Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stereoanlegg i Volvo 740 sedan - div spørsmål

samaron

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal snart få montert stereoanlegg i 740en min, og har noen spørsmål siden jeg aldri har tatt i disse bilene før. Bilen det er snakk om er en 1986-modell 740 sedan.

Noen har vært å tulla med stereoanlegg tidligere i bilen, og kjørt stilen "man tager det man haver". Strekt nye ledninger til dørene, hvor det er skjøtet 3 plasser på strekket, hugget hull og massakrert hattehylla osv... Jeg må med andre ord røske ut alt sammen og legge det opp på nytt. Jeg har ikke spart på pengene, og har gått til innkjøp av Focal høyttalere, kabler, forsterker osv. Ungdommen jeg kjøpte bilen av sa det var "kjempegodt anlegg", men var bare mye bråk. Subwooferen tok jo helt av når nyhetene ble lest opp på radioen... Er vel kjempebra om man liker å høre bare bass.

Jeg ser at idioten før meg har lagt alt av kabler innom midtkonsollen og under teppene. Er det ikke plass under listene langs sidene på bilen? Vil ikke si det er helt optimalt å ha høyttalerledninger, signalkabler og strømledningen på samme plass.

Jordingen til dette har dem lagt opp på en lite optimalisert plass i bagasjerommet. Husker ikke sån i farten hvor det var, men var en tynn plate som ikke var direkte en del av skråget på bilen. Jeg går ut i fra at bolten som holder bilbeltet på plass er en av de bedre jordingspunktene i disse bilene også?

Jeg har ikke gått til innkjøp av subwoofer enda. Jeg vil veldig gjerne ha bagasjeplassen, men samtidig ha mulighet for å få fatt i reservehjulet om uhellet skulle skje. Jeg funderer litt på å lage til en kasse om passer nedi på siden, men dette vil vel veldig raskt bli i veien for dekselet til baklykta? Noen som har forslag her?

Som sagt har jeg ikke gått til innkjøp av sub enda, rett og slett fordi jeg er i tvil. Jeg har blitt fortalt at Focal subwoofer ikke strekker til i en bil fordi den er svak og gir ikke like mye glede som den ville gjort i stua. Noen som har direkte erfaring med disse? Er interessert i god, fyldig lyd. Dette er som sagt en gammel Volvo, så er ganske lukket i bagasjerommet (stålvegger), derfor jeg er usikker med disse Focal subwooferene siden dem er "svake".

Hvor dypt kan høyttalerene gå i dørene før det vil være i veien for vinduet? Eller er ikke dette et normalt problem?

Ble en del her, men håper noen har erfaring med disse bilene.

- Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nevne det som er kjøpt inn til nå:

Focal 130 KRC - koaksiale høyttalere, 2 par (fremme og bakdørene)

Focal FPS 4.160 4x120W - 4-kanal forsterker

Focal ER5 ELITE - 3stk 5m RCA signalkabler som er trippelskjermet. Satser på disse holder støyen borte.

C-quence 50 kvadrat strømledninger.

Utenom har jeg en Kenwood BT60U spiller og Stinger SPV69 batteri.

Ser ut som det må strekkes nye høyttalerledninger til dørene. Det jeg lurer på da er hvilken størrelse som er tilstrekkelig? Er 1,5mm2 litt vel mye?

Ellers er jeg usikker på subwoofer oppsett. Som sagt så blir alt lagt klart slik det blir "plug'n'play". Jeg er ikke ute etter noe bråke subwoofer, men noe som spiller fint og henger med. Det er bare 5,25" i dørene, så er ikke noe sprekt sån sett, derfor ser jeg det litt nødvendig med en subwoofer. Kunne ha oppgradert til 6,5" i dørene som hadde hjulpet en god del, men vil ha det skjult og "originalt". :) Har aldri hatt sedan før, så er usikker på hvor mye det lukkede bagasjerommet faktisk kveler lyden. Noen erfaringer eller anbefalinger å komme med her?

Lenke til kommentar

Dobbel 12" i custom bassreflekskasse, med rørene opp i hatthylla, blir nok best her. Men jeg vil si du har bommet litt med høyttalere foran, da det hadde blitt mye bedre med et komponentsett.

To slike burde bli fint: http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/focal-sub-p30db-performance-12-dvc-bass

Og denne forsterkeren: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/cadence-phoenix-1x1200w-rms-2-ohm

Lenke til kommentar

Jeg er helt klar over komponentsett hadde vært mye bedre, men jeg ønsker å holde bilen så original som mulig. Dessverre ble ikke disse gamle bilene levert slik (i motsetning til 940). Det som er så greit med de focal høyttalerene er at det er 2-veis høyttalere, så blir levert med delefilter. Vil tro det er litt bedre enn standard "all in one" koaksiale høyttalere.

Ellers ser jeg også en liten flause her. Glemte selvsagt å nevne at hattehylla skal ikke røres. Har også lyst å ha så mye bagasjeplass som mulig. Da blir vel 2stk 12" woofere litt vel mye.

Har sett mange lager til en kasse som smetter inn under hattehylla på "hylla" der i bagasjerommet. Jeg turboutgaven av bilen, så har dessverre en 22 liter bensintank liggende der... Da bør også et kriterie være at dette ikke må veie alt for mye, slik jeg har mulighet å komme til reservehjulet i bilen om uhellet skulle skje.

Kan forøvrig nevne at jeg har en Cadence ZRS 3002 forsterker som kan brukes.

Litt av målet med bilen er å prøve å få den tilbake i original stand. Høyttalere blir værre med årene, så vil tro 30 år gamle papphøyttalere vil være temmelig skjøre nå. Neppe av beste kvalitet heller det som ble levert med bilen. Tilbringer også noen timer i bilen i løpet av dagen, så tillater meg et mer respektabelt og bedre musikkanlegg. Som nevnt så vil jeg holde det så originalt som mulig, derfor blir det skjult, og koaksialt. Planen er også å overhale en fabrikkoriginal spiller som kan monteres på et senere tidspunk om ønskelig. Derfor blir ting koblet slik originalkontakten fortsatt er å finne bak spilleren.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Hvordan er Focal sine subwoofere sammenlignet med "vanlige" subwoofere? Som sagt har jeg hørt Focal sine skal være svake og "forsvinner". Skal være utmerket og gi god miks med resten av lyden, men lite egnet i bil. Noen som har erfaring her? Frister veldig på grunn av lydkvaliteten, men blir vel litt kjipt om potensialet forsvinner i støyen fra resten av bilen og stålveggene.

Vil lukket kasse gi mindre volum, fysisk størrelse? Som sagt må dette være noe jeg skal klare å løfte ut av bilen. Focal sine subwoofer element er heller ikke så tunge ser jeg.

Var en som anbefalte meg denne over Focal: http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15052 Men elementet i seg selv veier jo mer enn lovlig vekt å løfte i følge arbeidsmiljøloven, hehe.

Skjønner jeg er ganske kresen her. Problemer er bare en utfordring, så plassering og utforming av kassen blir en grei utfordring. Har bare ikke så god erfaring på dette med subwoofer i bil. Føler det er mye som bare lager bråk i plassen for fin lyd.

Lenke til kommentar

Focal spiller pent, men du vil ikke få det brutale trykket. En lukket kasse skal i de fleste tilfeller være mindre enn en portet kasse. Den helix suben spiller ikke pent, men lager trykk i massevis, jeg ville ikke valgt den med dine kriterier. Digital Design sine suber spiller både pent og med masse trykk, så de hadde vært førstevalget mitt i en slik bil.

Lenke til kommentar

Gikk nå for en Focal sub av typen 33KX (http://www.iceaudio....varer&vnr=10942) og forsterker av typen Focal FPS3000 (http://www.iceaudio....varer&vnr=16068) Begge for 9000kr som ikke er alt for ille pris.

Ble regnet kjapt at det er gode muligheter for å snekre sammen en kasse som er innenfor toleransekravene som passer i en av sidene i bagasjerommet. Blir da en "tripp trapp" kasse som smetter nedi hullet og stikker over bjelken ved hullet (se bilde). Så lager jeg til en festeanordning slik den ikke faller ned. Da kommer jeg til reservehjulet også uten å måtte løfte ut kassen. Satser på det blir bra. :)

20120915_205316_zps6a52a848.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...