Gå til innhold

Nytt hovedkort, prossesor, strømforsyning, kabinett, rambrikker.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte nylig en 128 GB ssd fra Samsung, og et Saphire Raedon HD 7870 kort (med anbefaling fra Arni90). Er meget fornøyd med oppgraderingen av min gamle pc, men føler det er på tide å bytte ut resten av mine gamle deler og.

Akkurat nå har jeg altså:

Samsung hovedkort, 4 år gammelt, usikker på modell. (maks støtte 8gb ram)

1x samsung series 830 SSD 128 GB

1x 600 GB SATA hdd fra WD, fire år gammel (tidligere 2, byttet ut med ssd)

375W strømforsyning.

2x 1gb ram brikker

2x 2gb ram brikker

Intel Core 2 Quad 2,83 GHz Q9500.

Saphire Raedon HD 7870 (byttet ut fra Raedon 3870 X2).

Jeg har sett på følgende oppgraderinger:

Hovedkort: ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155 ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX, Lucid Virtu, HDMI, DP, UEFI

rambrikker: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 (2 eller 3)

Prossesor: Intel® Core i7-3770K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5Ghz, 8MB, Boxed w/fan

Kjøing: Intel® High Performance Liquid Cooling for Socket-LGA1155, LGA1156, LGA1366 and LGA2011, Boxed

Kabinett: NZXT Phantom Special Edition Sort/Orange Vifter: 2x 120mm Side, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, LED på/av, mATX, ATX, eATX

Jeg lurer på om dette er noe som er verdt å gjøre, eller om jeg kan få noe bedre for pengene, ytelses messig.

Jeg trenger og en anbefaling på strømforsyning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ren gaming kommer du meget langt med i5 3570k, gir også rom for overklokking uten å tukle med blck. I7 cpu'ene har HT, men det er kun utvalgte programmer som i bruk det.

Crosair har mange gode psu'er, hvor AX serien er toppen av kremen. Men ax modellene kan være plaget med coilwine, kombinasjon av hardware kan være årsaken til skrikingen. Jeg har en ax850 og den har ikke coilwine. Kanskje er jeg heldig med oppsettet mitt. Seasonic sine er også veldig gode, de produserer corsair sine ax serie psu'er. Der har de X serien som er best, men igjen koster de litt mer enn corsair.

Det finnes mange andre psu'er som er billigere, men da holder de ikke samme kvaliteten.

Halveis vannkjøling kan skape mer støy enn nødvendig, siden den fra intel kun har en singel radiator. En god luftkjøler vil både være mer stillegående og mer effektiv. noctua nh-d14 er en liten monster, hvis du har plass, så kan den anbefales. Thermalright Silver Arrow er også en god luftkjøler. Husk LP( low profile) minnebrikker når du skal bruke de store luftkjølerne.

Hvis jeg ikke husker feil så mener jeg at jeg har lest at ASUS SABERTOOTH Z77 kan slite med varmeproblemer siden det meste er tildekket på hk'et.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Mye god informasjon her, takker for det. Da velger jeg altså i5 3570k. Kan du komme med forslag til hvlket hovedkort du ville valgt, samt minnebrikker og kjøing (vanlig vifte blir vell best)? Jeg vil gjerne ha over 8gb ram, kanskje til og med 16 siden det ikke koster så altfor mye. Jeg har forresten 6gb ddr3 ram allerede, som kan brukest i tillegg.

Husk at hovedkort må være kompatibelt med SAPHIRE RAEDON 7870 HD Ghz Edition.

Endret av burneh
Lenke til kommentar

Det er bedre å gå for 2x4gb eller 2x8gb. Man kan kjøre 4x2gb også, men de 1gb brikkene dine bør du ikke bruke i den nye maskinen din. Det er ingen hk som er dårlig hk, så lenge hk'et dekker ditt behov. For eksempel antall sata du trenger, eller antall pci-e spor du trenger. Kanskje du trenger vanlig pci til lydkort? De fleste hk'ene til asus er gode. Velg en som passer visuelt med oppsettet ditt også. Jeg kjøpte dfi kortet som er et veldig godt kort, men fargemessig så passer det ikke helt inn i systemet, hehe.

Begge luftkjølerne som jeg har nevnt i tidligere post er gode, de kan du ta en nærmere titt på.

Lenke til kommentar

Noctua c14 passer sammen med høye minnebrikker. Kjøper du den, så slipper du å tenke på det problemet. Asus maximus er veldig bra. Hk'et er matx, mindre enn vanlig atx. 3570 cpu'en som du har valgt, kan være litt mer tricky å overklokke hvis du har tenkt til å gjøre det. Kjøp heller 3570k hvis du har lyst til å oc.

Disse brikkene er low profile. Mange minnebrikker er høyere på grunn av heatspeaderen. Det står ikke low profile på sida, men den kan du bruke sammen med d14

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...