Gå til innhold

Kjøpshjelp - hjemmekinoanlegg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har per tidspunkt et Philips HTS6600 anlegg i stua. Dette gir god nok lyd.

Slik jeg forstår det er dette et "lukket system", uten mulighet til å koble til forsterker. Det har hittil gått greit, men grunnet flere enheter i stua og en latterlig mengde kabler, ser jeg meg nødt til å gjøre noe.

Jeg har:

- Xbox(HDMI)

- Apple TV(HDMI)

- Get tuner(RCA)

Tanken min er å kunne koble alt dette inn i EN boks(receiver), og deretter la det gå 1 kabel ut til TV, og en/to kabler til høyttalere.

Jeg har blitt tilbudt å kjøpe en Onkyo TX-SR608 for 2800,- . Første spørsmålet mitt er om dette er et greit kjøp. Utifra priser, virker det OK.

Det andre spørsmålet mitt er hva slags høyttalere jeg trenger.

Jeg har ei lita stue. Den ser slik ut:

4cc0W.jpg

Jeg bor i en blokk. Jeg ønsker å ha grei lyd når jeg ser film - det er ikke viktig for meg at rommet rister når skudd løsnes i filmen, ei heller er det ønskelig med tanke på naboer - men jeg ønsker klar, fin lyd, slik at jeg faktisk hører hva som blir sagt. LITT bass må jeg selvsagt ha, men jeg lurer på om ikke rett type høyttalere kan gi nok bass til at jeg er fornøyd.

Det jeg ser for meg, er enten en soundbar på tv-benken, eller 2 greie høyttalere. Om jeg senere får meg større stue eller ønsker mer bass, kan jeg heller kjøpe en sub.

Budsjettet mitt er ikke allverden - som jeg tror det kommer frem her, så er jeg ikke lydentusiast, jeg vil bare ha grei lyd til film/xboxspilling, uten å blakke meg. Noe over 5000(for høyttalerene) er uaktuelt, men jeg ser gjerne at det er rimeligere.

Noen som har noen tips i riktig retning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TX-NR515 er på tilbud for tiden til 2995,-

http://www.prisjakt....=1157007,578622

HTS6600 har 4(?) innganger for lyd fra andre lydkilder (1 coax og 2 rca på subben og 1 rca på hovedenheten). Det er stereo rca utgang (men ikke coax utgang) på de nevnte forsterkerne slik at du kan bruke ditt HTS6600 system for å gjengi lyden fra forsterkeren.

Du kan også legge ledningene i kabelkanal eller kabelstrømper for å få det litt ryddigere. Forsterkeren vil i ditt tilfelle bare (?) løse problemet med mange ledninger inn i tv'en.

Det er kanskje rca lydutgang på tv'en?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Du mener altså at jeg faktisk kan bruke høyttalerene og subben jeg har fra før? Det er jo fantastisk. Jeg var i utgangspunktet innstilt på å måtte kjøpe nye høyttalere, men om jeg faktisk kan bruke det jeg har nå, sparer jeg jo noen kroner.

Det jeg ser er at NR515 eller SR608 virker til å bare ha RCA-utgang for Sone 2. Mener du da at jeg skal kjøre all lyden fra receiveren ut på sone 2? Dette fungerer fint?

Lenke til kommentar

Jeg så i manualen til hts6600 at den har de nevnte lydinngangene og regner derfor med at du kan koble til eksterne lydkilder til anlegget. Du kan jo se bak på hovedenheten og subben om det stemmer, evt. teste med get-boksen og rca-ledninger.

Du har visst rett i at TX-NR515 kun har rca-utgang for sone 2. TX-SR608 ser ut til å ha rca-utgang for begge soner. Om du kan bruke sone 2 utgangen som "sone 1" utgang kan jeg egentlig ikke uttale meg om, men jeg antar at det vil gå. Forhåpentligvis husker recieveren innstillingen hver gang den skrus på.

Jeg regner med at du fikk med deg poenget at du ikke trenger reciever hvis du har rca utgang på tv'en (som kan kobles til hts6600). Med kabelkanal så blir det ikke så stygt med 4 ledninger til/fra tv'en.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hmmm, jeg har nå sett litt i manualen for TX-SR608 og det hele er noe uklart. Jeg tolker det jeg leser slik at man ikke kan få lyd på ZONE 2 LINE OUT (rca) eller VCR/DVR OUT dersom signalet inn på recieveren er digitalt. Du vil derfor ikke klare å få lyden over på hts6600 med de nevnte recieverne.

Mulig recievere med digital coax utgang evt. pre out ("fullregister") kan fungere.

Lenke til kommentar

Bruker sub-utgangen fra SR608 over til subben min, fra sub-out til RCA på subben.

Kanskje det går, jeg vet ikke. Da kan du i tilfelle også bruke TX-NR515. Les manualen: http://download.p4c...._37_dfu_aen.pdf

Kontakt evt. brukerstøtte på chat eller telefon (22 97 19 50): http://www.p4c.phili...t=Link_Overview

Er du sikker på at du ikke har rca-utganger på tv-en? Da mener jeg det skal være mulig å få lyden over på hts6600.

Lenke til kommentar

Takk for info :)

Jeg tror jeg prøver meg på:

- TV-SR608

- 2 stk System Audio SA-505

- Subben fra HTS6600

Jeg betaler 4200,- totalt for receiver + høyttalere, subben har jeg fra før. Jeg får det da satt opp og kalibrert hjemme, og får testet at det fungerer skikkelig før jeg betaler.

Jeg anser dette som grei nok pris, spesielt med tanke på montering og kalibrering - jeg har aldri vært borti sånt før. Det virker da også rimelig greit å utvide senere med front/center og større sub om jeg føler behovet melde seg, men det er nok noen år frem i tid.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...