Sitronsaft Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Hei, jeg er på tiden på jakt etter et sted å bo. Onsdag forrige uke var jeg på visning en plass, elsket stedet, og sa at jeg kunne ta det. Personen som holdt visningen var hun som bodde i rommet jeg eventuelt da kunne overta, og hun var altså ikke utleier. Torsdag kveld fikk jeg sms fra henne om at jeg kunne få flytte inn, og at vi kunne skrive kontrakt fredag. Fredagen kom, og jeg fikk sms om at vi skulle skrive kontrakt denne uken istedenfor, fordi hun skulle avklare noe med megleren. Nå nettopp fikk jeg melding om at utleier har tenkt å ta i bruk huset selv, og at det derfor ikke lenger blir mulig å flytte inn. De tre andre som bor der fra før (utenom denne jenten, er totalt fire rom), måtte visst også ut i oktober, selv om de egentlig skulle bo ut desember. Jeg tenker at det er utleier sin "feil", dette her, og jeg er ikke sint på jenten som lovet meg sitt rom. Men siden hun trodde hun kunne skaffe en overtager, og så lover meg et rom, og så trekker løftet sitt, er det her noe rettsmessig jeg kan gjøre (i hovedsak mot utleier) bare på pur faen? For jeg ville virkelig ha det rommet. Takker for svar. Endret 10. september 2012 av Sitronsaft Lenke til kommentar
War Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Du kan lage krøll, men du får ikke rommet. Du vil neppe bo et sted pga du har papirene i orden, da blir det fint leieforhold. Hadde du skrevet under på kontrakten hadde det vel vært oppsigelsestiden eieren har som hadde kommet på bordet neste dag, nå har du ikke en gang skrevet kontrakt , da ender det vel på irriterende? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Vi ikke tro at den jenta du omtaler her ikke har noen som helst rettigheter til å bedrive framleie, og så lenge du ikke har en skriftlig avtale med utleier, så vil jeg tro at du stiller med svært svake kort her. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Kan denne jenten, som jeg heretter kaller Lise, ses på som en representant for utleier? Mtp at hun kun vet det utleier har fortalt henne? Slik jeg har forstått har Lise sammen med de tre andre leietagerne signert en 3-årskontrakt som utløper til jul, hvor planen var at alle sammen skulle ut. Lise skulle ut i oktober av egne grunner, som var årsaken til at hun nærmest på infall tenkte at hun kunne skaffe en leietager istedenfor å betale de siste måneders leie uten å bo der. Det ble meg. OM Lise og de andre har en 3-årskontrakt som varer til jul, vil ikke Lise (eller da meg?) ha rett til å bo der frem til jul? Det hjelper meg jo ikke ekstremt, da jeg trenger noe mer fast, men for diskusjonens skyld.. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Hvis det står i hennes kontrakt at hun kan funne ny leietager uten utleiers samtykke så kunne du flytta inn og laget sirkus ut av de 3 siste mnd og fått til noe der. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 For å kunne svare på spørsmålet ditt må man vite hva leiekontrakten til Lise sier om framleie. Det er ikke så sikkert at vedkommende kan bedrive framleie. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Noe lignende skjedde med meg for et par år siden. Var på visning og personen som eide stedet var villige til å leie til oss. Plutselig får jeg en telefon om at han ikke kan leie ut allikevel (pga. bråkete leieboere tidligere ville ikke resten av bygården la han leie ut til andre uten å bo der selv lenger). Det er fryktelig kjipt, men det er ikke noe du får gjort noe med uansett. Du må nesten bare lete videre og finne noe annet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Med mindre fremleier kan sies å opptre på vegne av utleier (og det krever mer enn bare at de to har et leieforhold) vil ikke fremleiers løfter være grunnlag for noe krav mot utleier. Hvorvidt oppsigelse med fraflytning i oktober er lovlig er betinget av hvorvidt Lise og de andre har en leiekontrakt som kan sies opp. Endret 10. september 2012 av krikkert Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Framleie, om jeg har forstått uttrykket riktig (nemlig at en leietager leier ut sitt eget leide rom), er ikke tilfellet her. Det var snakk om å skrive en ny kontrakt i regi av en megler. Det som er tilfellet her er at utleier plutselig vil ta i bruk sitt eget hus, på bekostning av tre stk som har en 3-årskontrakt og meg, som skulle bo der de siste månedene av den kontrakten (og muligens i tre år til etter det). Spørsmålet er altså om JEG har noe jeg skulle sagt. Det virker som jeg ikke har det. Jeg tror nemlig ikke at Lise snakker på utleiers vegne, selv om hun trodde hun gjorde det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Med mindre fremleier kan sies å opptre på vegne av utleier (og det krever mer enn bare at de to har et leieforhold) vil ikke fremleiers løfter være grunnlag for noe krav mot utleier. Hvorvidt oppsigelse med fraflytning i oktober er lovlig er betinget av hvorvidt Lise og de andre har en leiekontrakt som kan sies opp. Har ikke leier rett til å finne ny leier så man slipper å betale eventuelt oppsigelsestid eller ut en tidsbegrenset kontrakt. Hvis leier gjøre det så er det vel ikke fremleie men kontraktovertakelse og da vil jeg tro at ny leier vil ha samme rettigheter som "gammel" leier. Hadde jeg leid selv og hadde en oppsigelsestid på 3 måneder eller en tidsbegrenset kontrakt ville jeg selvsagt prøvd å finne en annen leier som kunne overta og jeg mener vel at jeg på vegne av utleier kan love ny leier bolig ut kontraktsperiode. Høres ihvertfall logisk ut for meg.... Edit: En annen sak er vel om det er noe å lage bråk for.... Endret 10. september 2012 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Transport av leieretten kan som regel ikke skje uten utleiers godkjenning, så å si at leietaker har "rett til å finne ny leier" medfører ikke riktighet. Du forvirrer dette spørsmålet med spørsmålet om utleiers tapsbegrensningsplikt ved oppsigelse. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Klart må det være forebehold om godkjenning fra utleier men ut i fra det jeg vet så skal det mye til for at en eventuell ikke godkjenning skal være saklig begrunnet og dermed lovlig. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Husleieloven pgf 8-1 stiller ikke som krav at utleier må ha saklig grunn for å nekte transport av leieretten. Fremleie ved tidsbestemt leieavtale stiller som krav at nektelse må være saklig begrunnet, husleieloven pgf 7-5, men dette er noe vesentlig annet enn transport av leierett. Endret 10. september 2012 av krikkert Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Fikk vite nå nettopp at kontrakten gikk ut i starten av oktober og ikke til jul, som jeg tidligere hadde inntrykk av. Da er det uansett ikke særlig lenge jeg får bodd i det huset.. Ville _nesten_ vært interessant å bo der ut desember. Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå