Gå til innhold

Supermat - Juks og fanteri?


Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke noen kostholdsekspert, men jeg ser mange produkter som har påståtte effekter som mildt sagt er tvilsomme. Påstandene er ofte i beste fall dokumentert med pseudo-vitenskapelig forskning og det er rett og slett ikke grunnlag for å si at supermat gir deg en fordel fremfor et vanlig variert kosthold. Supermat som sådann er heller ikke et vitenskapelig begrep men egentlig primært et markedsføringsprodukt. Utifra definisjonen er det mange helt ordinære varer som burde inngå, men det er sjeldent penger å tjene på det. Lever feks inneholder utrolig mye av det kroppen trenger. Acai-bær derimot, som man gjerne hevder virker slankende og kan motvirke kreft og hjerte/kar-sykdommer, er udokumentert. Gjerne viser man til antioksidanter, men det skal ikke mye lesing til før man ser at argumentene bak påstanende er tatt ut av kontekst og er rett og slett udokumentert. Og at man holder seg "ung" er heller ikke bevist. Enkelte tester har vist at reduksjon av oksidativ stress (feks ved inntak av anti-oksidanter) kan ha innvirkning på alderingen hos enkelte organismer, MEN ikke hos pattedyr. Frukt og bær er sunt men det er nok ikke pga av antioksidanter virker det som. Det er ihvertfall lite annerkjent forskning som peker i den retningen :)

 

 

Problemet er når disse produktene promoteres som alternativ til skikkelig mat. Som feks at du skal gi barna dine en supermat smoothie istedet for grønnsaker. Ja, det har kanskje vitaminer og mineraler, men det er det i masse annet mat også.

 

Jeg synes det er skummelt at udokumenterte påstander nærmest har blitt "common knowledge" hos folk, som feks at antioksidanter er helsebringende og chlorella og spirulina gjør underverker for immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår skepsisen, og er til en viss grad enig. Men hvor stor andel av befolkningen spiser egentlig god variert kost med ferske råvarer og mye frukt, bær og friske grønnsaker. Med fersk fisk og kjøtt av høy kvalitet. Andelen er i hvert fall lavere enn den delen av befolkningen som spiser kjøttdeig hver dag, grandiosa og fast food.

 

Så vi kan jo se på saken fra en annen vinkel. Supermat med høyt innhold av antioksidanter og vitaminer vil til en grad hjelpe på at folk får i seg mer næringsstoffer, og da er det i mine øyne positivt.

 

Jeg har selv prøvd noen varianter, og det er ingen tvil om at det gir en effekt. Men jeg vil ikke si det er nødvendig om man har et godt kosthold ellers.

Lenke til kommentar

Jeg forstår skepsisen, og er til en viss grad enig. Men hvor stor andel av befolkningen spiser egentlig god variert kost med ferske råvarer og mye frukt, bær og friske grønnsaker. Med fersk fisk og kjøtt av høy kvalitet. Andelen er i hvert fall lavere enn den delen av befolkningen som spiser kjøttdeig hver dag, grandiosa og fast food.

 

Så vi kan jo se på saken fra en annen vinkel. Supermat med høyt innhold av antioksidanter og vitaminer vil til en grad hjelpe på at folk får i seg mer næringsstoffer, og da er det i mine øyne positivt.

 

Jeg har selv prøvd noen varianter, og det er ingen tvil om at det gir en effekt. Men jeg vil ikke si det er nødvendig om man har et godt kosthold ellers.

 

Antioksidanter har ingen bevist helsebringende effekt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...