Gå til innhold

Stille som referanse for venninne...usikker, hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er ny her, så beklager om jeg legger denne inn i feil forum nå, men det virktet mest logisk å legge den inn her :)

Jeg har en venninne som jeg tidligere har jobbet med som er en utrolig arbeidsmauer, hun er super flink og efektiv til å jobbe. Men hun har tidligere hatt et problem med at hun er lystløgner og jeg veit at hun har stjålet fra div jobber, men hun har aldri blitt politi annmeldt. Hun har nå gått til behandlig for dette de siste 3 årene, og skal nå være ''befridd'' (mangel på bedre ord) fra dette.

Nå skal hun ut i jobb igjen , men hun er så redd for at den evt nye arbeidsgiveren hennes skal finne ut av tidligere historik og er usikker på om dette kan være registret et sted på tross av at hun ikke har blitt anmeldt. Jeg er helt blank her og veit ikke om det en gang er mulig?

Uansett så vil jeg jo gjerne hjelpe henne ut i jobb, men jeg tenker på om dette vil slå tilbake på meg ved seinere anledninger hvis jeg stiller som referanse? Jeg VET med hånden på hjertet at hun er VELDIG flink til å jobbe og hun blir fort FOR engasjert i jobben sin...

Jeg sa at hun muligens kunne være 100% ærlig og legge alle kortene på bordet, men om dette er et ''sjakk-trekk'' vet jeg jo ikke...

Noen med tips, hjelp ,vet om tidligere arbeidshistorikk er registrert noe sted? eller noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært skeptisk hvis noen stiller med en venninne/tidligere kollega som referanse. Hvis du har vært arbeidslederen hennes er det helt OK. Hvis ikke er det likegreit for henne å spørre sine tidligere arbeidsgivere om hva de kommer til å si om hun bruker dem som referanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...