Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Endre etternavn - praktiske følger, konsekvenser ol

Gjest Slettet-2I03X7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2I03X7

Hei,

NB! Var ikke helt sikker på hvor å poste denne tråden, så jeg tok sjansen på å gjøre det her...

Jeg har lyst til å endre mitt etternavn, og kan vel gjøre det nå ettersom jeg er myndig.

Spørsmål jeg har i den forbindelse er at:

1) Må jeg blande inn den personen hvis navn jeg per dags dato har som mitt etternavn?

2) Ca. hvor lang tid pleier det å ta for å få en slik endring fullført?

3) Hva gjør jeg med pass og lignende viktige dokumenter som vitnemål og attester som har mitt nåværende etternavn på seg?

På forhånd takk!

Hilsen en som gjerne vil bytte!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-2I03X7

Tusen takk for tilbakemelding!

Jeg har lest inne på sidene for navnendring på skatteetaten.

Jeg vil bytte ut nåværende etternavn slik at jeg heller får min mors fornavn som nytt etternavn.

Mors fornavn er "uvanlig" i den forstand at det er færre enn 200 i Norge som har dette til etternavn...

Tror du det er mulig å bytte til mors fornavn? Det er bare opplysninger om bytte til etternavn på sidene....

Lenke til kommentar

Dersom færre enn 200 personer har navnet til etternavn kreves tillatelse fra alle de som har navnet, jfr. navneloven pgf 3 annet ledd, alternativt må ett av vilkårene i navneloven pgf 4 være oppfylt.

Såvidt jeg ser er det pgf 4 første ledd nummer 9 som er aktuell - "særlig tilknytning til navnet". Dette må du da begrunne for Skatteetaten.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke byttet etternavn, men jeg tok et nytt mellomnavn for et par siden.

Hvis jeg forsto det første spørsmålet ditt rett, altså at du har mors eller fars etternavn nå, og lurer på om vedkommende må involveres, så nei. Du er jo myndig, og kan derfor søke om navnebytte på egenhånd.

Jeg tror det tok et par uker å få bekreftelsen på navnebyttet i posten.

Når det gjaldt pass, så skaffet jeg meg ikke nytt med en gang. Da jeg skulle fly utenlands, holdt det å bestille reisa i det gamle navnet mitt og bruke det gamle passet. Dette var innenfor Schengen-området, så jeg vet ikke om det er andre regler hvis du for eksempel skal til USA.

Som litt annen praktisk informasjon, så kan jeg si at det er lurt å levere en kopi av meldingen om navneendring til skole, jobb og liknende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7

Tusen takk for svar til dere begge ;)

Vet dere om man kan ta fornavnet til et av foreldrene sine til etternavnet? Dvs kvitte seg med nåværende etternavn (som er etternavnet til far), og heller ta mammas FORNAVN (som ikke er et norsk navn) som mitt nye etternavn?

Det som er mammas fornavn, og som jeg nå ønsker å ta som mitt nye etternavn, er ikke et norsk navn. Men det er et typisk navn - både som fornavn og etternavn - der hun opprinnelig kommer fra.

Grunnen til at jeg spør om dette her, er at det ikke står noe om dette (å bruke fornavn som etternavn) på hjemmesidene...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Kan du gi eit (annonymt) eksempel på kva type fornavn du vil ta som etternavn?

I navnelova står det blandt anna:

§ 4. Avledede etternavn

Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap.

2. en av foreldrenes fornavn med ending som viser slektskapet, eller når navnet har en tradisjon i en kultur som tillater det, en av besteforeldrenes fornavn med ending som viser slektskap.

3. navn som er eller har vært en av foreldrenes eller besteforeldrenes fornavn, når navnet har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

4. navn som er eller har vært ektefellens etternavn eller mellomnavn, og som ikke er ervervet ved et tidligere ekteskap eller samboerskap.

5. ektefellens fornavn når navnet har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

6. navn som er en av steforeldrenes eller fosterforeldrenes etternavn eller mellomnavn, og vedkommende samtykker.

7. etternavn eller mellomnavn som vedkommende har hatt tidligere, og som ikke er ervervet ved ekteskap eller samboerskap, eller mellomnavn som vedkommende har.

8. navn på et gårdsbruk som vedkommende eller en av dennes foreldre eier og har eid i minst 10 år, eller som vedkommende eller en av foreldrene bruker og har brukt i minst 20 år eller har brukt i minst 10 år og har en bruksrett til som er fastsatt for en av foreldrenes eller vedkommendes livstid. Dette gjelder ikke dersom navnet på gårdsbruket er valgt etter 1. januar 1947 og strider mot lov 18. mai 1990 nr. 11 om stadnamn § 3 bokstav a.

9. etternavn eller mellomnavn som vedkommende for øvrig har en særlig tilknytning til.

Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker.

Foruten etter adoptivslekten kan den som er adoptert ta navn etter sin biologiske slekt etter første ledd nr. 1, 2 og 3.

Endret ved lov 10 juni 2005 nr. 53 (ikr. 1 aug 2006 iflg. res. 10 juni 2005 nr. 533).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg endret etternavn for noen år siden. Byttet ut et norsk etternavn med mellom- og etternavn som er veldig unorske. Har i tillegg et fornavn som er veldig internasjonalt. I årene som har fulgt har jeg opplevd flere ganger å bli diskriminert på bakgrunn av navn, og det hemmer meg så mye at jeg nå vurderer å endre navn på nytt, slik at jeg igjen kan bli "norsk".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-2I03X7

Jeg endret etternavn for noen år siden. Byttet ut et norsk etternavn med mellom- og etternavn som er veldig unorske. Har i tillegg et fornavn som er veldig internasjonalt. I årene som har fulgt har jeg opplevd flere ganger å bli diskriminert på bakgrunn av navn, og det hemmer meg så mye at jeg nå vurderer å endre navn på nytt, slik at jeg igjen kan bli "norsk".

Hei!

Jeg tor nok at jeg kommer til å bli "diskriminert" i arbeidslivet med det navnet jeg har nå også, så kan vel ikke skade mer å bytte etternavn i mitt tilfelle :p

For øvrig; helt for jævlig at det skal være slik!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-2I03X7

Når jeg nå skal få laget et nytt pass; er det noe jeg bør/skal ha med meg til passkontoret bortsett fra gammel (nåværende) pass samt bekreftelsen på navneendring?

Noe annet å huske på, evt man skal ha med seg av attester, dokumenter når man skal få laget nytt pass etter at man har byttet navn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...