Gå til innhold

Begrense båndbredde for visse klienter (ASUS RT-N66U)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal dele internettilkoblingen min med noen leieboere og ønsker å begrense båndbredden de har tilgjengelig. Har prøvd å finne ut om det er mulig å sette opp en begrensning f.eks. basert på MAC-adresser eller på et eget SSID, men ikke funnet noe om det enda. Ruteren min (ASUS RT-N66U) har mulighet for å sette opp gjestenett, men ser ingen mulighet for å styre tilgjengelig båndbredde for dette.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, husket at jeg brukte et lite program som heter "netlimiter" for en del år siden. Usikker på begrensningen på programmet, men det kan jo være verdt å sjekke :)

Netlimiter er vel et program som kjører lokalt på en maskin og kun styrer båndbredden for denne? Isåfall må jeg få leieboerne til å installere programmet og justere ned hastigheten sin selv, høres ut som en litt naiv løsning :tease:

Skal du styre båndbredde for gjestenett, så tror jeg det beste er å koble et fysisk aksesspunkt til en av ethernetportene. Da tror jeg du kan definere båndbredde presist for den ethernetporten på RT-N66U.

Har byttet til annen firmware her, så får ikke sjekket om jeg husker rett :)

Takk for tipset! Men har ikke klart å se noen mulighet for å justere hastigheten på noen av ethernet-portene heller. Kanskje jeg får noen flere muligheter dersom jeg oppdaterer firmware'en min?

Har ikke klart å google meg frem til noen løsninger på dette enda. Det eneste jeg kommer på foreløpig er å bruke QOS på de tjenestene jeg selv har behov for, men tar gjerne imot tips dersom noen har noen andre forslag :-)

Lenke til kommentar

RT-n66U har annen gui en de jeg er kjent med fra Asus, dermed så kan jeg ikke hjelpe deg mer så lenge ASUS' software er i bruk. Jeg annbefaler dermed ett enkelt alternativ, hvor du da installerer alternativ software på routeren, noe som er rimelig enkelt.

DD-WRT mener jeg at skal støtte RT-N66U. Se: http://www.dd-wrt.com/site/index

- For installasjon så finner du videoer, og tutorials over alt på nett. Kjapt søk på google gir som oftest resultat. (Er relativt enkelt).

Når dette er gjort kan du tilpasse hastighet på ethernet-portene etter eget ønske ("Ethernet Port Priority").

Gå til

NAT/QoS > QoS

Der får du muligheten til å begrense LAN-porterne hver for seg. Se gjerne bildet under...

ddwrt.jpg

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Takk for tipset warpie! Men selv med en alternativ software som DD-WRT så er det fortsatt ingen mulighet til å f.eks. sette opp et gjestenett (en egen SSID) med begrenset båndbredde? Hadde vært greit om det var mulig å løse dette uten å måtte kjøpe inn ekstra HW.

Ruteren har idag mulighet for å sette opp gjestenett som holder klientene utenfor intranettet mitt og som jeg kan gi tilgang innenfor visse klokkeslett. Hadde de bare slengt på mulighet for å angi maks ut/inn-hastighet i tillegg..

Lenke til kommentar

Åja, er snakk om trådløst :) Trodde du hadde en (trådløs)switch nede til leieboerene.

Uansett - DD-WRT støtter ikke gjestenett på noe enkelt vis, men klart det er mulig med litt knoting. Dette er ikke støttet av alle routere, men burde fungere med din RT-N66U. Du skal også kunne begrense MAC, og IP-adresser til visse klokkeslett, og ukedager i DD-WRT.

Bl.a kan en følge denne guiden: http://www.pennock.n...ple_BSSIDs.html - Såvidt jeg ser forsto så vil dette også begrense deres tilgang. Slik at de ikke kommer seg på ditt intranett.

Vidre så kan du begrense trådløsen/gjestenettet til 1, 2, 5.5, 6, 9 (mbps) eller høyere overføringshastighet...

Du har også alternativer som Tomato(USB)/Shibby.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Takk for tipset! Men har ikke klart å se noen mulighet for å justere hastigheten på noen av ethernet-portene heller. Kanskje jeg får noen flere muligheter dersom jeg oppdaterer firmware'en min?

Godt mulig jeg rotet litt her nå :) Jeg fant ikke igjen info om direkte båndbreddestyring av ethernetportene hvertfall. Legger ved et screenshot fra min RT-N66U med Tomato Shibby firmware.

Der er det mulig å sette begrensning på f.eks ipadresser. Eks: 192.168.1.2 - 192.168.1.20 = båndbredde xxxx....

post-97432-0-90999200-1347510397_thumb.gif

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Hvis du søker på shibby på forumet, så har jeg laget en tråd hvor jeg flasher firmwaren.

Alt av flashing gjøres via routerens GUI (også å gå tilbake til orginal, uten at jeg har prøvd det selv).

Nyeste versjon av shibby finner du her: tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-101-EN/Asus%20RT-N66u%2064k/tomato-K26USB-1.28.RT-N5x-MIPSR2-101-AIO-64K.trx

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...