kakarlsen Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Jeg trenger litt assistanse, da RAID er noe jeg har lite erfaring med. En PC på jobb fikk plutselig oppstartproblemer. PC-en er fra ca. 2005 og kjører Windows Server 2003. Hovedkortet er et M-ATX fra MSI, med innebygget RAID-kontroller fra VIA. PC-en er satt opp med to disker i RAID 1 (speiling) fra leverandør. Etter litt feilsøking viser det seg at maskinen starter ved å tvinge den til å boote fra den speilede disken. (ved å fysisk koble fra den andre). Da står jeg igjen med følgende problemstillinger: - For å boote med én disk tilkoblet, må man bekrefte en del valg i RAID-kontrolleren under oppstart. Da denne PC-en står et sted langt fra folk, med vanskelig kommunikasjon, er det viktig at den kan starte opp av seg selv etter eks. strømbrudd. Ønsker egentlig å gjenoppbygge RAID-et, men jeg skjønner at RAID + OS er en litt shady løsning. - Har ikke tilgang på en ny/uformatert harddisk i dette øyeblikk. Etter litt googling, ser det ut til at RAID-kontrolleren til VIA er helt avhengig av at en erstatningsdisk er "ren" før man kan gjenoppbygge RAID-et. - Planen er å bruke en tidligere brukt disk til dette, men den må da nulles helt ut. Trenger tips til programvare (helst Windows-basert) for å gjøre dette. - Ønsker også å ta skikkelig backup av den disken som fungerer. Tips til programvare her også. Det beste vil selvsagt være å bruke en helt ny disk, men det haster å få denne PC-en opp igjen. Setter pris på innspill. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 En disk oppfattes som 'ren' når MBR sektor er slettet. Det er mange måter å gjøre dette på. Da jeg brukte RAID for noen år siden var det en kommando i RAID BIOS som gjorde dette, det er isåfall det enkleste. Et alternativ er diskpart clean, som kan kjøres fra Windows DVD i repair mode. Lenke til kommentar
kakarlsen Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 Oppdatering: Brukte Parted Magic for å slette MBR på disken, og da gikk det brillefint å gjenoppbygge RAID-et. Takk for innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå