JonasPB Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Dette er en sak som dreier seg om skatt av inntekt på privat utleie av bolig, Jeg og samboeren ønsker å leie ut leiligheten vi bor i nå, samtidig som vi kjøper oss ett annen bolig, med andre ord må vi skatte av inntektene våre på denne. Det jeg lurer på er hvorvidt vi må skatte av hele inntekten, si 7000, eller om vi må skatte av "overskuddet", altså det som er mellom våre utgifter til lån, kommunale avgifter etc. ? Eksempelvis; Vi har faste utgifter på kr 5000 på leiligheten, og vi forventer å få inn ca 7000kr i måneden på denne. Er det da slik at vi må skatte 28% av hele inntektsbeløpet, 7000kr, eller er det slik at vi skatter av differansen- altså 2000kr Har lett rundt på skattetaten sine sider, men finner kun informasjon som gjelder når man selv bor i en del av boligen. Sendte de også en mail med den samme problemstillingen som nevnt her, men har ikke fått noe svar. På forhånd takk for alle svar:) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Her står det mye bra. http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=7296 Lykke til! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Du får ikke fradrag for avdrag på lån (åpenbart), og for renter er det jo et generelt fradrag på 28%, du får ikke dobbelt opp av det. Alle andre utgifter kan du i utgangspunktet trekke fra. Det vil si kommunale avgifter, nødvendig vedlikehold (men ikke oppussing), utgifter til regnskapsfører eller juridisk bistand for kontraktshjelp, avgifter til banken og lignende. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Gå gjennom skjemaet du er pliktig til å legge ved selvangivelsen, RF-1189B. Det forklarer en del. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Hei folkens, takk for svar! Skal ærlig innrømme at jeg fortsatt er litt forvirret når det kommer til dette. Utrykket kårbolig går igjen i skjemaene, er dette ett annet utrykk for utleiebolig? Hvis jeg har forstått det riktig da, så må jeg skatte av hele inntektsgrunnlaget (i eksempelt 7000), fratrukket renteutgiftene, samt andre utgifter- men ikke avdraget på lånet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 1) "Kårbolig" er en spesiell type utleiebolig, det er en bolig du eier der noen har en livsvarig borett. I skjemaets rettledning er dette definert slik: "Kår: utleieverdi av bolig hvor fri borett for bestemt(e) person(er) er påheftet eiendommen (føderåd)". Ikke helt uvanlig i landbruket, der mor/far overlater bruket til sønn mot at de flytter inn i en mindre bolig på gården (ofte kalt kårboligen). 2) Skatteplikten din er enkelt nok å fastslå: Brutto inntekt minus lovlige fradrag. Renter av gjeld skal ikke føres til fradrag her, det føres generelt i selvangivelsen din og hvis du fører det som fradrag i leieinntektene får du fradraget to ganger. Avdrag er ikke et lovlig fradrag, fordi avdrag ikke er en utgift i skattelovgivningens forstand. Avdrag er konvertering av penger til andre formuesformer. Alle utgifter du har hatt for å skaffe deg inntekten er i utgangspunktet fradragsberettiget. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 12. september 2012 Forfatter Del Skrevet 12. september 2012 Hei igjen, Jeg setter denne som løst da rådgiveren i banken min har god greie på dette og skal i ett møte med henne for å se på de eksakte kostnadene. Takk igjen for alle svar:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå