Gå til innhold

Abit NF7-S V2.0 + AMD Athlon XP2500+ +2xTwinMOS PC3200 m/w


DevN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukte drErling's "settings.

 

Men moroa varte ikke lenge, maskinen restarta når jeg spilte CS pub.

Kom opp ei Windows XP melding, noe i likhet med sånne "Programmet har utført en ulovlig operasjon"-meldinger. Dere vet hva jeg mener... ;)

 

Tok en reinstall av hele OS for 4 timer siden, men regner med at det er BIOS settingene PC'en ikke klarer... Og tipper på at det er rammen sin skyld, problembarn ram! :(

Lenke til kommentar
Brukte drErling's "settings.

 

Men moroa varte ikke lenge, maskinen restarta når jeg spilte CS pub.

Kom opp ei Windows XP melding, noe i likhet med sånne "Programmet har utført en ulovlig operasjon"-meldinger. Dere vet hva jeg mener... ;)

 

Tok en reinstall av hele OS for 4 timer siden, men regner med at det er BIOS settingene PC'en ikke klarer... Og tipper på at det er rammen sin skyld, problembarn ram! :(

 

Prøv:

SoftMenu III Setup

CPU Operating Speed: 1800

- External Clock: 200

- Multiplier Factor: 9

AGP Frequency: 66

CPU FSB/DRAM ratio: 6/6

CPU Interface: dissabled

 

Power Supply Controller:

x - CPU Core Voltage: auto eller 1.8

x - DDR SDRAM Voltage: auto eller 2.8

x - Chipset Voltage: 1.7 har jeg

x - AGP Voltage: auto om du ikke skal klokke (1.6?)

 

Advanced Chipset Features

Memory Timings:

x - Row-active delay: 11

x - RAS-to-CAS delay: 3

x - Row-precharge delay: 3

x - CAS Latency Time: 3

 

Dette er slappe ram-timinger som minnet ditt bør klare. Jeg bruker disse ram-timingene på 237mhz fsb. Evt kan du kjøre 2,5 på CAS Latency.

 

Men kjører jo CPU litt "underklokket" nå, kanskje få litt mer fart på den? Selv om det ikke er så mye under, så betalte jeg for en XP2500+, ikke XP2500-.  Øke noe???

 

En XP2500+ som går på 9*200=1800 fsb/mem sync er kjappere enn en XP2500+ som går på 11*166=1833 fsb/mem 4/5 eller sync.

 

Sync er alltid anbefalt, altså at minnet og fsb er synkron på samme mhz. Men høy fsb er også en stoooor ytelsesfaktor på amd xp/nforce2.

 

DrErling

 

DrErling

Lenke til kommentar

x - Row-active delay: 6 (Rammen skulle nok klare det)

x - RAS-to-CAS delay: 3  

x - Row-precharge delay: 3  

x - CAS Latency Time: 2 (Dette er nesten et must med AMD systemer)

 

Bare for å spørre... Som sagt kjører jeg over 230mhz fsb. Hvilke rambrikker takler 2-3-3-6 på 474ddr?

 

DrE

 

Twinmos /m Winbond .. akkurat som han har. Selv så kjører jeg mine på 240+ 2-2-2-5 ..

 

Han kan jo prøve å kjøre ramen på 3/3 istedenfor auto, for den kan lage litt krøll noen ganger.

 

Når det gjelder CPU Interface så burde den alltid stå enable, ellers mister man en del ytelse.

Lenke til kommentar
Twinmos /m Winbond .. akkurat som han har. Selv så kjører jeg mine på 240+ 2-2-2-5 ..  

 

Jepp...... Men du har BH-5. Vi andre har CH-5.

 

Han kan jo prøve å kjøre ramen på 3/3 istedenfor auto, for den kan lage litt krøll noen ganger.

Når det gjelder CPU Interface så burde den alltid stå enable, ellers mister man en del ytelse.

 

ok

 

DrE

Lenke til kommentar

Har da fått svar fra en Alexander som jobber i TwinMOS, han anbefalte dette, som jeg også skal prøve nå:

 

SoftMenu III Setup

CPU Operating Speed: 2000

- External Clock: 200

- Multiplier Factor: 10

AGP Frequency: 66

CPU FSB/DRAM ratio: 1:1

CPU Interface: enabled

 

Power Supply Controller:

x - CPU Core Voltage: 1,675-1,7 (most 2500+ can do 2000MHz @ standard voltage but this is more safe)

x - DDR SDRAM Voltage: 2,6

x - Chipset Voltage: 1,6

x - AGP Voltage: 1,5

 

Advanced Chipset Features

Memory Timings:

x - Row-active delay: 8

x - RAS-to-CAS delay: 3

x - Row-precharge delay: 3

x - CAS Latency Time: 2

Lenke til kommentar
Og hva er denne uvanen å skrive "CPU Interface: dissabled" ???

Aldri hørt om et engelsk ord som heter "dissabled" jeg!

 

Nei. Det er fordi at dissabled er disabled fra oxford dictionary. Jeg skal herved slutte å sløse med s`ene!

 

DrErling, det er flere enn forman som kan ha BH-5 brikker da..... Jeg snakker ut i fra egne erfaringer. Jeg kan ikke se at poststarter han sagt hva for brikker han har

 

Nei, kommentaren min har vel sikkert heller utspring i misunnelse. Selvfølgelig er det flere som har BH-5. De som har hatt twinmos pc3200 m/winbond i 3-4mnd har stor sjans for at det er BH-5 chips på brikkene.

 

DrErling

Lenke til kommentar
Nei, kommentaren min har vel sikkert heller utspring i misunnelse. Selvfølgelig er det flere som har BH-5. De som har hatt twinmos pc3200 m/winbond i 3-4mnd har stor sjans for at det er BH-5 chips på brikkene.

 

DrErling

 

Jeg var tydeligvis heldig med brikkene jeg fikk, og disse kjører i allefall som f... på lave timings :D Brikkene klarer vel rundt 220mhz på 2-2-2-5

Lenke til kommentar

Hmm, Alexander i TwinMOS anbefalte først ny CPU vifte, så ny Strømforsyning.

Det jeg har fulgte med CPU'en og kabinettet (360W max), og er muligens ikke så bra... (Fant ikke noen navn på disse.)

 

Alexander skrev:

I would recommend a Thermalright SLK800 with a good cooling not to noisy fan.

For the Power Supply i would recommend Antec +400W

 

Hvor i all verden finner jeg dette? Fant noe "ThermalTake", er dette det samme som "Thermalright"?

Tenkte jeg kunne sjekke prisene først, så fikk jeg bestemme meg etterhvert om jeg tok sjansen på at det var for dårlig kjøling.

 

I følge BIOS'en (stole på den??):

System Temperature: 36°C/96°F

CPU Temperature: 52°C/125°F

(CPUFAEN Speed 3183-3214 RPM.)

 

- Dette var på de innstillingene jeg fikk anbefalt av TwinMOS.

Er jo ikke så høye temperaturer det?

Lenke til kommentar
Kjører min XP2500+@3200+(200x11)

 

Power Supply Controller:

x - CPU Core Voltage: 1.7

x - DDR SDRAM Voltage: 2.8

x - Chipset Voltage: 1.7

x - AGP Voltage: 1.5

 

Advanced Chipset Features

Memory Timings:

x - Row-active delay: 6

x - RAS-to-CAS delay: 3

x - Row-precharge delay: 3

x - CAS Latency Time: 2

 

Pcmark 2002 @ 3200+ @ 225x10 = 2250Mhz

 

 

Er dette beregnet på vanlig kjøling?,tenkte å overklokke min BOXED xp2500+ til 3200+,har lest litt rundt og noen mener man trenger en annen vifte enn den på boxed versjonen,er det virkelig nødvendig?hva er en forsvarlig temp på max load med 2500+@3200+?

Lenke til kommentar

Er dette beregnet på vanlig kjøling?,tenkte å overklokke min BOXED xp2500+ til 3200+,har lest litt rundt og noen mener man trenger en annen vifte enn den på boxed versjonen,er det virkelig nødvendig?hva er en forsvarlig temp på max load med 2500+@3200+?

Jeg har hvertfall ikke hatt noe problem med å kjøre den som 3200+ med boxed viften. Kommer litt ann på om du må sett opp volten på cpu eller ikke. Jeg har ikke satt opp volten på cpu men har satt opp chipset til 1.7v og ram til 2.8v. Ligger da på rett over 40 idle temp, og ca 55 full load. Mener du skal være trygg hvis du ligger under 60 ved full load.

Lenke til kommentar

 

I følge BIOS'en (stole på den??):

System Temperature: 36°C/96°F

CPU Temperature: 52°C/125°F

(CPUFAEN Speed 3183-3214 RPM.)

 

- Dette var på de innstillingene jeg fikk anbefalt av TwinMOS.

Er jo ikke så høye temperaturer det?

 

Systemtemperaturen er litt høy, burde vært under 30. CPU temp er ok, men den vil også synke hvis du senker systemtemp.

Jeg vil anbefale en eller to kabinettvifter for å få bedre luftgjennomstrømning i kabinettet, disse bør helst monteres bak prosessoren slik at de suger luft ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...