Gå til innhold

Nytt kamera, Canon EOS 5D MK II

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe meg nytt kamera, og jeg vurderer Canon EOS 5D MK II.

Jeg fotograferer egentlig det meste, men er mest opptatt av landskap og portrett, men også litt naturfotografering (dyr og fygler).

Grunnen til at jeg oppgraderer er at jeg er lei av de dårlige ISO egenskapene til det gamle kameraet mitt + at jeg vil ha bedre bildekvalitet, derfor jeg vurderer full format.

Er dette et kamera for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil det meste av hus være en oppgradering på ISO egenskapene i forhold til E-30 som du har nå (hvis jeg husker rett).

Den største ulempen med fullformat, slik jeg ser det, er at optikkparken fort blir dyr. Nå vet jeg ikke hva du har av optikk; men hvis du har en ZD 14-54mm f/2.8-3.5; så vil en fullformatzoom i tilsvarende kvalitet koste minst 10.000 ...

Lenke til kommentar

Nå vil det meste av hus være en oppgradering på ISO egenskapene i forhold til E-30 som du har nå (hvis jeg husker rett).

Den største ulempen med fullformat, slik jeg ser det, er at optikkparken fort blir dyr. Nå vet jeg ikke hva du har av optikk; men hvis du har en ZD 14-54mm f/2.8-3.5; så vil en fullformatzoom i tilsvarende kvalitet koste minst 10.000 ...

Er klar over at opptikken er dyr, det ene gode objektivet jeg har er en Zuiko Digital 11-22 millimeter f2.8-3.5.

Er det noen ovjektiver som tilsvarer denne? Til landskapsfotografering?

Lenke til kommentar

Det finnes gode FF objektiver som tilsvarer 11-22mm. Canon's 17-40mm f/4 er relativt prisgunstig; men ikke like lyssterk. 16-35mm f/2.8 II er dyrere, men mer lyssterk. Sistnevnte er nok også skarpere.

Har du tenkt å kjøpe nytt, eller brukt? Hvis du tenker nytt, så har Canon har pleid å bundle 5DMkII med 24-105mm f/4 IS som kit til fornuftige priser; det er et fornuftig allround objektiv. 70-200mm f/4 IS eller f/2.8 II er telezoomene som anbefalesi Canon verdenen.

Nå ryktes det om at Nikon kommer med en prisgunstig modell D600; det kan kanskje være et alternativ? Mer løse rykter, går på en Canon 6D også. Begge skal være forholdsvise rimelige FF hus som vil være noe mer moderne enn 5DMkII.

Lenke til kommentar

Det finnes gode FF objektiver som tilsvarer 11-22mm. Canon's 17-40mm f/4 er relativt prisgunstig; men ikke like lyssterk. 16-35mm f/2.8 II er dyrere, men mer lyssterk. Sistnevnte er nok også skarpere.

Har du tenkt å kjøpe nytt, eller brukt? Hvis du tenker nytt, så har Canon har pleid å bundle 5DMkII med 24-105mm f/4 IS som kit til fornuftige priser; det er et fornuftig allround objektiv. 70-200mm f/4 IS eller f/2.8 II er telezoomene som anbefalesi Canon verdenen.

Nå ryktes det om at Nikon kommer med en prisgunstig modell D600; det kan kanskje være et alternativ? Mer løse rykter, går på en Canon 6D også. Begge skal være forholdsvise rimelige FF hus som vil være noe mer moderne enn 5DMkII.

Er det mulig å si når det disse ryktene sånn ca vil komme?

Lenke til kommentar

Det er en større fotmesse (Photokina) som start i Tyskland den 18. september. Det betyr at det blir en mengde lanseringer fra nå frem til den 18. Så i slutten av neste uke, så vet vi en god del mere. men så vil det fort gå et par måneder før ting faktisk er i butikken.

Hvis du skal kjøpe brukt, så har jo dette lite å si; annet enn at det sannsynligvis vil komme en god del 5DII på bruktmarkedet etterhvert. Akkurat nå så er 5DMkII så høyt priset på bruktmarkedet at det er like greit å kjøpe nytt; det dukker opp gode tilbud innimellom.

Jeg er forøvrig også på jakt etter en erstatter til min E30; men er meget usikker på hvilken vei jeg skal gå ...

Lenke til kommentar

Det er en større fotmesse (Photokina) som start i Tyskland den 18. september. Det betyr at det blir en mengde lanseringer fra nå frem til den 18. Så i slutten av neste uke, så vet vi en god del mere. men så vil det fort gå et par måneder før ting faktisk er i butikken.

Hvis du skal kjøpe brukt, så har jo dette lite å si; annet enn at det sannsynligvis vil komme en god del 5DII på bruktmarkedet etterhvert. Akkurat nå så er 5DMkII så høyt priset på bruktmarkedet at det er like greit å kjøpe nytt; det dukker opp gode tilbud innimellom.

Jeg er forøvrig også på jakt etter en erstatter til min E30; men er meget usikker på hvilken vei jeg skal gå ...

Jeg får se hva som kommer opp i løp av uka, og så avgjøre hva jeg gjør. Hadde tenkt å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Vet at dette spørsmålet kasnkje er litt vanskelig å svare på, men jeg spørr allikavel.

Er det noen som vet om prisen på Canon 5D mkII vil fall etter Photokina, eller om det er noen tilbudt på dette kameraet som nærmer seg? Kanskje umulig å svare på men men

Endret av RasmusKRiis
Lenke til kommentar

Siden ingen vet om Canon vil lansere erstatning eller ikke er det vanskelig å si. Hva Nikon D600 vil havne på betyr sikkert også en del. FotoVideo solgte 5D Mk II for rett under 11K for noen uker siden og gitt at det ikke blir erstattet vil lignende tilbud sikkert dukke opp igjen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...