Daxt3r Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Hei, har eit lite problem som oppstod på fredag. Først mysta eg internett og kontakta dermed leverandøren min, Broadnet/Ventelo. Dei kunne ikkje finne noko problem iom at alle lys lyser som dei skal. Eg har brukt eit trådlaust modem frå Telenor(ZyXEL P2602) og det har funka fint, fram til fredag. Grunnen er at eg fekk ein router uten wifi(??) frå ventelo når eg bestilte nytt abbonement. (router er av type Zhone) Kobla kun modemet til stasjonær(som alltid er kobla til router) og fekk internett tilgang. Spørsmålet mitt blir då om eg kan bare koble den trådlause til routeren med ein nettverkskabel? Står for øyeblikket ein kabel mellokm desse men får ingen internett tilgang, kun kobla meg på nettverket.. Har prøvd å skifte n-kabelen som går inn i stasjonær til bærbar, men får då ingen nett. Har også prøvd å kun bruke ZyXEL'en med alle portar og instillingar, til ingen nytte. Takkar for svar Lenke til kommentar
War Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Du fikk ny hardware av ISP og nå har du ikke trådløst, men du har en trådløsrouter fra før som du ikke bruker, men vil ha wifi. Da kan du sette den routeren med wifi i en av switchportene i routeren din , men du må logge inn på den og disable DHCP , så han du sette opp wifi fra den. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Ok, takk. Korleis skal eg gå fram for å gjere dette? Gjerne steg for steg, takk! Har nettverkskabel frå router til trådlaus router(port 3) Også, er ein bryter bak på Zyxel'n med WAN/DSL, kva skal den stå på? Endret 10. september 2012 av Daxt3r Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Bryteren bak Zyxel-modemet skal stå på DSL om det er ADSL/VDSL du har eller WAN om du har fiber. Jeg blir helt forvirra av det du skriver, du kaller Zyxel-modemet for både router, trådlausa og modem. Og det samme når du snakker om Zhone-tingen? Du brukte kun Zyxel-modemet tidligere, men det sluttet å virke. Du fikk tilsendt en router fra Ventelo? Iom. at du sier den ikke har wi-fi mistenker jeg at dette er et modem. Har du prøvd å koble Ventelomodemet først (direkte fra veggkontakt og inn på DSL på det)? Og heller bruke Zyxel-modemet som router? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Ja dett den trådløse routeren i en switchport i den routeren som ikke har trådløst. Så kobler du en kabel i den trådløse og i pcen din og skriver routerens IP-adresse i nettleseren og logger inn på den. Adresse og passord/brukernavn har google om du ikke har endret det selv, isåfall må du huske det eller resetknapp bak. Der inne finner du DHCP så haker du av den (så den ikke er på ) og så kan du bla det til wireless og sette opp trådløst nett. Da fungerer den som en aksesspunkt da routingdelen er deaktivert. Endret 10. september 2012 av War Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Ok, skal prøve å forenkle litt her. No bruker eg modemet(zhone) som er kobla til stasjonær pc via ein dsl kabel frå splitter og ein nettverkskabel frå stasjonær, begge desse går inn i modemet. Dette gir då interentttilgang til kun stasjonær pc. Deretter har eg ein n-kabel frå modem til router(zyxel) i port 3 på begge(ikkje alle portar funkar på begge). Har vore inn på routeren og slått av DHCP(står N/A på device information no). Har satt opp nytt nettverk, men har problem med å koble meg til det sjølv med nytt passord. Skal prøve litt til og feilsøke litt. Takk for svar EDIT: om eg klarer å koble meg på det trådlause nettverket, får eg ikkje internett tilgang. Heller ikkje om brukar n-kabel frå modem til bærbar pc, skal ikkje dett funke? Ok, no fekk eg kobla meg på det orginale nettverket ved å bytte porten som routeren var kobla til, var port 3 på begge, er no port 3 og port 2. Endret 10. september 2012 av Daxt3r Lenke til kommentar
War Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Splittere? grøss brrr Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Ok, då oppstod det eit anna problem... Har fått internett på ein bærbar, men ikkje på den andre. Er kobla på samme nettverket og får heller ikkje kobla ps3'en på nettverket, den finner ikkje IP-adressa. Har prøvd å skifte settings på routeren med maskina som ikkje har nett, men får forsatt ingen nett tilgang.. Etter feilsøking får eg beskjed om at maskina ikkje finner noko løysing. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Etter litt fram og tilbake med instillingar på routeren(med den andre bærbare) har eg då fått nett på alle 3 maskiner. Då gjenstår bare ps3, men ser for meg det blir litt vanskeleg å koble routeren tilden og forandre instillingar.. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Grattis. Vanskelig med PS3? http://manuals.playstation.net/document/no/ps3/current/settings/connectwireless.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå