kommentar
HenningM Skrevet 11. mars 2021 Del Skrevet 11. mars 2021 Det enkleste er å ta utdanningen gjennom Mesterskolen, det er nettbasert utdanning. Dette er også den største. Du kan lese mer om dette på denne siden Takstmann-Utdanning.no Lenke til kommentar
JFM Skrevet 12. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2021 (endret) Oi. Hadde glemt av denne 8 år gamle tråden. Har tatt Teknisk Fagskole (ferdig i 2017). Jobber dog fortsatt som tømrer/tømrer-bas. Men drømmen om en annen jobb er der fortsatt Endret 12. mars 2021 av JFM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå