Gå til innhold

Jeg skal ta lappen (bil)

JAYZ

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå begynt å tenke på å ta lappen (B). Jeg er 17 år og 7 måneder gammel.

Hittil har jeg bare øvelseskjørt litt. Har sendt inn søknad om å ta lappen hos Vegvesenet.

Hvordan foreslår dere at jeg går frem nå?

Jeg vet ganske lite om diverse regler per dags dato. Har blitt anbefalt teoritentamen.no når det gjelder teoriprøven på 45 spørsmål. Trenger jeg bok?

Jeg har lyst til å kjøre opp så fort som mulig. Fyller 18 år i februar.

Syntes dere at jeg bør ta mange kjøretimer med kjørelærer nå, eller kjøre mer privat med fattern først?

Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem nå, hadde vært supert med innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har nå begynt å tenke på å ta lappen (B). Jeg er 17 år og 7 måneder gammel.

Hittil har jeg bare øvelseskjørt litt. Har sendt inn søknad om å ta lappen hos Vegvesenet.

Hvordan foreslår dere at jeg går frem nå?

Jeg vet ganske lite om diverse regler per dags dato. Har blitt anbefalt teoritentamen.no når det gjelder teoriprøven på 45 spørsmål. Trenger jeg bok?

Jeg har lyst til å kjøre opp så fort som mulig. Fyller 18 år i februar.

Syntes dere at jeg bør ta mange kjøretimer med kjørelærer nå, eller kjøre mer privat med fattern først?

Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem nå, hadde vært supert med innspill.

Anbefaler deg å øvelseskjøre så mye som mulig med foreldre før du begynner hos kjørelærer. Er du dårlig til å kjøre og kan lite om trafikkregler, vil du måtte ta flere timer hos kjørelæreren, som naturligvis vil gjøre hele prosessen dyrere. Når det kommer til teorien, vil det nok bli lettere om du kjøper bok. Det er viktig å være godt forberedt før man prøver seg på teoriprøven, da det er bedre å klare alt på første forsøk, for så å spare noen tusen, enn å stryke.

Endret av trettentrettisju
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

Jeg kjører relativt greit (har kjørt litt med flere uker i mellom) pluss en langtur til Sverige. Har nogen lunde grei kontroll over bilen (VW Golf)

Er det ikke da greit å la kjørelærer lære meg de fleste reglene? Slik at foreldre ikke vranglærer.

Hvor mange timer er normalt å ta hos kjørelærer før man er klar? Betaler ca 500,-/time.

Lenke til kommentar

Du bør selvfølgelig øvelseskjøre så mye som mulig, men det er lurt å gjøre dette i samspill med trafikkskolen, slik at du får luket bort eventuelle uvaner du tilegner deg når du øvelseskjører privat. Hvor mange timer man trenger er individuelt, men i dag er det vel sånn at kjørelæreren må innom alle punktene på en læreplan før du har lov til å kjøre opp, så noen timer blir det i alle fall.

Lenke til kommentar

Man har et visst antall timer man må igjennom (usikker på antallet,) men det innebærer ting som glattkjøring, langkjøring og mørkekjøring. Om du føler du får lite ut av kjøring med foreldre, kan du eventuelt bestille en kjøretime eller to hos kjørelærer, der du får en innføring, for så å kjøre mer med foreldrene dine igjen.

Har kompiser som har betalt 30 tusen bare i kjøretimer, på grunn av lite egentrening.

Lenke til kommentar

Ok jeg forstår. Har lite lyst til å betale opp mot 30k for dette. Mulig jeg banner i kirka nå, men jeg tenkte mer 10-15k maks.

Jeg skal ta kontakt med kjørelærer og få tatt et par timer.

Tror dere det er mulig for meg å ta lappen allerede i februar/tidlig mars, hvis jeg starter for fullt nå? Med tanke på at jeg har litt erfaring. Har tross alt kontroll over bilen.

Lenke til kommentar

Hva du anser som god kontroll over bilen kan en trafikklærer se helt motsatt. Du må også tenke på trafikkforståelse pluss mye, mye mer.

Vil anbefale deg å øvelseskjøre mye.

Har du tatt teorien ennå? Lurt å bli ferdig med den så fort som mulig, så slipper du å tenke mer på det.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Hva du anser som god kontroll over bilen kan en trafikklærer se helt motsatt. Du må også tenke på trafikkforståelse pluss mye, mye mer.

Vil anbefale deg å øvelseskjøre mye.

Har du tatt teorien ennå? Lurt å bli ferdig med den så fort som mulig, så slipper du å tenke mer på det.

