Gå til innhold

RAID, fullstendig formatering av disk + backup (programvare)

kakarlsen

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt assistanse, da RAID er noe jeg har lite erfaring med.

En PC på jobb fikk plutselig oppstartproblemer. PC-en er fra ca. 2005 og kjører Windows Server 2003. Hovedkortet er et M-ATX fra MSI, med innebygget RAID-kontroller fra VIA. PC-en er satt opp med to disker i RAID 1 (speiling) fra leverandør.

Etter litt feilsøking viser det seg at maskinen starter ved å tvinge den til å boote fra den speilede disken. (ved å fysisk koble fra den andre).

Da står jeg igjen med følgende problemstillinger:

- For å boote med én disk tilkoblet, må man bekrefte en del valg i RAID-kontrolleren under oppstart. Da denne PC-en står et sted langt fra folk, med vanskelig kommunikasjon, er det viktig at den kan starte opp av seg selv etter eks. strømbrudd. Ønsker egentlig å gjenoppbygge RAID-et, men jeg skjønner at RAID + OS er en litt shady løsning.

- Har ikke tilgang på en ny/uformatert harddisk i dette øyeblikk. Etter litt googling, ser det ut til at RAID-kontrolleren til VIA er helt avhengig av at en erstatningsdisk er "ren" før man kan gjenoppbygge RAID-et.

- Planen er å bruke en tidligere brukt disk til dette, men den må da nulles helt ut. Trenger tips til programvare (helst Windows-basert) for å gjøre dette.

- Ønsker også å ta skikkelig backup av den disken som fungerer. Tips til programvare her også.

Det beste vil selvsagt være å bruke en helt ny disk, men det haster å få denne PC-en opp igjen.

Setter pris på innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En disk oppfattes som 'ren' når MBR sektor er slettet. Det er mange måter å gjøre dette på.

Da jeg brukte RAID for noen år siden var det en kommando i RAID BIOS som gjorde dette, det er isåfall det enkleste.

Et alternativ er diskpart clean, som kan kjøres fra Windows DVD i repair mode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...