Gå til innhold

BK: På akambesøk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjelden fugl på forumet, det har du rett i :). Når det gjelder billedkvaliteten er det neppe ISO-verdien som er hovedårsaken til at det skorter en del. Helst er det nok optikken du bruker. Zoom-linse med stort omfang er uten tvil praktisk. Men prisen er dessverre redusert billedkvalitet.

Takk Slettamann. Om jeg forstår deg rett burde jeg brukt mindre brennvidde ? Evt croppa det det en del? Dette er ikke så mye beskåret, bare i kantene og ørlite i bunn? Eller er jeg helt på jordet og røper alt jeg ikke kan ;)

Rart at det ikke er flere av den på forumet - det er ingen sjelden fugl på disse kanter. Jeg har iallefall sett den mange ganger :)

Lenke til kommentar
Sjelden fugl på forumet, det har du rett i :). Når det gjelder billedkvaliteten er det neppe ISO-verdien som er hovedårsaken til at det skorter en del. Helst er det nok optikken du bruker. Zoom-linse med stort omfang er uten tvil praktisk. Men prisen er dessverre redusert billedkvalitet.
Takk Slettamann. Om jeg forstår deg rett burde jeg brukt mindre brennvidde ? Evt croppa det det en del? Dette er ikke så mye beskåret, bare i kantene og ørlite i bunn? Eller er jeg helt på jordet og røper alt jeg ikke kan ;)Rart at det ikke er flere av den på forumet - det er ingen sjelden fugl på disse kanter. Jeg har iallefall sett den mange ganger :)

Du gjorde helt rett i å bruke maks brennvidde og bildet er veldig bra i liten utgave :).

Mitt svar var mer en kommentar til at du "klaget" over manglende billledkvalitet og et forsøk på forklaring. Poenget var at zoom-linser med stort omfang (for å gjenta med selv en smule) generelt gir en del dårligere billedkvalitet enn linser med kortere zoom-omfang. For eksempel vil en 18- til 300 millimeter gi noe dårligere resultat enn en linse som går fra for eksempel 70- til 300 millimeter og da spesielt på de lengste brennviddene.

Så "medisinen" er altså flere linser og nødvendigheten av å bytte etter motiv dersom en er ute etter best mulig billedkvalitet. Der har du tipset til julegaveønske :)

Lenke til kommentar

Har bommet mye på denne fuglen, så slikt et resultat overgår hva jeg har fått til.

Ser det mangler en del jamført med gode fuglebilder her, men likevel noe jeg må strekke meg etter å oppnå.

Det vanskeligste har vært i komme i god posisjon for et bilde som dette. Krever ro og tålmodighet.

Tusen takk Trond Olav! Denne var noen meter unna en foringsplass. Men rolig var den jo ikke.

Et av de fine tingene med foto er at det gir ro - må "ned" og finne roen skal det bli noe, klare å ta imot inntrykk og se motiv. Kanskje legge vekk fotoapparatet den første tiden. De gangene jeg vil noe og "jakter" blir det bare stress og hverken gode bilder eller opplevelser. Det har vært en del av det og :)

Takk Slettamann. Om jeg forstår deg rett burde jeg brukt mindre brennvidde ? Evt croppa det det en del? Dette er ikke så mye beskåret, bare i kantene og ørlite i bunn? Eller er jeg helt på jordet og røper alt jeg ikke kan ;)Rart at det ikke er flere av den på forumet - det er ingen sjelden fugl på disse kanter. Jeg har iallefall sett den mange ganger :)

Du gjorde helt rett i å bruke maks brennvidde og bildet er veldig bra i liten utgave :).

Mitt svar var mer en kommentar til at du "klaget" over manglende billledkvalitet og et forsøk på forklaring. Poenget var at zoom-linser med stort omfang (for å gjenta med selv en smule) generelt gir en del dårligere billedkvalitet enn linser med kortere zoom-omfang. For eksempel vil en 18- til 300 millimeter gi noe dårligere resultat enn en linse som går fra for eksempel 70- til 300 millimeter og da spesielt på de lengste brennviddene.

Så "medisinen" er altså flere linser og nødvendigheten av å bytte etter motiv dersom en er ute etter best mulig billedkvalitet. Der har du tipset til julegaveønske :)

Tusen takk Slettamann. Det her var oppklarende. Nå vet jeg helt klart hva jeg ønsker meg :)
Lenke til kommentar

Synes du kom godt ut av det..ett sted må man begynne,og så ta det til det neste skritt;) ;)

Takker Jan Erik. Det er litt sånn jeg tenker. Får gode tips og hjelp, og er glad for det ;)

Fint bilde!, av denne hakkespetten..,ja, litt mere skarphet og kontrast, samt litt mere luft til venstre, hadde gjort seg.., men godt fanget! :) Mvh. Jan Åge

Tusen takk Jan Åge. Kan skarpe og gi på itt mer kontrast. Har beskåret en del på begge sider, så litt mer luft kan la seg ordne.

BIldet er altfor urolig til at det kan bli fint, men tar med meg alle de gode tipsene videre ;)

Har benyttet rådene dine på V3 - ser at det er riktig med mer luft til venstre og økt kontrast! Takk! :)

Endret av Jentungen 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...