Gå til innhold

Virus på DVD spiller ?

Anbefalte innlegg

Kan vanlige DVD få virus og ødelegge DVD spillere?

Hadde en gammel DVD spiller som slutta å virke på endel filmer og etter en stund slutta den å virke på alle filmene. Prøvde de samme på en DVD spiller fra europris men ville ikke virke på den heller. Ingen av filmene jeg prøvde ville virke. Det er gamle filmer som jeg har brukt flere ganger før.

Håper på svar

Endret av kattja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD-plater kan vanskelig få virus - de kan ha produksjonsfeil og de kan slites eller brytes ned. Men virus (som i datavirus) som skal kunne smitte til en spiller videre til en annen plate er lite sannsynlig, da måtte det i så fall dreie seg om skrivbare DVD-er for at viruset skulle kunne kopiere seg inn på dem, og det er uaktuelt med ferdigkjøpte filmer.

Tipper det er spilleren som begynner å bli slitt og unøyaktig med alderen, samtidig som DVD-platene slites. Laseren leser litt feil, og om det ikke er for ille klarer programvaren å rette noen feil - derfor godtar den i begynnelsen noen plater og avviser andre, men etterhvert trøbler den med fler og fler plater til den til slutt gir opp på alle. Virker ikke spilleren på noen filmer nå, også splitter nye rett ut av esken?

DVD-spillere får man fra 199 kr. på Europris og Rema. Å kjøpe en sånn for å teste platene sine for å se om det er platene eller den gamle spilleren som er feil kan være en ganske billig test. Eller du kan ta med platene til en venn å spille dem der for å teste dem før du bestemmer deg for om du skal kjøpe ny spiller.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har nettopp bestilt en DVD spiller fra cdon til 228,-

Jeg har også prøvd helt nye DVD på de gamle DVDspillerene. Var bare så pussig at filmene ikke ville virke på den nye spilleren fra europris. Har kanskje spilt av 5 filmer totalt på den. Filmene har prøvd har jeg spilt av 4- 5 ganger. De burde vare mere enn det.

Har ikke turt å prøve de på pc, er redd de ødelegger pc`en også

Lenke til kommentar

Beklager at jeg leste så slurvete, jeg skjønner at du har allerede prøvd filmene på en Europris-spiller. Ganske ny? Kvaliteten på Europris-elektro-varer er litt variabel, noen ganger virker de greit, andre ganger må man gå tilbake og bytte dem eller få pengene tilbake...

Det kan selvsagt være at DVD-ene er slitt dersom de ikke funker på to spillere. Har de ligget i direkte sollys? Er det støv, fingermerker, riper, hakk, søl på dem? Hvis du tørker av dem med en fuktig klut eller papir som ikke loer, gjør det noen forskjell?

Og kan det ha kommet støv inn i spillerne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...