Jeg har ikke tatt teorien, nei. Men jeg forbereder meg i skrivende stund. Tenkte å kjøpe tilgang på teoritentamen.no (har blitt anbefalt fra flere) og ta det derfra. Har hørt om flere som kun har øvd der, og bestått.

Jeg skal øvelseskjøre mer, absolutt. Har så utrolig lyst på lappen rett etter jeg fyller 18. Det er liksom målet :w00t:

Lenke til kommentar

Kjøreskoler selger "pakker" som ligger på 15-20 lapper. Det inneholder alt det obligatoriske pluss noen kjøretimer. Med andre ord: det går an å få sertifikatet såpass billig.

Det meste du trenger å vite om trafikken er nokså logisk. Les uansett i boka. Teorieksamen kan man seile seg gjennom etter noen timer med nettprøver, men det er likevel penger å spare på å slippe å bli fortalt alt av kjørelæreren.

Ikke tenk for mye på at det skal bli så billig som mulig. Tenk heller på at du skal bli en god sjåfør. I det lange løp er det bare småpenger uansett.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt det slik:

Ta teorien så fort som mulig (må bare føle meg klar). Øver på dette via internett, betaler ca 300 kr for å øve på nett. Nå jeg har tatt teorien, så er det vel bare det å kunne kjøre feilfritt igjen?

Så da tenkte jeg å kombinere privat kjøring og kjøring hos kjørelærer og betale minst mulig og færrest mulig timer.

Er det helt på vidda å si at det er mulig at jeg kan få lappen i mars?

Lenke til kommentar

Nei, det burde være helt oppnåelig hvis du arbeider godt. Men det å "ha tatt teorien" er ikke det samme som å mestre den.

Skjønner den. Jeg er opptatt av å få kjøretimene med kjørelærer så billig som mulig. Tror min tar ca 500/time. Er dette en vanlig pris, eller finnes det underdogs som muligens tar mindre?

Noen som vet om noen billige?

Lenke til kommentar

Det varierer litt etter hvor du bor, tror jeg. Men etter hva jeg har sett er 500 kroner gjengs pris for en kjøretime i dag. Velg i alle fall heller skole med hjertet enn med lommeboka. Hvis den ene kjøreskolen skal ha femti kroner mer enn den andre per time, blir det fortsatt ikke mer enn to tusenlapper til slutt, om du tar så mye som førti timer. Lærerens dyktighet og din trivsel kan gjøre mye større utslag på sluttregningen.

Lenke til kommentar

Holder på å ta den nå. Mangler bare oppkjøring. Anbefaler deg å øve til teorien på teoritentamen.no intenst i en uke eller 2 i strekk. Mye bedre enn boka, du slipper å lese gjennom mye svada på mange hunder sider, og jeg lærer iallefall bedre med å ta tester på nett og chille med musikk mens jeg øver :p

anbefaler også å kjøre litt før du begynner på skole, men er ikke nødvendig å kjøre så altfor mye, for er mye obligatorisk du må gjennom uansett, der du lærer å kjøre

Lenke til kommentar

Anbefaler virkelig å kjøre mest mulig med foresatte. :green:

Holder også på med lappen, nå gjenstår det bare landevegkjøring og oppkjøringen.

Fikk beskjed fra kjørelæreren at jeg var såpass flink at jeg trengte maks 3 timer med kjøring, og resten av alt det obligatoriske!

Han anbefalte meg en pakke der alt det obligatoriske var, der var inkludert 10 kjøretimer, så jeg fikk tilbake de pengene for kjøretimene som ikke ble brukt!

Ang teoriprøven så er Teoritentamen.no den beste! Øvde en uke samt bok, bestod prøven med 3 feil, øver du bra nok klarer du den! ;)

Lykke til! :dribble:

Lenke til kommentar

Begynn fort som faen, lappen tar lengre tid enn du tror. Jeg brukte en måned på lett mc og 6 måneder pga lange ventetider og en stryk.

Kommer mest an på hvor du bor! Kom til med en gang, samt han fikk meg opp på kjøretimer når jeg begynte der.

Anbefaler alle som bor i Bergen å prøve ut (Centrum Trafikkskole) Noe av det beste i Bergen, pluss det er flotte lærere som lærer godt ifra seg! :dribble:

Lenke til kommentar

kjør med faren din først lær deg det basic stuff.

Så kjører du med kjørelæren, det kan hende du har noen vaner som du må kvitte deg med, og han kan sikkert skrive hva for noe feil du har, så faren din kan se på dem og dere kan øver mer på dem =)

Ja les boken! og skriv det viktigste ned, jeg gir f*** i om du ikke husker det du skriver ned men bare gjør det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...